Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada!

Mitt band ska in i studion nu i vĂ„r för vĂ„r andra demoinspelning. Tanken Ă€r att vi ska spela in rĂ„materialet sjĂ€lva och sedan lĂ„ta nĂ„gon kunnig mixa/mastra ihop rasket. Vi har tillgĂ„ng till en liten studio (20 000 kr-klassen) i Lund och jag sköter mickning och redigering. Vi har liten budget (2000,- för 3-4 lĂ„tar) men vill sĂ„klart ha sĂ„ mycket valuta för pengarna som bara Ă€r möjligt. Vi söker en person som inte bara slĂ€nger pĂ„ nĂ„gra pluggar med presets utan gĂ€rna vill arbeta nyskapande och lĂ€gga ner lite tid pĂ„ produktion. Det lovar vi att vi ska göra i förarbetet 🙂. Vi lirar pop/rock och vi söker ett naturligt liv i produktionen, bra riv med ett Ă€rligt ljud (inget mesigt indiesound men inte hella nĂ„got metalflĂ€sk). Vi Ă€r medvetna hur mycket av detta som beror pĂ„ vĂ„r prestation och förvĂ€ntar oss inget magimixande. Ifall vi ska ha personlig kontakt Ă€r det bra om du/ni arbetar i södra SkĂ„ne men vi Ă€r inte alls frĂ€mmande för att ha kontakt via mail och telefon.

Lyssna pÄ vÄr förra demo hÀr. Vad kan förbÀttras, vad tycker du/ni om?

NÄgon som Àr sugen? Skicka ett PM eller maila mig direkt pÄ nodscene@live.se!

Vi hörs! 🙂

Annons
Postat

Jag tyckte om "Last Piece" och "Night Light Feelings". Det jag tycker kan förbÀttras Àr tydligheten i sÄngen, orden flöt för det mesta ihop till en ogenomtrÀnglig massa i mina öron.

Skulle gĂ€rna vilja mixa, men jag Ă€r bĂ€ttre pĂ„ att fĂ„ det att lĂ„ta "nyskapande" Ă€n professionellt 😛

Lycka till!

Postat

Jag tyckte om "Last Piece" och "Night Light Feelings". Det jag tycker kan förbÀttras Àr tydligheten i sÄngen, orden flöt för det mesta ihop till en ogenomtrÀnglig massa i mina öron.

Skulle gĂ€rna vilja mixa, men jag Ă€r bĂ€ttre pĂ„ att fĂ„ det att lĂ„ta "nyskapande" Ă€n professionellt 😛

Lycka till!

Ja, vi önskar ju ett renare sound och mer separerade instrument och sĂ„ng. Ge det ett försök! Vem vet, du kanske fĂ„r till vĂ€rldens mix? 🙂 Det nya materialet kommer nĂ„gon gĂ„ng i maj. Jag ska komma ihĂ„g dig och skicka dig ett PM. Om du vill hjĂ€lpa mig pĂ„ traven kan du alltid skicka ett mail nu sĂ„ skriver jag upp din mail i en lista.

Postat

Söker du fortfarande folk till mixning sÄ hör gÀrna av dig :-) har stor erfarenhet av redigering/mixning.

Kontaktinfo:

Tele: 0705368206

Msn: jonas@goldensound.se

Email: jonas.assarsson@hotmail.com

Postat

Varför inte dra igĂ„ng en tĂ€vling hĂ€r pĂ„ forumet med en av era lĂ„tar? Den som gjort en mix nĂ€rmast det sound ni önskar fĂ„r Ă€ran att mixa alla lĂ„tar? 😄

• Gilla 1
Postat

Varför inte dra igĂ„ng en tĂ€vling hĂ€r pĂ„ forumet med en av era lĂ„tar? Den som gjort en mix nĂ€rmast det sound ni önskar fĂ„r Ă€ran att mixa alla lĂ„tar? 😄

Kul idĂ© 🙂 Jag ska försöka blĂ„sa liv i den hĂ€r trĂ„den nĂ€r vi Ă€r klara med inspelningen sĂ„ fĂ„r vi se vilka som Ă€r intresserade. Hur det Ă€n blir kan jag meddela pĂ„ forumet vem som fick mixa materialet!

Postat

LÄter ju verkligen som en superidé =) Jag Àr pÄ om det blir en tÀvling!

