Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har skaffat en sådan pre amp/eq/kompressor men har lite svårt att komma igång. Har någon några bra tips? Om man tex bara vill styra dynamik och inte komprimera sönder ljudet, hur ställer man in den då? All tips välkomnas!

Annons
Posted

Sätt ration lågt, runt 1,5:1

En relativt kort attack på 10-20 ms

Lång releasetid på runt 600 ms

Leta upp ett tröskelvärde som känns bra och där den inte behöver jobba alltför mycket.

Detta brukar vara bra värden för att diskret jämna ut en mix.

Posted

Allt möjligt. Eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska koppla in den för mixning, alltså att köra det inspelade genom den, vill jag hitta andra användningsområden, tills jag luskar ut hur jag ska koppla det helt.

Posted

Den där har väl bara en kanal, så att använda den på stereomix går inte så bra. Koppla in micken i den, sen vidare till ljudkort eller vad du spelar in på. En del gör all komprimering efteråt, jag gör det alltid i förvåg med liknande burkar som din. Med kompressor direkt på inspelningen är det mkt lättare att sjunga så det låter någorlunda vettigt på inspelningen... Beroende på vad du sak spela in så blir det olika inställningar. Här står det lite om den:

http://www.soundonsound.com/sos/feb05/articles/joemeekthreeq.htm

http://emusician.com/mag/emusic_joemeek_threeq/

• 1 month later...
Posted

jag hade en threeq innan jag köpte mitt mixerbord. Jag tyckte den va jävligt bra när man spelar in sång och bas framförallt. Alltid gutt att kunna skruva till lite eq och comp med en gång.

EQn låter dessutom väldigt bra i den. Så enligt mig är det nog att lära sig den under inspelning som jag tror du har störst glädje av.