Jump to content
Annons

Radiostation på FM-bandet, bättre ljud?


kimant

Recommended Posts

Hej folks!

Driver sedan en tid tillbaka en radiostation i en mellanstor stad på FM-bandet. Driver stationen i stort sett själv och med höga kostnader har vi en ansträngd ekonomi. Vi har en sändningsdator som sänder rakt ut på FM. Inget emellan.

Nu vill vi dock öka kvalitén på ljudet. Har ni några bra tips på billiga ljudprocessorer eller liknannde? Gärna så nära orban som möjligt.

Om man hittar en bra ljudprocessor som ett program i en dator som man kör igenom, kan man uppnå ett hyggligt resultat där också?

Alla tips och idéer på hur jag kan förbättra ljudet avsevärt till ett lågt pris mottages tacksamt.

MVH

Redigerat av kimant
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej folks!

Driver sedan en tid tillbaka en radiostation i en mellanstor stad på FM-bandet. Driver stationen i stort sett själv och med höga kostnader har vi en ansträngd ekonomi. Vi har en sändningsdator som sänder rakt ut på FM. Inget emellan.

Nu vill vi dock öka kvalitén på ljudet. Har ni några bra tips på billiga ljudprocessorer eller liknannde? Gärna så nära orban som möjligt.

Om man hittar en bra ljudprocessor som ett program i en dator som man kör igenom, kan man uppnå ett hyggligt resultat där också?

Alla tips och idéer på hur jag kan förbättra ljudet avsevärt till ett lågt pris mottages tacksamt.

MVH

Va?

Jag förstår verkligen inte frågan...!?

Orban?

Vill du förändra ljudet eller är ljudet dåligt?

Om ditt ljud är dåligt så kan det ju vara en begränsning i sändardatorns hårdvara.

Men att förändra ljudet i form av EQ, kompressor eller liknande processer...?

Det vore ju att ändra artisterna egna mixar (läs mastringar)!?!?!

Den radiostationen skulle inte jag vilja bli spelad på!

Försök att förtydliga din fråga.

Vi behöver veta mer för att kunna hjälpa dig.

I övrigt, välkommen hit!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet rakt ut i etern låter inte bra. Rix fm t.ex kör orban och massa annat för att få ett bättre ljud. Jag vill ha tips på hur jag kan få ett bättre ljud. Men en orban kostar liksom 40 000 plus.

Ett ljud ut direkt på fm utan något emellan låter inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudprocessor kanske jag inte menade men typ kompressor. Stereo expander och dyl.

tror inte du ska trixa så mycket utan skaffa nån broadcast-anpassad kompressor bara

två alt:

http://www.broadcastwarehouse.com/dbx-pro/1066-dual-compressor-limiter-gate/1317/product

http://www.audioenhancedps.co.uk/TriBandAudioCompressorLimiter.html

det är framförallt för att trycka upp signalnivån man gör detta

tycker du rix fm låter bra för övrigt?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste den kunna koda signalen på något sätt?

Kasta in en masteringburk annars.

TC Finalizer eller liknande. Har samma funktioner som de Orban beskriver.

Skicka gärna upp vilken frekvens ni sänder på.

Folk här vill nog gärna lyssna på vad som är så "dåligt" ljud.

Oftast är det ju en personlig smak det där.

Inte alltid bäst att låta högst.

...men va fan, det är ju radio!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.

Jag vet inte hur många av er här som pysslat med radio på FM-bandet, inte så många kan jag tänka mig, verkar inte så iallafall.

Men om man säger såhär:

Att sända rakt ut från en dator på FM-bandet är som att spela upp musik genom en mobiltelefons högtalare.

Att sätta till exempel en Orban emellan blir som att spela upp musik på t.ex ett vettigt harman kardon system.

Så illa är det.

RIX FM till exempel har b.la en Orban kompressor, stereo expander och gud vet vad emellan för att få dynamik och ett bra ljud. Och ja, jag tycker det låter riktigt bra. Ett eget ljud, exakt vad radio handlar om.

Annars kan man lika gärna lyssna på musiken genom sin dator, stereo, mp3 osv.

DOCK är vi som sagt en liten station med riktigt ansträngd ekonomi så därför funderar jag på om man kanske kan köpa ngt program. T.ex det någon längre upp rekommenderade och köra genom en till dator för att sedan skicka ut det på FM-bandet.

Kan det bli bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.

Jag vet inte hur många av er här som pysslat med radio på FM-bandet, inte så många kan jag tänka mig, verkar inte så iallafall.

