Jump to content
Annons

Begagnad Gibson SG Standard


Riffraff

Recommended Posts

Hej. Jag är lite sugen på en Gibson SG Standard. Först hade jag tänkt att köpa en begagnad från typ blocket. Men när man kollar priserna där så kostar dom flesta från 00-talet typ 8000 kr. Köper man en ny går det att få tag på för 10 000 på thomann/musikbörsen. Hur kan dom stå sig så bra i priset efter ett antal år på nacken?

Sen finns det ju dom från 70-80-talet som kostar skjortan. Det har jag en viss förståelse för eftersom dom kanske anses lite som samlarobjekt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En teori kan ju vara att en SG standard kostade runt 12-13 tusen för bara något år sedan, och ännu mer några år innan det, så många säljare har nog betalat mer än 10 papp för sina SG's och vill kanske inte sälja för under hälften av vad de gav.

Jag köpte min ifrån usa år 2002 och gav drygt 12 för den. Då kostade den 21 tusen hemma i sverige..

That's varierande dollarkurs for you!

Ja, plus att Luthman tar överpriser för allt de säljer. För att de är dumma i huvet.

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kostar absolut mest på en serieproducerad elgitarr är faktiskt lacken. Det skiljer faktiskt så mycket på SG främst för att de stora profilerna inte använder den lika flitigt längre och sp blir marknadssuget lägre. Den enda skillnaden på SG standard och special (den som MB) krängde för runt 5000 för ett år sedan var faktiskt lacken!

SG är ett sjukt bra köp just nu, likaså explorer då den är i en popularitetsvacka och då blir priset lägre. Jag skulle köpt om jag var du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...