Jump to content
Annons

Göra audiospår från VST-instr. med Fast track ultra

Recommended Posts

LMA (oregistrerad)
Postat

Är ganska novis när det gäller att göra en hemstudiosetup och behöver råd från er som kan det här.

Har nu köpt M-audios fast track ultra och försöker spela in spår från mjukvarusyntarna i Cubase SE 3 men vet inte hur jag ska lösa det. Jag har tidigare kört med ett Audigy 2ex-kort utan några problem. Har förstått att Fast track ultra saknar "what you hear" funktionen. Audigy 2ex-kort hade också en wavekanal som man använde för att spela in ljudet från VST-instrument till ett audiospår men någon sådan finns inte på Fast track ultra bara "hårdvaruingångarna".

I mina inspelningar använder jag två syntar plus ett antal mjukvarusyntar.

Med audigy-kortet kunde man även lätt göra en inspelning från Cubase till t.ex. Wavelab med What you hear funktionen men hur gör jag nu???

Hämtade hem ett program som heter Virtual audio cable som kanske skulle kunna fixa problemet men blir inte klok på hur man använder detta program.

Funderar på att koppla utgång 1&2 till ingång 1&2 för att göra en inspelning av alla spår samtidigt inklusive VST-instrumenten men det känns inte som en riktig lösning.

Finns det någon som har en lösning på detta så är jag mycket tacksam.

Annons
Postat

Fast nu krånglar du till det.. Om du använder en mjukvarusynth i Cubase så får det ner allt till en audiofil då du mixar ner, du väljer "export audio / audio mixdown" Ljudkortet har inget med det att göra alls.

Postat

Fast nu krånglar du till det.. Om du använder en mjukvarusynth i Cubase så får det ner allt till en audiofil då du mixar ner, du väljer "export audio / audio mixdown" Ljudkortet har inget med det att göra alls.

Påminner mig om den gamla dåliga tiden när jag var så irriterad över att Reason 1.0 inte hade det behändiga "mixdown"-kommandot som Digital Performer hade. Mina mixar som jag spelade in i Cool Edit 2000 direkt genom ljudkortet (Soundblaster 128) lät balle! Sedan blev jag informerad om att det hette "export song as..." i Reason. Då började det låta bättre 😄 (Bjuder på den, alla har vi ju varit nybörjare...)

LMA (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack så mycket för svaret. Så enkelt, känner mig helt puckad men som sagt jag är nybörjare... :rolleyes:

Redigerat av LMA

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.