Postat

Feel i sÄ fall free att lÀgga upp filer hÀr till allmÀn beskÄdan/nedladdning med deadline satt o allt sÄ att vi kan smÀlla in vÄra respektive arbeten.

Är sjĂ€lv bokförd i Malmö f.ö efter alltför mĂ„nga Ă„r i Lund.

Postat

Jag vet inte hur proffsiga mixar ni kan förvÀnta er pÄ 2000 kr... jag personligen tar sÄ mycket per heldag jag sitter med en mix, skulle aldrig löna sig annars... om ni hittar nÄgon lidl-variant för mixtekniker sÄ kör pÄ men 3-4 lÄtar Àr nog runt en veckas jobb... jag skulle inte sitta en hel vecka för 2000.

Postat (redigerat)

Jag vet inte hur proffsiga mixar ni kan förvÀnta er pÄ 2000 kr... jag personligen tar sÄ mycket per heldag jag sitter med en mix, skulle aldrig löna sig annars... om ni hittar nÄgon lidl-variant för mixtekniker sÄ kör pÄ men 3-4 lÄtar Àr nog runt en veckas jobb... jag skulle inte sitta en hel vecka för 2000.

Jag vill passa pĂ„ att tacka alla som har hört av sig. Ni Ă€r mĂ„nga, kring 15 stycken, som har skrivit till mig hĂ€r, via PM eller mail. Jag vill ocksĂ„ passa pĂ„ med förtydliga att vi inte vĂ€ntar oss en superproduktion. Vi kan inte med mage anlita folk som arbetar professionellt med mixning och erbjuda dem futtiga tvĂ„ lax i ersĂ€ttning, det Ă€r jag fullt införstĂ„dd med. Vi riktar oss till glada amatörer/semi-professionella som kanske Ă€r ljudproduktionsstudenter eller bara sitter hemma pĂ„ kammaren och grejar. De pengar vi kan erbjuda bör mer ses som en "tack för hjĂ€lpen"-summa Ă€n som regelrĂ€tt ersĂ€ttning per timma. Vi hoppas att summan pengar ger en indikation pĂ„ vart vi vill och vilka önskningar vi har pĂ„ resultatet. Intresset i att mixa vĂ„ra lĂ„tar mĂ„ste dĂ€rför grunda sig i att man som tekniker vill skaffa sig mer erfarenhet, göra det för att det Ă€r kul och/eller tror pĂ„ vĂ„r musik och oss som band. NĂ„gon, som lĂ€mnade vĂ€lljudande referenser till mig hĂ€r om dagen, stĂ€llde till och med att göra det gratis eller "betala vad ni tycker det Ă€r vĂ€rt". Det Ă€r pĂ„ den nivĂ„n vi vill hĂ„lla det. För övrigt Ă€r Lidl nog den bĂ€sta matbutiken i Sverige vad gĂ€ller kvalitĂ© pĂ„ varorna 🙂 Nej, jag vill sluta mig till att man inte alltid fĂ„r vad man betalar för och det gĂ€ller bĂ„da hĂ„llen.

Tack för visat intresse, allihopa! Vi hörs om nĂ„gra mĂ„nader nĂ€r sjĂ€lva inspelningen Ă€r i hamn 🙂

Redigerat av NodScene
  • Gilla 1
Postat

Jag vill passa pĂ„ att tacka alla som har hört av sig. Ni Ă€r mĂ„nga, kring 15 stycken, som har skrivit till mig hĂ€r, via PM eller mail. Jag vill ocksĂ„ passa pĂ„ med förtydliga att vi inte vĂ€ntar oss en superproduktion. Vi kan inte med mage anlita folk som arbetar professionellt med mixning och erbjuda dem futtiga tvĂ„ lax i ersĂ€ttning, det Ă€r jag fullt införstĂ„dd med. Vi riktar oss till glada amatörer/semi-professionella som kanske Ă€r ljudproduktionsstudenter eller bara sitter hemma pĂ„ kammaren och grejar. De pengar vi kan erbjuda bör mer ses som en "tack för hjĂ€lpen"-summa Ă€n som regelrĂ€tt ersĂ€ttning per timma. Vi hoppas att summan pengar ger en indikation pĂ„ vart vi vill och vilka önskningar vi har pĂ„ resultatet. Intresset i att mixa vĂ„ra lĂ„tar mĂ„ste dĂ€rför grunda sig i att man som tekniker vill skaffa sig mer erfarenhet, göra det för att det Ă€r kul och/eller tror pĂ„ vĂ„r musik och oss som band. NĂ„gon, som lĂ€mnade vĂ€lljudande referenser till mig hĂ€r om dagen, stĂ€llde till och med att göra det gratis eller "betala vad ni tycker det Ă€r vĂ€rt". Det Ă€r pĂ„ den nivĂ„n vi vill hĂ„lla det. För övrigt Ă€r Lidl nog den bĂ€sta matbutiken i Sverige vad gĂ€ller kvalitĂ© pĂ„ varorna 🙂 Nej, jag vill sluta mig till att man inte alltid fĂ„r vad man betalar för och det gĂ€ller bĂ„da hĂ„llen.

