Jump to content
Annons

iMac hjälp!


MilanJ

Recommended Posts

Hej allihopa,

Jag är på G att köpa mig hem en iMac dator men jag har dessvärre fastnat lite grann eftersom jag inte vet som mycket om dom än...

Tänkte passa på och be om hjälp här från er.

Jag är inne på Apple Stores hemsida och kikar på 4 olika iMac datorer. Här är länken: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac?afid=p219|GOSE&cid=OAS-SE-KWG-SE_CPU-SE

Nu är min fråga, vilken iMac jag bör köpa? Visst låter det kanske vettigast att plocka med sig en 27tum quad core 2,8Ghz och kunna köpa till en i7-processor men behöver jag verkligen en så stark dator? Mina utrustningar hemma består av ett ljudkort från Focusrite (Saffire 6 USB), två Behringer högtalare och MIDI-synth för tillfället. Bygger ju på det med tiden men är så gott som nöjd med prylarna jag kör på med nu. Med sannolikhet finns även risken att en mikrofon köpes snart också. Om jag skulle köpa mig den för 12.000 kr, skulle den duga gott och väl o hur länge kan såna iMac datorer hålla? Jag funderade på att ta en 27tum med en i7 processor men sedan slog tanken mig ifall det kanske egentligen inte skulle vara för mycket för mig. Uppskattar verkligen goda råd.

Budgeten spelar mer eller mindre ingen roll men självklart vore fördelen ju mindre det kostade...

MVH Milan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju köpa två för 12, en som reserv, så kan jag passa reserven.. :rolleyes:

Ne men den för 12 funkar absolut idag och i flera år framöver. Den dyraste kommer ju vara vass ännu längre, men kanske är det roligare att köpa en ny för 12 igen om några år så får du ju en vassare dator än den dyraste idag och uppdaterar dig lite tätare..??

Hade budgeten inte spelat någon roll hade jag köpt den dyraste dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju köpa två för 12, en som reserv, så kan jag passa reserven.. :rolleyes:

Ne men den för 12 funkar absolut idag och i flera år framöver. Den dyraste kommer ju vara vass ännu längre, men kanske är det roligare att köpa en ny för 12 igen om några år så får du ju en vassare dator än den dyraste idag och uppdaterar dig lite tätare..??

Hade budgeten inte spelat någon roll hade jag köpt den dyraste dock..

Tack för svaret!

Då är det kanske lika bra att köpa den för 12 och prodda på i 2-3 år åtminstone och sedan köpa en ny för 12 som i dagsläget kostar över 20 lappar.

Jag kör ju med FL Studio men ska byta till Ableton Live så jag antar att varken FL eller Ableton strular på iMac datorerna?

Gott folk, har ni fler råd så bidra gärna med fler 🙂

Redigerat av MilanJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tog jag värstingmodellen, men sen så gillar jag inte att byta datorer så ofta. Min förra dator, en PowerMac G5 levde i 6 år innan den byttes ut mot denna.

Det är ju alltid svårt att ge råd i om en dator kommer räcka för dig då alla svar blir jäkligt relativa. Jag vet ju inte vilka krav du har.

Men, den för 11 och ett halvt har en i3 i sig som jag tolkat lite som en bra men billig processor. Och det påverkar ju mängden pluggar och mjukvaruinstrument du kan köra samtidigt. Det kanske räcker för dig, men det är ju svårt att säga, speciellt då jag inte kör de program du räknar upp.

De flesta som kollar på datorer idag för musikproduktion tittar åtminstone på en i5. Sen handlar det i iMacens fall om storlek på skärmen. Vill du ha 21,5" eller 27"?

Men i grund och botten handlar det ju om prioriteringar. Har du varit och klämt på maskinerna? Själv gjorde jag det i tron att det räckte med en 21,5" skärm. Men oj vad fel jag hade....

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tog jag värstingmodellen, men sen så gillar jag inte att byta datorer så ofta. Min förra dator, en PowerMac G5 levde i 6 år innan den byttes ut mot denna.

Det är ju alltid svårt att ge råd i om en dator kommer räcka för dig då alla svar blir jäkligt relativa. Jag vet ju inte vilka krav du har.

Men, den för 11 och ett halvt har en i3 i sig som jag tolkat lite som en bra men billig processor. Och det påverkar ju mängden pluggar och mjukvaruinstrument du kan köra samtidigt. Det kanske räcker för dig, men det är ju svårt att säga, speciellt då jag inte kör de program du räknar upp.

De flesta som kollar på datorer idag för musikproduktion tittar åtminstone på en i5. Sen handlar det i iMacens fall om storlek på skärmen. Vill du ha 21,5" eller 27"?

