Jump to content
Annons

Nästa sak att investera i ?


Adish

Recommended Posts

Hej.

Jag behöver tips eller idéer till vad jag bör investera i till min studio.

Jag har monitorer i 5000:- klassen, hyfsat ljudkort, bra hörlurar, ett 61-tangenters midiklav.,

bra dator, logic, Trilian/Komplete7/EZ-drummer+exp. som mjukvarupluggar, bra rörmic med förstärkare, hyfsad isoleringshuva runt micken, samt ett mini-mixerbord..

Känner att jag äntligen har grunderna, men sitter fortfarande på lite presentkort och sånt som kan användas till

att lägga på musiken.. Så jag undrar, är det något ni kan rekommendera mig? Något som absolut saknas som jag

borde införskaffa? Tips?

Tacksam för alla svar

(Ps. Det ända jag lägger pengarna på annars kommer bli vst-pluggar..)

Redigerat av Adish
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jäpp - akustikbehandling är något som många missar helt, så det kan vara nästa sak att titta så smått på. I vissa fall kan ganska enkel akustikbehandling göra större skillnad än att byta monitorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet indeed!!

Fattar inte varför folk alltid glömmer det..man borde vara tvungen att ha ett bra rum innan an ens får köpa studio-utrustning! Annars kommer akustik-polisen och tar dig 😳

basföllor kan du bygga själv med lite vilja men köp en trevlig illustrativ bok om akustik eller om du skiter i rummet så är det väll preamps och mer mickar eller outboard 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej..

Ja då borde jag nog sitta i akustikfinkan sedan lång tid tillbaka.. 🙂

Jag har egentligen ingenting som dämpar monitorljud eller reflektioner från rummet.

Då ska jag verkligen se över saken..

Hur bra fungerar en akustikskärm runt micken? Är den bara basic, skulle man behöva kolla med där?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Om man vill köpa något nytt kul till studion ska man inte fråga om hjälp här..., då får man alltid en massa akustikpekfingrar tillbaka.... 🙂

Med all rätt visserligen, men ibland vill man ju bara köpa ny hårdvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustikskärm förbättrar resultatet, det kommer inte bli som ett sångbås eller så men mkt bättre.

Men släng upp lite akustikplattor bakom moniorerna i i främre änden av rummet så blir det nog lite bättre att mixa i. Vill du satsa ordentligt ska du mäta och sådant med.

Men du får du iaf nöjet att köpa en mätmick 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...