Tack för visat intresse, allihopa! Vi hörs om nĂ„gra mĂ„nader nĂ€r sjĂ€lva inspelningen Ă€r i hamn 🙂

Klart... mĂ„ste rĂ€tta dig dĂ€r, lidl Ă€r inte bra, ett exempel Ă€r salamin, tydligen Ă€r den grĂ„ innan men fĂ€rgad i efterhand... 😉

skĂ€mt Ă„sido, jag tror att man fĂ„r lite vad man betalar för, vill ni ha det dĂ€r "lilla extra" i era lĂ„tar som kanske skulle kunna ta er upp till topplistorna bör ni fundera över eran investering... för mig personligen tĂ€nker jag: hellre en felfri och grym kompressor för 15K Ă€n 15 st kassa behringerkompressorer för 1K styck... musiken ni gör blir aldrig bĂ€ttre Ă€n den svagaste lĂ€nken i kedjan brukar man sĂ€ga, och dĂ„ underlĂ€ttar en proffsig mix ganska mycket... men det Ă€r ju lite av en prioriterings- och investeringsfrĂ„ga sĂ„klart 🙂

Kör hÄrt, hoppas ni styr en grym mix.

Postat (redigerat)

Klart... mĂ„ste rĂ€tta dig dĂ€r, lidl Ă€r inte bra, ett exempel Ă€r salamin, tydligen Ă€r den grĂ„ innan men fĂ€rgad i efterhand... 😉

skĂ€mt Ă„sido, jag tror att man fĂ„r lite vad man betalar för, vill ni ha det dĂ€r "lilla extra" i era lĂ„tar som kanske skulle kunna ta er upp till topplistorna bör ni fundera över eran investering... för mig personligen tĂ€nker jag: hellre en felfri och grym kompressor för 15K Ă€n 15 st kassa behringerkompressorer för 1K styck... musiken ni gör blir aldrig bĂ€ttre Ă€n den svagaste lĂ€nken i kedjan brukar man sĂ€ga, och dĂ„ underlĂ€ttar en proffsig mix ganska mycket... men det Ă€r ju lite av en prioriterings- och investeringsfrĂ„ga sĂ„klart 🙂

Kör hÄrt, hoppas ni styr en grym mix.

Vi hoppas pÄ bÀsta möjliga resultat för pengarna vi valt att skjuta in. SjÀlvklart hade jag allra helst lagt det 10 dubbla men jag vet inte ifall en sÄdan mix skulle legat i linje med vÄr spelförmÄga och sjÀlva inspelningskvalitén nÀr det kommer till mickar, rum, ljudkort etc. Om vi skulle göra ett ovÀntat bra jobb kan det hÀnda att vi vÀljer att lÀgga mer pengar pÄ mixningen och masteringen. I vilket fall sparar via vÄra "mastertapes" och kan kanske göra nÄgot mer av dem i framtiden.