Men i grund och botten handlar det ju om prioriteringar. Har du varit och klämt på maskinerna? Själv gjorde jag det i tron att det räckte med en 21,5" skärm. Men oj vad fel jag hade....

Tackar för svaret!

Jag förstår vad du menar. Mja, kraven är ju egentligen inte att ha en dator som typ klarar av att köra 10 program samtidigt om man säger så, men det händer att jag kör med 2-3 program samtidigt (iblnd 4 men väldigt väldigt sällan) och att man kanske små surfar vid sidan om. Så mycket användning behöver jag utan att det då ska behöva lagga och så. Jag har ju en del pluggar som jag brukar köra med också.

Angående 21,5" och 27" så spelar storleken egentligen ingen roll om det handlar om det. Har inga särskilda krav angående det men jag kan säga att det är ett plus på kanten med en 27". Om det har en ganska stor betydelse så skulle jag varmt vilja få rekommendationer 🙂

Men i grund och botten borde jag kanske satsa på den för 20 tusen och lägga till en i7 processor för 2 tusen kronor extra för att kunna försäkra mig själv om att datorn håller mina krav utan några problem alls. Och, självfallet, att den håller i ett par år...

Det känns komplicerat eller så är jag för komplicerad haha... Ne men vill bara vara säker på vad jag ska ge mig in på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar också på att köpa iMac.. Men som av vad jag har hört så skall Apple släppa nya iMacs inom 5-6 månader som antagligen kommer ha den nya Intel Sandy Bridge processorn. Vet inte om det är värt att vänta på det, det beror ju på hur snabbt du behöver datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min nuvarande iMac 24" 2008 valde jag köpa den mest kraftfulla datorn gällande processor (3.06 GHz Core2Duo) och grafikkort (NVIDIA GeForce 8800GS 512MB), mellansteget för hårddisken (750GB) och hade minst 4 GB RAM som krav. Mina argument gick hela tiden ut på att framtidssäkra så långt förnuft och plånbok räckte till och jag har ännu inte slagit i taket gällande processor kapacitet eller något annat bortsett från grafikkortet. Valet på en större skärm har jag inte ångrat en sekund då jag föredrar en bra överblick och vill ha möjligheten att samtidigt ha två fönster jämte varandra. Tänk också på att ditt externa ljudkort kör på FireWire om du skaffar dig något och jag kan varmt rekommendera Logic till musikproduktion då det är väl anpassat till Mac.

Som någon redan nämnt har intel nyligen släppt en ny typ av processor som verkar intressant och tror man på ryktet macworld hänvisar till kommer nya iMac modeller efter andra halvåret. Frågan är om du skall vänta så länge... Själv hade jag inte gjort det men valet är ditt!

Lycka till fortsatt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaret!

Jag förstår vad du menar. Mja, kraven är ju egentligen inte att ha en dator som typ klarar av att köra 10 program samtidigt om man säger så, men det händer att jag kör med 2-3 program samtidigt (iblnd 4 men väldigt väldigt sällan) och att man kanske små surfar vid sidan om. Så mycket användning behöver jag utan att det då ska behöva lagga och så. Jag har ju en del pluggar som jag brukar köra med också.

Angående 21,5" och 27" så spelar storleken egentligen ingen roll om det handlar om det. Har inga särskilda krav angående det men jag kan säga att det är ett plus på kanten med en 27". Om det har en ganska stor betydelse så skulle jag varmt vilja få rekommendationer 🙂

Men i grund och botten borde jag kanske satsa på den för 20 tusen och lägga till en i7 processor för 2 tusen kronor extra för att kunna försäkra mig själv om att datorn håller mina krav utan några problem alls. Och, självfallet, att den håller i ett par år...

Det känns komplicerat eller så är jag för komplicerad haha... Ne men vill bara vara säker på vad jag ska ge mig in på 🙂

Alltså, alla iMacar kommer klara det du beskriver med program. Det handlar bara om RAM-minne och det kan du ju uppgradera själv.

Men har du varit och klämt på maskinerna i verkligheten?

Det tycker jag annars är nästa steg. Om du går till en "riktig" Mac-butik så brukar det finnas klaviatur och sånt där, då kan du ju testa att peta in lite mjukvaruinstrument i t ex Garageband för att se hur demomaskinen presterar.

Varför inte ta med ett ljudkort också för och spela in lite ljud, mest för att belasta maskinen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar också på att köpa iMac.. Men som av vad jag har hört så skall Apple släppa nya iMacs inom 5-6 månader som antagligen kommer ha den nya Intel Sandy Bridge processorn. Vet inte om det är värt att vänta på det, det beror ju på hur snabbt du behöver datorn.

