Jump to content
Annons

Mbox2 mini sprakar i min nya dator


P0ntan

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis köpt en ny dator (en Asus N53J, laptop) med i7 processor. Detta är en ganska stor uppdatering från min förra dator som var rätt gammal och svag.

Nu till det tråkiga problemet. Jag har ett mbox2 mini ljudkort som har funkat utmärkt på min förra dator men på den nya så händer det ibland att det börjar spraka och helt plötsligt lägger av, när det är som värst så hänger sig hela datorn och det blir "blåskärm". Detta kan ske både när jag använder Reason 5 och Protools 8.

Datorn hade från början 64bit minne men jag har varit tvungen att nedgradera till 32 för att en del av mina midi-kontroller inte fungerar med 64bit, men jag tror inte att detta har något med ljudkorts problemet att göra för att det jävlas både i 64 och 32bit.

Så jag undrar:

Vet någon vad problemet kan vara? Kan det vara att jag behöver någon uppdatering? (jag har letat men inte hittat någon som löst problemet) eller är det bara så att vissa ljudkort och datorer inte funkar med varandra?

Jag använder windows7 och ljudkortet är inte det nyaste m-audio mboxen utan det lite älder digidesign (ca 2år gammalt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

tack för tipsen. Har testat att installera om protools och där med också drivrutinerna för ljudkortet (antar jag?) och stängt av nätverkskortet men ingen förändring :-( sprakar fortfarande ibland och fick precis en blåskärm när jag skulle sätta igång reason. Finns det några andra tips på vad det kan vara för fel eller är det helt enkelt så att vissa ljudkort inte funkar som dom ska ihop med vissa datorer??? och om det är så hur vet man vilka som funkar med vilka??????

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du uppdaterat drivrutinerna till datorns chipset också (bör gå att hämta hos datortillverkaren)? Ofta kan default-installationen nämligen innehålla gamla drivers. Stäng också av alla sorters energisparfunktioner, både i BIOS och i Windows' kontrollpanel. Stäng av virusdödare och andra sådana prylar som ligger i bakgrunden och kan ställa till problem.

Sedan förekommer det chipset som fungerar dåligt till DAW-tillämpningar, men de flesta brukar funka ok.

Du kan också köra ett test med DPC Latency Checker och se vad du får för resultat där: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...