Men om man säger såhär:

Att sända rakt ut från en dator på FM-bandet är som att spela upp musik genom en mobiltelefons högtalare.

Att sätta till exempel en Orban emellan blir som att spela upp musik på t.ex ett vettigt harman kardon system.

Så illa är det.

RIX FM till exempel har b.la en Orban kompressor, stereo expander och gud vet vad emellan för att få dynamik och ett bra ljud. Och ja, jag tycker det låter riktigt bra. Ett eget ljud, exakt vad radio handlar om.

Annars kan man lika gärna lyssna på musiken genom sin dator, stereo, mp3 osv.

DOCK är vi som sagt en liten station med riktigt ansträngd ekonomi så därför funderar jag på om man kanske kan köpa ngt program. T.ex det någon längre upp rekommenderade och köra genom en till dator för att sedan skicka ut det på FM-bandet.

Kan det bli bra?

Asså....

Vi hajjar allt detta!

Men varför låter det dåligt?

Kodas ljudet innan det sänds ut?

Om det inte gör det så är ju det mesta som liras i radio idag, redan mastrat med allt vad det innebär.

Om du avser att processa ljudet mer är ju att göra som alla "tuffa" radiostationer och pissa producenter och band ner i halsen.

Vi har till och med producenter som levererar så kallade radio edits enbart för att klara radiokanalernas überkompression och processing.

Du skriver i ditt inlägg:

Att sända rakt ut från en dator på FM-bandet är som att spela upp musik genom en mobiltelefons högtalare.

Jag vill mest veta varför det blir så?

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, vad vet jag?

Inte jag som byggt skiten, gissar inte på att den modellen vi har, har en omkodare, vet dock att nyare sändare har en inbyggd stereo kodare, något man kopplar förbi när man t.ex kör Orban.

Varför det låter skit? Ptja, återigen, vad vet jag? Kanske för att vår sändare inte har någon stereo kodare? för att vi inte har någon kompressor? stereo expander?

Koppla ur allt lull-lull på VILKEN radiostation som helst så ska du få höra att ljudet verkligen är skit.

Angående. din radiomix-teori så kan jag faktiskt inte hålla med dig. Har jobbat (jobbar) som dj och på ett flertal stationer och anl. till att radioversioner produceras är för att t.ex ta bort längre basljud, kickar, intron osv osv osv. Något man inte vill lyssna på i radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, vad vet jag?

Inte jag som byggt skiten, gissar inte på att den modellen vi har, har en omkodare, vet dock att nyare sändare har en inbyggd stereo kodare, något man kopplar förbi när man t.ex kör Orban.

Varför det låter skit? Ptja, återigen, vad vet jag? Kanske för att vår sändare inte har någon stereo kodare? för att vi inte har någon kompressor? stereo expander?

Koppla ur allt lull-lull på VILKEN radiostation som helst så ska du få höra att ljudet verkligen är skit.

Angående. din radiomix-teori så kan jag faktiskt inte hålla med dig. Har jobbat (jobbar) som dj och på ett flertal stationer och anl. till att radioversioner produceras är för att t.ex ta bort längre basljud, kickar, intron osv osv osv. Något man inte vill lyssna på i radio.

Om du skulle gå in i en mix eller mastering jag hade gjort och få för dig att ändra på det musikaliska verket...., så skulle jag använda ord hämtade från en känd rödhårig skådespelares insats i "En riddares historia" och detta är milt sagt!

Bra introduktion kimant!

Av mig får du ingen mer hjälp.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

"Dator som sänder direkt på FM" något sådant jag har aldrig hört talas om ändå har jag hållet på med raidoutsändningar i alla möjliga former sedan 1970-talet (även lite radiopirat i början 😉 ) Jag är utbildad inom elektronisk kommunikation med inriktning mot vågutbredning för radiovågor (främst antenndesign), jobbat med att bygga radiosändare för Ericsson radio AB sen 80-talet samt var även aktiv radioamatör ett tag (SM2OKB).

Vad det gäller din dator så måste den ju ha en helt vanlig stereo LF-signal som går ut typ från ett ljudkort, eventuellt en digital dito typ SPDIF eller AES EBU. Sen går den signalen till en motsvarande LF ingång till en FM-sändare/slutsteg och till sist ut till en antenn..

Det borde gå alldeles utmärkt att koppla in någon form av kompressor/limiter audioprocessor på LF signalen innan den går till sändarskutsteget.

Vad är det för märke på utrustning? Vad använder du för programvara i datorn etc...?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Cruncher: Haha, vad menar du? Vad skrev jag som du tog åt dig av?