Okej, där ser man! Hmm... Jag känner ju ändå inte att mitt liv kommer att gå under om inte jag skaffar mig en mac så snart som möjligt eftersom jag ändå fortfarande kan köra på ett tag till med min PC. Men det hade varit skönt att få komma igång så småningom med en iMac... Så ja, nu är frågan om jag ska vänta eller inte? Samtidigt tror jag att priset kommer att vara ganska högt när dom nya iMacen kommer ut. Jag får fundera vidare på det och se vad andra har för åsikter. Tack för svaret iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, alla iMacar kommer klara det du beskriver med program. Det handlar bara om RAM-minne och det kan du ju uppgradera själv.

Men har du varit och klämt på maskinerna i verkligheten?

Det tycker jag annars är nästa steg. Om du går till en "riktig" Mac-butik så brukar det finnas klaviatur och sånt där, då kan du ju testa att peta in lite mjukvaruinstrument i t ex Garageband för att se hur demomaskinen presterar.

Varför inte ta med ett ljudkort också för och spela in lite ljud, mest för att belasta maskinen?

Jag ska faktiskt kika på det du säger och testa lite grann då. Apropå RAM uppgraderingar, är det också en möjlighet som kan göras separat?

Det hade faktiskt varit kanon då. Köper man det separat i Mac butiken då? Och bygger dom in det åt dig eller får man fixa det själv?

Tackar för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min nuvarande iMac 24" 2008 valde jag köpa den mest kraftfulla datorn gällande processor (3.06 GHz Core2Duo) och grafikkort (NVIDIA GeForce 8800GS 512MB), mellansteget för hårddisken (750GB) och hade minst 4 GB RAM som krav. Mina argument gick hela tiden ut på att framtidssäkra så långt förnuft och plånbok räckte till och jag har ännu inte slagit i taket gällande processor kapacitet eller något annat bortsett från grafikkortet. Valet på en större skärm har jag inte ångrat en sekund då jag föredrar en bra överblick och vill ha möjligheten att samtidigt ha två fönster jämte varandra. Tänk också på att ditt externa ljudkort kör på FireWire om du skaffar dig något och jag kan varmt rekommendera Logic till musikproduktion då det är väl anpassat till Mac.

Som någon redan nämnt har intel nyligen släppt en ny typ av processor som verkar intressant och tror man på ryktet macworld hänvisar till kommer nya iMac modeller efter andra halvåret. Frågan är om du skall vänta så länge... Själv hade jag inte gjort det men valet är ditt!

Lycka till fortsatt! 🙂

Yes, jag såg ju det inlägget angående dom nya iMacen som ska lanseras ut. Och jag nämnde just det att det kanske kommer att vara ett ganska högt pris förstås när dom väl kommer ut. Men sparar man ihop det så finns ju möjligheterna 😛

Men det där känner jag till med FireWire och Logic, vi körde med sånt i skolan så jag kan ju Logic hyfsat. Bortsett från det så får jag fundera vidare lite till. Men vilken skulle du rekommendera av dessa 4 som finns till försäljning nu? Länken finns på första inlägget 🙂

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska faktiskt kika på det du säger och testa lite grann då. Apropå RAM uppgraderingar, är det också en möjlighet som kan göras separat?

Det hade faktiskt varit kanon då. Köper man det separat i Mac butiken då? Och bygger dom in det åt dig eller får man fixa det själv?

Snarare är det standardminnen och du KAN fixa det själv. En av få saker du kan mecka ihop själv. Annars är det bara att be om hjälp i butiken. Men köp inte minne om du beställer via Apple Store då de tar ut skyhöga priser på det.

Sen om att det kommer en ny iMac....iMacarna följer inte en tydlig uppdateringsfrekvens, så det kan komma nya imorgon eller om ett halvår. Men det kommer en ny modell. Men om man alltid ska vänta på nästa modell så får man ju aldrig en dator...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare är det standardminnen och du KAN fixa det själv. En av få saker du kan mecka ihop själv. Annars är det bara att be om hjälp i butiken. Men köp inte minne om du beställer via Apple Store då de tar ut skyhöga priser på det.

Sen om att det kommer en ny iMac....iMacarna följer inte en tydlig uppdateringsfrekvens, så det kan komma nya imorgon eller om ett halvår. Men det kommer en ny modell. Men om man alltid ska vänta på nästa modell så får man ju aldrig en dator...

Vart kan man köpa dessa minnen för ett bättre pris då? Har nämligen också hört att det är en viss prisskillnad på Apple Store och andra butiker.

