Jump to content
Annons

One more wannabe


Onemorevannabe

Recommended Posts

Jag har pysslat med live musik förut. Är ganska duktig som tekniker och till en del producent.

Har testat trubadurgig och att lira i band. Men det blir lätt struligt att få människors vuxna, upptagna liv att synka med speltider och annat.

Så för c:a ett år sedan började jag bygga upp min hemstudio med begagnade prylar köpta på Blocket.

Efter några månaders trail and error med program och utrustning så började jag skriva lite egna låtar och spela in dessa.

Eftersom man är lite teknik freak och pryttlarna börjar komma ner i vettiga priser (budget grejor och äldre versioner av sakerna)

så låter det oförskämt bra om inspelningsljudet. Men rent speltekniskt och mix mässigt lämnar det en del rätt stora luckor.

Spelar in mina egna demos och sången är min Akilles häl. Men det går frammåt med träning och åter träning.

Har testat med sång coach och ja, det hjälpte. Men blev för mycket att ta in på för kort tid. Så jag håller paus med det.

Utrustning:

Roland Edirol FA-66 Fire wire ljudkort. (skit bra som fan)

Dator:

Fuijutsu 2500Mhz med 4 processor kärnor och 4 Gb Ram minne.

Program:

Magix Music Studio 15 (Förvånansvärt bra för c:a 800:-. Men kan strula lite med småsaker).

Sound Forge 10 Pro för Mastring (som jag dock inte behärskar alls)

Mjukvaru ljud:

Native Instruments Komplete Elements 7 (Saknar samplade instrument i den) Mycket bra annars.

Hårdvara:

Mickar: T-Bone 450 och SE 1000A och några andra......

GR33 MIDI gitarr modul. (Svårspelad men annars fantastisk för icke syntspelande gitarrister).

TC Helicon VoiceLive (Äldre modellen) Svår att programmera men helt underbar med pitch correction och fantastiska körer

Vox VT 50 modelling förstärkare (Använder Guitar Rig i datorn på alla inspelningar nästan) Fantastisk övnings och live stärkare. MYCKET nöjd.

5 akustiska gitarrer varav 12-strängad Norrman, Fender med cut away och Fishman system och en Ibanez med jumbo låda ingår och en nylonare.

5 stycken el gitarrer varav en 73:a Yamaha SG, 2 telecaster en Cort 80-talare som blivit MIDI gitarr och en Ibanez Super Strata enklare modell GIO.

Mixar i hörlurar (billiga sony) tills jag får råd med ett par hyggliga monitorer...

Det var det mesta om min utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...