Jump to content
Annons

strängbyte på gitarr


pjotor

Recommended Posts

Annons

Byt du strängar för skojs skull.

Det är inte så fruktansvärdt skadligt som det låter på folk. För jag antar att du har en gammal stålis utan mick som inte är super ändå. Var beredd på att du kommer få ett sk mörkt och dovt ljud som snabbt dör ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt du strängar för skojs skull.

Det är inte så fruktansvärdt skadligt som det låter på folk. För jag antar att du har en gammal stålis utan mick som inte är super ändå. Var beredd på att du kommer få ett sk mörkt och dovt ljud som snabbt dör ut.

Lyssna inte på honom, Pjotor! Fråga vilken professionell gitarrmekare som helst. Risken är uppenbar att hals tar skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byt du strängar för skojs skull.

Det är inte så fruktansvärdt skadligt som det låter på folk. För jag antar att du har en gammal stålis utan mick som inte är super ändå. Var beredd på att du kommer få ett sk mörkt och dovt ljud som snabbt dör ut.

Lyssna inte på honom, Pjotor! Fråga vilken professionell gitarrmekare som helst. Risken är uppenbar att hals tar skada.

Hmmm

En fråga av ren nyfikenhet. Är inte en stålsträngad gitarr byggd för att tåla större belastning, vilket jag har fått för att det är på just stålsträngade jämfört med en nylonsträngad. Varför skulle då en stålsträngad ta skada av att byta till nylon?

Det borde vara betydligt värre tvärtom, väl?

Håkan

Edit: stvafle

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt. stålsträngar belastar en hals mer än nylon, ungefär på samma sätt som tjockare strängar belastar mer än tunnare.

Däremot lär väl intoneringen inte låta något vidare om man väljer att snurra dit nylonstängar istället för stål...

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...