Jag vet inte sĂ„ mycket om Lidl's salami men jag hör ofta nedsĂ€ttande kommentarer om Lidl bara för att de inte erbjuder "svensk kvalitĂ©", vad det nu egentligen innebĂ€r. Inte för att det kanske var din intention men jag tycker Lidl ofta har fina grejer för lĂ„gt pris. Deras lyxglass (30 spĂ€nn?) Ă€r verkligen lyxig. Det finns ingen chans att fĂ„ tag pĂ„ sĂ„dan i andra vanliga svenska matbutiker. Billig pasta med Ă€gg i (!) Mycket av det kött som jag köpt dĂ€r (iof ocksĂ„ svenskt) har ofta varit mycket bĂ€ttre Ă€n kött för det dubbla pĂ„ city gross. TonfisksfilĂ©... mums 🙂 De har ocksĂ„ riktigt god korv med 90% kötthalt. Ingen jĂ€vla vattnig tjockkorv frĂ„n nĂ„got kioskmongo pĂ„ E4:an 😄

Vi hoppas pĂ„ ett bra resultat! SjĂ€lvklart kommer forumet fĂ„ tal del av slutresultatet och komma med synpunkter pĂ„ allt frĂ„n gitarrĂ€ka till compressor-knĂ€! 🙂

Redigerat av NodScene
  • Gilla 1
Postat

hellre en felfri och grym kompressor för 15K Àn 15 st kassa behringerkompressorer för 1K styck... musiken ni gör blir aldrig bÀttre Àn den svagaste lÀnken i kedjan brukar man sÀga

Hmm... 😏

Om det stÄr Behringer eller Neve/SSL/Fairchild pÄ burkarna Àr av betydelse underordnad mycket annat skulle jag vilja sÀga. Talang sitter inte i prylarna.

Postat

Hmm... 😏

Om det stÄr Behringer eller Neve/SSL/Fairchild pÄ burkarna Àr av betydelse underordnad mycket annat skulle jag vilja sÀga. Talang sitter inte i prylarna.

Dessutom finns det ju tillfÀllen nÀr man har behov av flera kompressorer som anvÀnds samtidigt, och dÀrför utan att tveka skulle vÀlja 15 Behringerkompressorer framför en SSL-kompressor, om man stÀlldes inför det valet.

• 8 mĂ„nader senare...
LAbanlinz (oregistrerad)
Postat

Hej!!

Ser att det var ett tag sen denna trÄd lades ut, men om ni behöver hjÀlp framöver Àr jag sugen pÄ och se om jag kan fÄ ut nÄgot av ert material. Bor Àven i nÀrheten av Er. Hör av Er pÄ storage2music@telia.com

MVH

Magnus

Postat

Ja, om ni fortfarande söker mixtekniker sÄ skulle jag ocksÄ kunna ge det en chans.

Postat

Det Ă€r fantastiskt sent sĂ„ jag ska undvika att skriva en analys av mixen (Ă€ven om jag har en hel del att sĂ€ga om den 🙂) och komma med ett tips istĂ€llet. NĂ€r jag lyssnar pĂ„ er demo sĂ„ lĂ„ter det vĂ€ldigt allmĂ€nt. Det Ă€r trevligt och vĂ€lspelat, men inte sĂ„ mycket som sticker ut. Ibland lĂ„ter sĂ„ngerskan lite Gwen Stefani och det Ă€r vĂ€l det mest spĂ€nnande som hĂ€nder. 🙂 MissförstĂ„ mig inte nu att jag skulle tycka att det Ă€r dĂ„ligt för det tycker jag inte. Det Ă€r bara det att det kĂ€nns som att ni har hamnat i replokalsfĂ€llan, att man spelar det första bĂ€sta som passar in och inte djupdyker i vad man skulle kunna spela. Jag lyssnade pĂ„ "Wild fields" och gitarrkompet kĂ€ndes vĂ€ldig safe, om Ă€n rĂ€tt, t ex.

SĂ„, vad tycker jag att ni ska göra? Jo, nĂ„n i bandet har sĂ€kert nĂ„n billig inspelningsutrustning (vem har inte det nuförtiden? 🙂) sĂ„ börja med att göra för-demos. SĂ€tt er i replokalen, programmera gĂ€rna trummor först sĂ„ att det Ă€r lĂ€ttfixat sen, micka upp gitarrstĂ€rkaren och börja spela in. Inte med syftet att det ska lĂ„ta fantastisk bra, utan för att det alla spelar kommer att nĂ€rgranskas med lupp! Det gör att man instinktivt tar besluten om man ska spela som man gör eller inte. Det blir kort och gott som att man producerar sig sjĂ€lv. 🙂

Sen nĂ€r för-demon Ă€r klar, dĂ„ gĂ„r ni in i studion och sĂ„ kommer det lĂ„ta svinbra! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.