Jump to content
Annons

Bygge av dator klart, synpunkter?


Ken Kängström

Recommended Posts

Hejsan. Dator bygge på g och vi vill ha synpunkter på detta. Vad kan förbättras?

2x CTX 17 LCD S762G TCO99 Silver/svart 16ms, D-sub och DVI-D

Sony DVD Brännare DWD22A10 IDE Bulk Vit DVD+R/+RW och DVD-R/-RW (Dual Layer)

Arctic Cooling Silentium T1 Miditower Kabinett Silver/Svart, 350 watt Nätagg

Thermaltake Purepower Fanless Nätaggregat ATX 350W Svart (0db), (Nätagg utan fläckt = 0db från nätagget)

Intel Pentium 4 3,2 Ghz Boxed PC800 Socket PGA478, 1 MB cache, prescott

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern

XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP, Tv-out, Dual-DVI, Retail

Samsung Spinpoint P80 80GB S-ATA 8MB cache 7200 RPM

2x Seagate Barracuda 7200,8 300GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ

2x Kingston ValueR, PC3200 DDR-DIMM 1024MB 128MX64, Non-ECC, 400MHz, 184-pin, CL3(3-3-3

Asus P4C800-E Deluxe Moderkort S478/800 I875P, DualDDR, S-ATA, GBLAN, LJUD, RAID

Blev rekomenderad att byta ut grafikkortet mot:

Sapphire RADEON 9250 - grafikadapter - RADEON 9250 - 128 MB

MVH//Kenny

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ser mustigt ut, men är det inte Prescott som blir så satans varma?

Inte en blekaste aning. Har en annan snubbe som rekomenderar och smällde ihop detta som ett tips. Och iom att ni är riktigt hajja på att optimera en dator för musik så sökte jag lite åsikter här hehe. Är helt noob på just datorer och hårdvara. Hmm vad hade du rekomenderat istället?

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Arctic Cooling-lådorna är gjorda på ett annat sätt med tanke på luftflödet - så det är nog inte så lämpligt att försöka smälla in ett fläktlöst nätaggregat i en sådan låda...

Ta en titt på lådan HÄR . 🙂

Lådan är gjord för att vara tyst, så du kan nog prova med det inbyggda nätaggregatet först.

Du bör absolut köpa en tyst CPU-fläkt också - exempelvis från Arctic Cooling eller Zalman. Den som följer med en "boxed" processor från början är allt annat än tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arctic Cooling-lådorna är gjorda på ett annat sätt med tanke på luftflödet - så det är nog inte så lämpligt att försöka smälla in ett fläktlöst nätaggregat i en sådan låda...

Ta en titt på lådan HÄR . 😛

Lådan är gjord för att vara tyst, så du kan nog prova med det inbyggda nätaggregatet först.

Du bör absolut köpa en tyst CPU-fläkt också - exempelvis från Arctic Cooling eller Zalman. Den som följer med en "boxed" processor från början är allt annat än tyst...

Advice taken 😉. Jar är ingen hejjare på datorer som sagt, så jag följer era råd till toppen =). Tack Claes =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör absolut köpa en tyst CPU-fläkt också - exempelvis från Arctic Cooling eller Zalman. Den som följer med en "boxed" processor från början är allt annat än tyst...

Jag har en Arctic Cooling cpu-fläkt till min P4, men jag tycker inte den är så tyst. Fast jag har inte jämfört den direkt med en 'boxed'-fläkt. Kanhända dom låter ännu mer...

Några andra synpunkter:

Jag förstår vitsen med att köra två identiska S-ATA diskar (spegling etc...), men det kanske inte är lika viktigt med en S-ATA till systemet. IDE är väl fortfarande snäppet billigare. Så om du vill få ned priset lite kan du byta ut den mindre av dom tre hd's till en IDE.

Om du tänkt köra enbart musik på din nya dator är ett GeForce 6600GT helt onödigt. Satsa isället på ett GeForce FX5200 med dubbla monitorutgångar så sparar du minst 700:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör absolut köpa en tyst CPU-fläkt också - exempelvis från Arctic Cooling eller Zalman. Den som följer med en "boxed" processor från början är allt annat än tyst...

Jag har en Arctic Cooling cpu-fläkt till min P4, men jag tycker inte den är så tyst. Fast jag har inte jämfört den direkt med en 'boxed'-fläkt. Kanhända dom låter ännu mer...

Några andra synpunkter:

Jag förstår vitsen med att köra två identiska S-ATA diskar (spegling etc...), men det kanske inte är lika viktigt med en S-ATA till systemet. IDE är väl fortfarande snäppet billigare. Så om du vill få ned priset lite kan du byta ut den mindre av dom tre hd's till en IDE.

Om du tänkt köra enbart musik på din nya dator är ett GeForce 6600GT helt onödigt. Satsa isället på ett GeForce FX5200 med dubbla monitorutgångar så sparar du minst 700:-

Det yhänger lite på "hur" mycket billigare det blir. Gäller det några hundringar eller så så spelar det inte så stor roll enligt min smak. Hmmm men nu blir jag förvirrad angående fläkten.

Jo grafikkortet skall vara ett annat. Om du läser nederst på mitt första inlägg så ser du att vi bytte ner oss ganska kreftigt =).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo grafikkortet skall vara ett annat. Om du läser nederst på mitt första inlägg så ser du att vi bytte ner oss ganska kreftigt =).

Ok, missade det. En annan sak angående grafikkort, kolla om det finns en modell av RADEON 9250 utan kylfläkt (dvs passiv kylning/enbart flänsar).

