Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag spelar in gitarr med rig control 2 som har ett inbyggt ljudkort. NÄr jag tar audio channel på cubase så spelar den in gitarr. Nu fick jag dock låna en tascam us-122 av min kompis för att ha en mic och installerade den framgångsrik och jag såg nånstans att den är inne på cubase, tror jag såg den nånstans i devices eller liknande.

Hursomhelst så när jag spelar in audio så kommer ingenting ifrån den micken. Det är väl inte superkonstigt men jag vet inte hur jag ska göra för att ställa in så att micken ska spelas in och inte gitarren. Väl inne i cubase så finns det inte så mycket jag kan göra där utan klickar jag på "stereo in" så finns det bara "no bus" som annat alternativ och får liksom inte upp valmöjlighet mellan rig control och us-122.

Hur gör jag :S?

Annons
Posted

Vet inte om jag tolkar dig rätt, men det verkar som att du måste sätta upp VST Connections i Cubase för det nya ljudkortet.

Devices -> VST Connections

Sätt upp de in- och utgångar (bussar) du vill ha. Du skapar en bus och väljer sen in- eller utgångar på ljudkortet.

Sen hittar du dem som valbara bussar i audio-kanalerna.

Om det är så som rubriken säger, att du vill använda två ljudkort samtidigt, så hämtar du hem drivrutinen ASIO4ALL (googla).

Installera och välj den i Cubase. Sen kan du i stetup-menyn för drivrutinen göra de inställningar du vill.