Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag kör en urgammal version av Cubase - VST 32 ST, bara för jag inte orkat lära om. Jag har ett ljudkort som heter M-Audio Delta 1010LT. Jag hade nyligen ett datorhaveri där jag fick byta moderkort. Efter det så vägrar Cubase att använda annan samplingsfrekvens än 22050 Hz. All min musik låter därmed "brontosaurus". SÅ länge jag kör Cubase står det 22050 även i ljudkortets panel och är omöjligt att ändra. Stänger jag Cubase är ljudkortet som vanligt igen - man kan välja samplingsfrekvens som man vill.

Finns nån expert därute som har en susning? Kan detta vara pga nya moderkortet? Det var lite strul vid installationen av moderkortets drivrutin. Jag är inte så bra på moderkort och sådan hårdvara, så jag vet inte om det alls kan ha med saken att göra.

Klas

Annons
Posted

Vad kör du för opertativ?

Det är möjligt att du måste prova lite gamla drivrutiner iom att du kör så gammalt program, tror m-audio brukar ha kvar gamla drivrutiner för nedladdning, men jag är inte säker, kör Cubase 5 nuförtiden.

Posted

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men jag tror överlag inte att det sån bra idé att använda programvara som är mer än tio år gammal, eftersom det i regel varken finns updates, buggfixar eller support för så gamla program. Det kan dessutom tyvärr vara svårt att få dem att funka med modern maskinvara.

Har du aldrig funderat på att kolla upp Reaper? Billigt och prisvärt program, som högst troligen klarar allt som ditt Cubase gör.

http://www.reaper.fm