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=...fa8279a71a3d8ab

Den piskar riktigt fint. 120mm'ers fläkt.

Sen skulle jag definitivt byta ut samsung-hdd'n. Annars kommer den ha högst ljudvolym i hela burken. Kör på en Seagate där också.

btw, det är ingen dålig dator du bygger.

Hmmm shit vad jag inte kan något om att bygga dator känner jag nu hehe. Tur att man inte är ensam i projektet. Det "såg" bra ut iaf hehe. Nu har jag fått så många tips så jag vet inte vart jag ska börja hehe.

Vad hade du rekommenderat för Hdd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på hårddiskfabrikatet... 😉

Seagate är ett självklart val i en musikburk eftersom de är tysta och tillförlitliga, som ChiroN säger. Jag har kört enbart med Seagate i flera år och har inga klagomål alls. 🙂 Skulle inte drömma (annat än mardrömmar) om andra diskar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min vän plockade ihop en ny nu efter era tips.

Skulle säga att det ska komma till en passiv kylare till processorn och att det kanske behövs ett annat chassi. Han bara tog ett chassi nu som hade 4st 5.25" enheter.

Här är den nya specsen

En sak till. Har ni något chassi att rekomendera där man kan kyla det mesta passivt

och om det finns nåt chassi där man kan ha riktigt tysta fläktar till?

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt passiv kylare till en 3.2GHz Prescott är nog att glömma. Det måste finnas en fläkt som blåser på den också - helst kanske en långsamt snurrande 120mm-fläkt, men värmen måste bort på något sätt...

Tänk också på att ett fläktlöst nätaggregat inte suger ut den varma luften ur lådan, som vanliga nätaggregat gör - och att det därför kommer att behövas chassifläkt/ar som sköter det i stället...

Vill du ha det riktigt tyst, så är det nog denna som gäller: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=64 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt passiv kylare till en 3.2GHz Prescott är nog att glömma. Det måste finnas en fläkt som blåser på den också - helst kanske en långsamt snurrande 120mm-fläkt, men värmen måste bort på något sätt...

Tänk också på att ett fläktlöst nätaggregat inte suger ut den varma luften ur lådan, som vanliga nätaggregat gör - och att det därför kommer att behövas chassifläkt/ar som sköter det i stället...

Vill du ha det riktigt tyst, så är det nog denna som gäller: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=64 😉

Aha i see. Hmm knepigt detta. Skriver hursomhelst med det chssit i min lista. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Prescott blir knallvarma. Rekommenderas ej. Jag hade kört Athlon 64 i dagsläget. De är dessutom mycket snabbare än P4 i musikapplikationer.

Okaj. Skall nämna för byggaren =). Är det allt eller finns det mer att ändra på?

Kan inte komma på något direkt. Moderkortet verkar schysst också. Smart move med 2 x 17" TFT. Har kört det i 1,5 år nu och det har förändrat mitt liv! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Prescott blir knallvarma. Rekommenderas ej. Jag hade kört Athlon 64 i dagsläget. De är dessutom mycket snabbare än P4 i musikapplikationer.

Okaj. Skall nämna för byggaren =). Är det allt eller finns det mer att ändra på?

Kan inte komma på något direkt. Moderkortet verkar schysst också. Smart move med 2 x 17" TFT. Har kört det i 1,5 år nu och det har förändrat mitt liv! 🙂

Haha kan tänka mig det. En bekvämlighet jag velat gynna mig länge hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt sval processor:

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Snabbare än det här behövs inte för musik och om du seriöst vill ha en tyst dator finns inte bättre alternativ.

Kvalitetsmoderkort:

Asus A8V Deluxe/WIFI-g Moderkort S-939 K8T800PRO, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

Kylning:

Vet ej, 🙂 Jag kör iaf. med den som satt på processorn, den är faktist tyst om man sänker varvtalet på fläkten. Men du ska kanske titta på en lösning utan fläkt om du vill ha riktigt tyst.

Jag har alltså detta moderkort och den här processorn i min egen dator. Moderkortet är otroligt stabilt inga som helst problem. En funktion som du säkert uppskattar är att det inbyggda ljudkortet stänger av sig när man stoppar i ett PCI ljudkort. Detta för att undvika konflikter.

Slutligen är Athlon 64 väldigt sval, speciellt jämfört med nyaste P4:orna som bara verkar bli mer och mer varma. Skulle du ha en P4 i datorn skulle du antagligen grilla dina hårddiskar, dom är faktist värmekänsliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa tidigare, kör på denna: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=...fa8279a71a3d8ab

Sen köper du en 120mm'ers fläkt på runt 10dbA. Du kommer inte att höra den. Hårddiskarna kommer överrösta den 10ggr om. Jag var också inne på en fläktlös dator för några år sedan, men skillnaden mellan att köra passivt och med en tyst fläkt är ju extremt liten. Det som låter mest brukar vara nätagg, och där har du ju valt ett passivt, vilket är ett kanonval. Haka inte upp dig på sånna småsaker. Systemet ser skitbra ut.

Om du orkar vänta ett tag till så skulle jag rekommendera dig den nya intelprollen som kommer. Det är den stationära versionen av deras prollar som sitter i bärbara centrino-system. Pentium-M eller vad dom nu heter. Dom kommer piska allt på marknaden, och blir inte alls lika varma som p4orna. Men jag vet inte hur länge det kommer att dröjja innan dessa finns ute på marknaden.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...