Hegobald: En dator som sänder direkt på FM-bandet? då menar jag alltså Dator > FM-sändare. Normalt kör man Dator > Kompressor, Stereo Expander, Limiter, Clip osv osv osv > FM

Det vet jag att man kan koppla.

Det jag efterfrågade var dock budgetalternativ för att få bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för progamvara i datorn då? Har den stöd för t.ex effektpluggar? Kan ju annars vara läge att försöka hitta ett bättre program där som du kan lägga in någon form av masteringsprocessor innan det går ut från ljudkortet..

Du fick ju tips tidigare om t.ex TC Finalizer.. En sån kan du hitta begagnad till hyfast pris.. Den är ju perfekt att ha mellan datorns ljudkort och FM-sändaren..

Du får googla lite men du kan få tag i en beggad för 4 - 5 000:- om du har tur

Behringer har ju annars hyfsade lågbudgetalterantiv, kanske en http://www.behringer.com/EN/Products/SX3040.aspx

Cruncher: Haha, vad menar du? Vad skrev jag som du tog åt dig av?

Hegobald: En dator som sänder direkt på FM-bandet? då menar jag alltså Dator > FM-sändare. Normalt kör man Dator > Kompressor, Stereo Expander, Limiter, Clip osv osv osv > FM

Det vet jag att man kan koppla.

Det jag efterfrågade var dock budgetalternativ för att få bättre ljud.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta först vad du har för ljudkort i datorn.

Är det datorns inbyggda ljudkort med liten stereoplugg så finns det många såna som låter skit.

För några hundralappar kan du då köpa ett bättre ljudkort och få hifikvalitet på ljudet ut från datorn. Utan Orban.

Kör du sedan färdigt kommersiellt material med bra kvalitet ut på FM så kommer det låta bra, men kanske svagare än RIX FM. Nu har ju folk en volymkontroll. Dessutom finns det såna som jag som inte klarar av att lyssna på många kommersiella stationer för att de komprimerar skiten så det bara skriker om det för att få upp volymen de där sista decibelen.

Kör du ut hemmamixade låtar så spelar det ingen roll hur mycket processorer du lägger på, det kommer låta olika bra: en del hemmamixat låter helt enkelt skunk hur mycket man än processar.

Så hjälp oss som vill hjälpa med att berätta följande:

1) vilket ljudkort har du i datorn

2) vad har du för FM-sändare ( är den skräp så spelar resten ingen större roll )

3) vad kör du för material ( är det skräp så spelare resten heller ingen större roll )

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sända rakt ut från en dator på FM-bandet är som att spela upp musik genom en mobiltelefons högtalare.

Att sätta till exempel en Orban emellan blir som att spela upp musik på t.ex ett vettigt harman kardon system.

Så illa är det.

Du har lyckligtsvis fel. En kedja av bra FM-sändare och bra mottagare har "hifi"-kvalitet, dvs det du skickar in kommer ut ur mottagaren mycket lika det du skickade in.

Sen är det en helt annan sak att många lyssnar i bilen eller i dåliga högtlare och att man vill anpassa ljudet till lyssnarnas situation.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

burkish (oregistrerad)

Kimant tror du missar poängen i det cruncher säger och det är det att många artister inte tycker om att få det där överkomprimerade ljudet. Och att påstå att det finns någon dynamik i den kompressionen är inte ens i närheten av verkligheten. Radio som RIX FM är inte högt aktade av musiker förutom typ dansmusikens artister då men jag house, trance genrerna etc.

Det finns många radiostationer som inte överkomprimerar och får ett bra ljud ändå, det beror helt enkelt på vilken publik man är ute efter. Vill du höra dynamik så får du lov att lyssna på P1 och jämför det med RIX FM. Det går dessutom alldeles utmärkt att sända radio utan en kompressor som kostar 40.000 det lovar jag dig.

Din attityd gentemot de människor som finns här bör justeras och det är det som fått tex. cruncher att inte vilja hjälpa dig. Det är väldigt arrogant om du glider in med kommentarer som

"Jag vet inte hur många av er här som pysslat med radio på FM-bandet, inte så många kan jag tänka mig, verkar inte så iallafall."

