Jump to content
Annons

hardcore sång


koffe666

Recommended Posts

Hejsan har tänkt lite på de här med att "sjunga" hardcore. visseligen är det bara att skrika men om man ställer sig och prövar att skrika ut en text så låter de inte så de låter på en hardcore eller deathmetal platta...det måste ju handla om någon slags "skrikteknik" som man använder. som till exempel in flames sångare... någon som har en susning om hur man får fram en sådan röst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själva ljudet formar du i munnen, men om du vill ha kvar dina stämband så är det nödvändigt att lära sig att ta kraft med magen istället för halsen och lungorna. Lär dig diafragmaandning, dvs att när du andas in så ska magen bli "stor". Man ska alltså inte dra upp luften i lungorna. När man behärskar detta så är det lättare att slappna av när man sjunger och du blir inte lika anfådd.

Alltså: Träna på att hitta själva "growl-ljudet", ju längre ned i gommen desto mörkare blir det. Vill du ha det riktigt mörkt och grötigt så testa och lägg upp tungan i gommen, då låter man som kakmonstret 😛. Men om det är hardcoreskrik du är ute efter så är det nog högt upp i gommen du ska leta. Håller man inte på så länge åt gången så kan man använda halsen när man tränar men blir du hes så ta en paus. Nästa steg blir då att ta kraften från magen istället, då låter det bättre och du får behålla stämbanden.

Tycker personligen att det är lättare att börja growla mörkt så plocka fram tex The Jester Race eller Whoracle med In Flames och sen är det bara och köra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! 😄

Nåt konkret man kan göra för att lära sig att "skrika med magen" på?

Har själv lite problem med det där... Vissa gånger låter det bra och jag blir inte hes, men de flesta gångerna så låter det skit och jag blir hes, i vissa fall blir jag yr(!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...