Jump to content
Annons

Maximizer - 0.3 eller 0 ?

Recommended Posts

cubastT (oregistrerad)
Postat

Hej alla! Sitter med Ozone 4 och Àr klar med min lÄt. Vad gÀller för Maximizer ? Tex om jag skall exportera ut en wav fil och brÀnna . kan man inte ha margin Db pÄ 0 istÀller för 0.3 ? Jag vet att mÄnga sÀger man skall ha den pÄ 0.3 ? men varför ? mest för jag tycker man fÄr lite mer tryck i lÄten om man har den pÄ 0 . och jag tycker det lÄter bra . hur Àr reglerna för detta ? och vad kör proffsen ? Tack sÄ mycket.

Annons
Postat

Testa! Spara ner som en 44,1 Khz 16 WAV fil (samma format som pĂ„ CD) pĂ„ skrivbordet.. Lyssna! LĂ„ter det ok dĂ„ lĂ€r det lĂ„ta ok om du brĂ€nner pĂ„ CD ocksĂ„ 😉

Postat

Testa! Spara ner som en 44,1 Khz 16 WAV fil (samma format som pĂ„ CD) pĂ„ skrivbordet.. Lyssna! LĂ„ter det ok dĂ„ lĂ€r det lĂ„ta ok om du brĂ€nner pĂ„ CD ocksĂ„ 😉

Jo, men kommer det att lÄta ok i alla CD-spelare? Hur kommer det att lÄta efter att konsumenten skickat lÄten genom en mp3-algotithm? Det gÀller att tÀnka hela vÀgen. De som inte tycker att man ska bry sig om hur det lÄter efter mp3- kodning bör stÀlla sig frÄgan om konsumenten Àr kapabel att avgöra om det Àr mastringsteknikerns fel eller nÄgon annans fel? Troligtvis sÄ vet inte vederbörande vad mastering Àr men mastringsteknikerns uppgift Àr att se till att materialet lÄter sÄ bra som möjligt i alla olika situationer.

Postat
Jag vet att mÄnga sÀger man skall ha den pÄ 0.3 ? men varför ?
Intersample peaks.

Jag brukar hamna pÄ -0.4 till -0.2 och kontrollerar med X-ISM efter dithern. LÀs mer pÄ lÀnken om du vill ha en bra förklaring av fenomenet.

mest för jag tycker man fÄr lite mer tryck i lÄten om man har den pÄ 0
Nej, det skulle jag kalla för placeboeffekt. Ohörbar skillnad.
hur Àr reglerna för detta ? och vad kör proffsen ?
Det finns inga regler, men proffsen ser till att det lÄter sÄ bra som möjligt - och dÄ brukar de ocksÄ ta hÀnsyn till D/A-konvertering i olika maskiner.
  • Gilla 1
cubastT (oregistrerad)
Postat

tack för svaren.

Postat

Jag brukar sÀtta den pÄ -0,3. Men intressant att nÀmna Àr att Cutting Room berÀttade att de brukar sÀtta den pÄ -0,1, med förklaringen att en del Àldre cd-spelare kan dista om materialet slÄr över nollan.

Om du sÀtter margin pÄ 0 kommer det att "klippa", och jag tror att en hel del upplever det som lite oprofessionellt om det klipper.

Och som Linus sÀger hörs det ingen skillnad mellan -0,3 och 0.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.