Jump to content
Annons

Skapa "tryck" i melodin


linus500

Recommended Posts

Tja! Linus heter jag och producerar musik i Cubase 5. Jag har en fråga till er kunniga producers, är tacksam för alla svar.

Jag gör mestadels progressive house, och då är det bra med ett kraftigt tryck när melodin sätter igång ⚠️

Min fråga är alltså om ni har några tips på hur jag kan få detta tryck? Lyssna på Avicii så kanske ni förstår bättre vad jag försöker framföra 😄

Ledsen om liknande tråd redan existerar.

Länk till låt: https://www.studio.se/index.php?showtopic=82964

Tack i förhand :rolleyes:

Redigerat av linus500
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utan att ha lyssnat på Avicii skulle jag spontant säga att du ska använda flera synthar som spelar melodin unisont (alltså samtidigt). Försök att hålla fantomcentern så ren som möjligt, dvs. panorera så många ljud som möjligt, så att melodin blir relativt "ensam" i mitten. Fall inte för frestelsen att behålla för mycket bas i leadsyntharna, det kommer förmodligen att ge rakt motsatt effekt.

Och tänk på att hur pass kraftigt tryck det blir i melodin till stor del beror på hur arrangemanget ser ut i övrigt. Om du har flera synthar som spelar liknande saker i samma frekvensområde kommer melodin inte att ge samma effekt när den kommer in.

Lycka till med proddandet!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du kan men sidechain är mycket effektivt för att få fram tryck i melodi och bas

Ifall du tex vill få mer press i en kick och basslinga lägger du en compressor på bassynten som sedan sidechainar till kicken.

Det som sker är att basen duckar för kicken och skapar tryck.

Jag producerar själv Psytrance inom subgenren Fullon och där jobbar man mycket med sidechain och tryck.

I house används också mycket sidechain. Du kan även sidechaina melodier till kicken mm.

mvh // andreas aka Section 4

Tja! Linus heter jag och producerar musik i Cubase 5. Jag har en fråga till er kunniga producers, är tacksam för alla svar.

Jag gör mestadels progressive house, och då är det bra med ett kraftigt tryck när melodin sätter igång ⚠️

Min fråga är alltså om ni har några tips på hur jag kan få detta tryck? Lyssna på Avicii så kanske ni förstår bättre vad jag försöker framföra 😄

Ledsen om liknande tråd redan existerar.

Länk till låt: https://www.studio.se/index.php?showtopic=82964

Tack i förhand :rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag lyssnade på låten nu. Du är klart i "rätt klangvärld" vad gäller instrumenten och riffen, men det står och faller på mixen. Här är några grejer jag skulle ändra på.

Ackordriffet/melodiinstrumentet

Relasetiden är ganska lång, och dessutom ligger det ett delay på som är ganska starkt, så det smetar lite för mycket.

Kvantisera både notstart och notlängd. Sänk releasetiden ordentligt så blir det ett lyft mellan varje ackord-hit. 😎

Det gör både direktljudet och delayet tydligare och rytmen kommer fram.

Jag förstår att du vill att synten ska klinga/eka så där episkt över hela klubbgolvet men det ordnar du genom ett svagt (!!) reverb och mycket stereobredd istället för att gröta med releasetiden på synten.

Sedan är attacken ganska mjuk. Om det är syntes skulle jag sätta attacken till 0, eller om det är syntsampling skulle jag flytta fram startpunkten tills det blir rappt/snärtigt.

Basen

Även här känns det som basen såsar lite pga. ett utdraget ljud. Jag gissar på att sustain-nivån är på 0 och du använder decaytiden för basljudets längd. Prova åt andra hållet. Vrid ner decay, höj sustain och ha en kort releasetid. Då blir basen kraftigare. Tänk på kontrasten när basen spelas - och när den inte gör det. Om du skapar tydliga lyft blir det också mer tryck när bastonerna slås an.

Vad händer om basen spelas med samma rytm som syntriffet?

Trummorna

Hihaten känns lite fel ljudmässigt.

Backa hela syntriffet lite i mixen och släpp fram percussionslagen/virveln.

PS. Snyggt förnamn. ☺️😉

Redigerat av Linus
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedbacken! Jag kunde inte höra det först, men nu när jag läser det förstår jag precis vad du menar. Jag ska tänka på detta i min nästa produktion! 🙂 Dock har jag inte tillgång till att redigera låten jag länkde, på grund av att de VSTs jag använde till låten krånglar.

Tack ännu en gång. btw, Kan bara säga detsamma om ditt förnamn 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...