Jump to content
Annons

Hej! Behöver hjälp med att fixa en enkel studio!


battlehorse (oregistrerad)

Recommended Posts

battlehorse (oregistrerad)

Hej hoppas allt är bra!

Jag tänkte fixa mig en "slask" studio där vi i bandet kan experimentera med olika gitarrslingor, melodier, körer osv. Vi har en replokal samt tillgång till studio, men för att spela in i studion behöver vi betala. Det slutar alltid med att efter vi är klara i studion, går vi hem och lyssnar på materialet, demon, och tänker: "Det där partiet låter förjävligt, det lät skitbra i studion med jättehög volym men det sänker bara låten...man orkar ju inte detta".

Så jag undrar nu lite vad jag behöver egentligen. Det jag vill göra på MacBook är att skapa trumspår, efterlikna de som vår trummis kör, eller att överföra de vi har spelat in i studion. Sedan vill vi experimentera med olika gitarrljud samt sångstrukturer. Det vi har att tillgå är ca. 15000 kr.

Så vad vi först behöver göra vad jag förstår är att köpa en MacBook (Pro?) och köra allt via Garageband. Jag har lekt lite med Garageband och tycker det är ett schysst program. Men för att koppla in gitarren behöver vi väl ett externt ljudkort?

Är detta vår lösning, eller finns det andra liknande produkter?: http://www.apogeedigital.com/products/jam.php

Med detta skulle vi ju kunna koppla in sångmikrofon också.

Finns det något tillbehör till Mac så vi kan sitta med flera hörlurar inkopplade samtidigt så flera personer kan lyssna?

Vad jag har insett efter alla dessa år med musik handlar det bara om hur mycket tid man är villig att betala för att få det bra. Ju mer tid du spenderar på en låt, desto bättre blir det. Därför behöver vi någonstans där vi kan "betala med tid", och inte sitta i pengaslukande studio för att där experimentera under ca. 20 min med en gitarrslinga 🙂

Hälsningar!!

Redigerat av battlehorse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
battlehorse (oregistrerad)

Cool detta låter bra! Med de senaste Macbook pro ingår nyaste garage band 11 antar jag?

Jag har kollat runt i affärerna idag här i Stockholm men alla verkar ha slut på datorn (Macbook pro 13'), beställningsvara. Dock på Apple's hemsida står det att levereras inom 1 vecka ca.

Ska nog dra ut och direkt köpa ljudkortet samt hörlurar 🙂

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool detta låter bra! Med de senaste Macbook pro ingår nyaste garage band 11 antar jag?

Jag har kollat runt i affärerna idag här i Stockholm men alla verkar ha slut på datorn (Macbook pro 13'), beställningsvara. Dock på Apple's hemsida står det att levereras inom 1 vecka ca.

Ska nog dra ut och direkt köpa ljudkortet samt hörlurar 🙂

Tack för hjälpen.

Det har nyss kommit nya macbook pro modeller så det är slut nästan överallt. Garageband ingår när du köper ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

battlehorse (oregistrerad)

yes jag såg det kollade i webhallen macoteket osv på macoteket sa de att det var kö på 250 pers 😛 . Men på hemsidan verkar det inte vara något problem? Alltså på apple.se/store

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta vår lösning, eller finns det andra liknande produkter?: http://www.apogeedigital.com/products/jam.php

Med detta skulle vi ju kunna koppla in sångmikrofon också.

Nej, Apogee Jam är enbart instrumentingång och ingen ingång för mikrofoner.

Isåfall är det Apogee One (1 ingång) eller Duet (2 ingångar) som du vill ha.

Apogee One kopplas med USB och har en inbyggd mikrofon för slaskinspelningar. Apogee Duet kopplas med Firewire.

Nya MacBook Pro annonseras ut i reklambladet från MediaMarkt, så kolla där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...