Jump to content
Annons

Från Stim idag...


pxm

Recommended Posts

Men fatta va mycket extra administrativt arbete som skulle till om upphovsmännen skulle behöva bevaka privatkopiering själva!! Det är ju i princip omöjligt! Upphovsmännen har ju aldrig bett om det här undantaget, det smidigaste för dem skulle ju vara att INGEN kopiering fick ske över huvud taget utan ekonomisk ersättning. Då skulle det bli olagligt att lägga in en CD på sin mp3-spelare, bränna ut låtar på en CD att ha i bilen, etc etc. Ingen skulle kunna ha backup på upphovsrättsskyddat material. Jag tycker undantaget behövs, i dagens samhälle. Och den absolut smidigaste lösningen för att kompensera upphovsmännens förluster är schablonavgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Diskuterade med min roomie som är av något motsatt uppfattning. Vi kom fram till att det är lite som med FRA: "Det finns de som är terrorister, därför måste alla övervakas!". FRA-varianten här skulle ju vara att allas lagringsenheter övervakas och när upphovsrättsskyddat material kopieras så rapporteras det automatiskt och så kommer det en faktura på tre spänn (eller nåt). Min roomie kom med förslaget att istället ta itu med källan: lägg en kopieringsavgift på musikalbumet/ljudfilerna, där du får uppge hur många gånger du vill kopiera och betalar därefter. Inte tekniskt omöjligt påstår han, jag trodde inte det gick att joxa med CD-skivor men det går ju då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fatta va mycket extra administrativt arbete som skulle till om upphovsmännen skulle behöva bevaka privatkopiering själva!! Det är ju i princip omöjligt! Upphovsmännen har ju aldrig bett om det här undantaget, det smidigaste för dem skulle ju vara att INGEN kopiering fick ske över huvud taget utan ekonomisk ersättning. Då skulle det bli olagligt att lägga in en CD på sin mp3-spelare, bränna ut låtar på en CD att ha i bilen, etc etc. Ingen skulle kunna ha backup på upphovsrättsskyddat material. Jag tycker undantaget behövs, i dagens samhälle. Och den absolut smidigaste lösningen för att kompensera upphovsmännens förluster är schablonavgifter.

Men allvarligt talat... Hårddiskar t ex? Hur många GB på alla hårddiskar som säljs i Sverige under ett år tror du används till privatkopiering, och hur många GB används till något annat? Finns ju ingen som helst rim och reson i det där. Kan du tänka ut något annat område där man har straffbeskattning på mer eller mindre godtyckliga varor för att sen ge skatten till ett privat företag som delar ut pengarna till ett fåtal som man inte ens få veta vilka det är?

Jämförelsen med FRA håller inte för fem öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...