Presentera information om hela din signalkedja och komplett information och en bra attityd så ska du se att du får kvalificerade svar. Jag har själv sänt radio och det är ingen skillnad gentemot studioteknik överhuvudtaget förutom utförandet. Tekniken är densamma och den fungerar på samma vis. Du bör först och främst omvärdera din attityd, det finns många människor här med mycket kunskap inom området och jag märker på dina inlägg att din kunskap är begränsad i den mån att du får det att låta som att kompressorn är gudalik i radiosammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Kimant, kanske detta program är något för dig och din radiostation? Bara $199.00 : http://www.claessonedwards.com/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=55

Här är anledningen till varför man inte ska köra ut ljud direkt till FM-sändaren och varför ljudet blir livlöst utan komprimering om man gör det:

Att modulera en fm sändare på maximalt rätt sätt är en ganska komplex uppgift. Ett vanligt fel är att sändaren inte är tillräckligt linjär i ljud delen och i modulatorn. Sändaren får maximalt svinga i frekvens 75 kHz. Det är det utrymmet den får ta i etern. Det frekvensutrymmet som finns mellan kanalerna på fm-bandet skall skydda andra stationer. Här gäller att inte störa andra i frekvens närliggande sändare.

Om man på en sändare matar en signal direkt från en ljudkälla, utan komprimering eller begränsning, har man ingen kontroll på just detta. Här lägger man signalen så lågt att topparna ligger inom föreskrivet sving. Resultatet blir ett lågt ljud från sändaren, som inte har någon energi och ljudtryck.

Om man inför en ljudkompressor i ledet, som modulerar sändaren, ökar ljudtrycket. Här får man mycket mer energi i ljudet och sändaren låter högre. Eventuellt brus i mottagaren som uppkommer på grund av svag insignal, döljs bättre och man upplever att räckvidden ökar.

Man kan lätt testa detta genom att lägga ut en tyst bärvåg över en sändare och köra runt och lyssna på den i t.ex. en bilradio. Brus, knaster och störningar som uppkommer av reflexer i radiosignalen, uppträder hela tiden. Detta skall ju påverka musiken så lite som möjligt. Man döljer det genom att höja energin i ljudet, genom att använda en ljudkompressor. Men här gäller det att den har en bra kontroll över signalen, och inte tillåter sändaren att svinga över 75 kHz. De flesta kompressorer i marknaden fixar detta, men ändå övermodulerar sändaren i topparna, om man vill ha maximalt ljudtryck. Detta beror ofta på dålig linjäritet i stereoenheten eller i modulatorn.

Källa: http://www.radio88.nu/Kopenljudkompressor.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Kimant tror du missar poängen i det cruncher säger och det är det att många artister inte tycker om att få det där överkomprimerade ljudet. Och att påstå att det finns någon dynamik i den kompressionen är inte ens i närheten av verkligheten. Radio som RIX FM är inte högt aktade av musiker förutom typ dansmusikens artister då men jag house, trance genrerna etc.

Det finns många radiostationer som inte överkomprimerar och får ett bra ljud ändå, det beror helt enkelt på vilken publik man är ute efter. Vill du höra dynamik så får du lov att lyssna på P1 och jämför det med RIX FM. Det går dessutom alldeles utmärkt att sända radio utan en kompressor som kostar 40.000 det lovar jag dig.

Men det ska ju också sägas att Sveriges Radio exempelvis i stockholm har tillstånd att sända med 60 000 watt per radiokanal (P1, P2, P3 & P4). RIX FM har samtidigt bara tillstånd för 1000 watt. Genom att komprimera ljudet hårdare så får man en bättre räckvidd på sina sändningar, och som ni förstår så är det självklart jätteviktigt att ha en hög räckvidd i komersiell radio för att tjäna pengar. Förutsättningarna är således helt olika för SR och komersiell radio.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det ska ju också sägas att Sveriges Radio exempelvis i stockholm har tillstånd att sända med 60 000 watt per radiokanal (P1, P2, P3 & P4). RIX FM har samtidigt bara tillstånd för 1000 watt. Genom att komprimera ljudet hårdare så får man en bättre räckvidd på sina sändningar, och som ni förstår så är det självklart jätteviktigt att ha en hög räckvidd i komersiell radio för att tjäna pengar. Förutsättningarna är således helt olika för SR och komersiell radio.

/H.

Stämmer. Tänkte precis gå in och skriva det du skrev, att man drar på max för att försöka dölja brus och då upplever man att man når längre eftersom fler kan lyssna utan störningar. Om det låter bra eller inte kan man ju diskutera men lyssnarna har vant sig vid att det ska låta på ett speciellt sätt. Att man sen ibland knappt känner igen låten när man lyssnar på den på cd är ju en annan sak :-) Men lite komprimering mår alla sändningar som sagt bara bra av. Ratta in närmaste närradiostation så är chansen stor att man hör varför...

Redigerat av Editor
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...