Ja precis, om jag bara väntar och väntar så kommer jag aldrig att skaffa mig en. Men jag tror att jag plockar med mig någon nu bland dom 4 som finns att välja mellan, grejen är den att jag fortfarande inte vet vilken jag ska ta. Kan ju ta den billigare varianten och köpa till extra RAM minnen men håller processorn lika bra då som är en i3:a. Kanske bättre och lägga ut några tusen lappar mer och plocka med sig en i5:a istället för att försäkra sig bättre. Kommer ju ,som tidigare nämnt, att köra igång 2-3 program samtidigt och då vill man att det flyter på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, jag såg ju det inlägget angående dom nya iMacen som ska lanseras ut. Och jag nämnde just det att det kanske kommer att vara ett ganska högt pris förstås när dom väl kommer ut. Men sparar man ihop det så finns ju möjligheterna 😛

...

Men vilken skulle du rekommendera av dessa 4 som finns till försäljning nu?

...

Tack för svaret!

Det är lite svårt att sia om när den nya CPUn ser dagens ljus och har du inte pengar att köpa en dator nu är det förmodligen en väldigt god idé att ligga lågt och vänta några månader till om du inte _måste_ ha en dator nu. Vad jag förstått är SandyBridge billigare än nuvarande processorer som är ute på marknaden. Det du mest sannolikt får om du väntar är en snabbare dator sett till CPU, RAM-minne och grafikprestanda för samma pengar eller till och med mindre pengar. Kan också hända att skärmen får sig en uppdatering och att hårddiskalternativen blir mer attraktiva. Har du inte pengar nu till en ny dator hade jag väntat med ett köp tills jag vet när nya iMac ser dagens ljus (vår eller sommar).

Som svar på din andra fråga:

2.93GHz Quad-Core Intel Core i7 <-- Uppgradering

4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB <-- Fritt fram att i framtiden sätta i ytterligare 2x2 GB RAM.

1TB Serial ATA Drive

8x double-layer SuperDrive

ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM

Apple Keyboard med numerisk del (Sverige) & Användarhandbok (Engelska) <--- Trådlöst = Värdelöst

Magic Mouse <-- Byt ut och köp datormus som passar din hand. Själv valde jag en datormus från Razer.

22.155,00 kr inkl. moms

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderade mycket länge på att köpa den för 12 000 kr men lite av en slump blev det att jag köpte 27' tuman för 17 000 kr eller något sånt istället. Kan vara det bästa jag gjort någonsin. Helt grymt skönt med så stor skärm samt om jag hade köp 21' så hade jag inom kort behövt köpa till en extra skärm. Nu är allt hur cleant som helst. Mitt tips, köp den billigaste 27' imac om du inte har råd är det värt att vänta och spara ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart kan man köpa dessa minnen för ett bättre pris då? Har nämligen också hört att det är en viss prisskillnad på Apple Store och andra butiker.

Du kan köpa minnen i vilken butik du vill som säljer minnen.

Det är inga speciella Mac-minnen som det var för 15 år sen, utan vanliga minnen. Du måste bara veta vilken hastighet de har (det som alla PC-nissar måste hålla koll på).

Annars så fråga i närmaste Macbutik. De har garanterat bättre priser än Apple Store, plus att de nog stoppar in det åt dig också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köpa minnen i vilken butik du vill som säljer minnen.

Det är inga speciella Mac-minnen som det var för 15 år sen, utan vanliga minnen. Du måste bara veta vilken hastighet de har (det som alla PC-nissar måste hålla koll på).

Annars så fråga i närmaste Macbutik. De har garanterat bättre priser än Apple Store, plus att de nog stoppar in det åt dig också...

Är inte helt lätt att ta reda på vilka minnen som passar och inte men det finns en guide på Dustin Home för Kingston minnen. Har själv använt denna guide och kan rekommendera Kingston som tillverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att vänta lite innan du skaffar en iMac. Så som det ser ut i dagsläget är en iMac en mycket god hårdvara för att använda i hemmiljön för musikproduktion men en stor anledning att vänta är ju att Apple kommer släppa sitt nya operativsystem Lion till sommaren vilket innebär att du kommer behöva (ja inte behöva, men jag förmodar att man vill) byta till det redan då. För mig som också går i tankarna på att köpa en iMac (kör en snart fem år gammal MacBook nu) så väntar jag på Lion då nya operativsystem oftast kommer med nya hårdvarumodeller!

Som sagt, även om du köper en iMac idag kommer du inte bli besviken. Man får bara vara lite självransakande. Personligen hade jag blivit morsk om det kommit en ny modell så tätt inpå efter jag köpt mig en iMac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar allihopa för svaren, det har hjälpt mig oerhört mycket även om jag ännu idag funderar på ifall jag ska vänta till sommaren och satsa på Lion eller om jag tar något nu. Har som sagt inte extremt bråttom så det skulle kunna vänta.

Samtidigt ber jag om ursäkt för mitt sena svar, har nämligen varit upptagen som tok...

Tack ännu en gång alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...