Jump to content
Annons

Riktiga låtar i Ableton


maestro123

Recommended Posts

Tjena!

Är relativt ny i producent-världen och har kört med ableton ett par månader och har lärt mig grunderna, har lite VTS plug ins (native instruments, massive, osv) och gör beats osv.

Men jag har otroligt svårt att få "ihop" en hel låt eller få effekter osv, dvs, allt jag gör låter så otroligt amatörmässigt och jag har letat på youtube, men allt man finner är lessons för amatörer, liksom, hur ableton programmet är byggt.

Så jag undrar, finns det några hela låtar man kan ladda ner och lägga in på ableton för att se hur de är uppbyggda, vilka syntar de använts, effekter osv. Självklart kan det vara en bra kopia. Och jag vet att det finns låtar på albeton man kan se, fast de är ju så otroligt dåliga/ inte den musiken jag vill göra. Och vad för musik vill jag göra? Jo, antingen avicii house eller pop synth låtar som fireworks med katy perry

katy perry låten (typ se hur de fått ihop syntarna och överföringar från en synth till en annan)

Hade varit JÄTTEtacksam för svar!

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Är relativt ny i producent-världen och har kört med ableton ett par månader och har lärt mig grunderna, har lite VTS plug ins (native instruments, massive, osv) och gör beats osv.

Men jag har otroligt svårt att få "ihop" en hel låt eller få effekter osv, dvs, allt jag gör låter så otroligt amatörmässigt och jag har letat på youtube, men allt man finner är lessons för amatörer, liksom, hur ableton programmet är byggt.

Så jag undrar, finns det några hela låtar man kan ladda ner och lägga in på ableton för att se hur de är uppbyggda, vilka syntar de använts, effekter osv. Självklart kan det vara en bra kopia. Och jag vet att det finns låtar på albeton man kan se, fast de är ju så otroligt dåliga/ inte den musiken jag vill göra. Och vad för musik vill jag göra? Jo, antingen avicii house eller pop synth låtar som fireworks med katy perry

[...]

Hade varit JÄTTEtacksam för svar!

Tack på förhand! 🙂

Kan inte svara på din fråga, mer än att säga att det tar flera år och tusentals timmar övning innan det man gör går från att låta amatörmässigt till att låta professionellt. De som livnär sig på sitt musikskapande har nog i så gott som samtliga fall börjat lära sig redan i tidig ålder. Även om man har en tutorial är det en lång väg att gå. Det gäller verkligen att vara envis.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en sida du kan köpa färdiga låtar med endast Ableton som program minns inte var det fans bara house och psyk trance lät nästan som på radion men det saknades det där lilla extra men det beror väl på mastring och fri stånde pluggar och i en del fall skickar dom det genom ett analogt mixer bord men det ska inte behövas många mixar helt i sitt DAW.

Träning Träning eller låt någon mixa och mastra åt dig.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren

Jo, jag är inställd på att det kommer ta många månader, kanske år, att göra sin första, hörbara låt, men det känns ändå som att det finns andra sätt att lära sig än att testa sig fram, så som jag gör nu. Måste finnas ett enklare sätt att lära sig att mixa till med effekter, från ihop flera bra ljud osv, än att ENBART testa sig fram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...