Gäst Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Håller på med ett projekt där jag skall spela in sång och akustisk gitarr. Lite småproblem i inspelningen av gitarren. Det är så att ljudet av gittaristens fingrar när de glider över strägarna är ganska kraftigt. Personligen tycker jag det skall vara lite granna sådant ljud men just nu är det för mycket. Helst vill jag slippa EQ:a bort det på inspelningen jag redan har utan tänker försöka spela in igen med ett mer dämpat "slide ljud". Vad är den bästa lösningen egentligen? Jag har funderat på EQ, men som sagt är det inte egentligen den lösningen jag vill använda, det ändrar det övriga ljudet. Vaselin eller försvarets hudsalva? Kan det skada gitarrens strängar? Finns det något annat sätt? Jag kanske är helt ute och cyklar och en notch EQ är bästa sättet? Har någon erfarenhet av detta? Tips mottages tacksamt! Micen jag använder är en SE Electronics X1 om det är av betydelse.
AnthonyS Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Jag har haft samma problem med mitt eget gitarrspel, men jag övade bort en stor del av det. För mig var det mycket en teknikfråga. Vaselin och grejer som fastnar på strängarna skulle jag inte rekommendera. Då får strängen olika massa längs stränglängden och riskerar att inte svänga linjärt. Vad använder han för strängar? Vissa strängar har grövre fåror i lindningen och ger mer glidljud. Prova ett set ytbehandlade, slätspunna strängar. Det kan ta bort en del av judet.
Gäst Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 Hej tack för det extremt snabba svaret, det uppskattas! Hon spelar på en akustisk gitarr av okänt ursprung och märke, riktig skitgitarr men det var det bästa vi kunde få tag på med så kort varsel. Problematiken ligger till stor del i att hon åker hem till australien i över morgon, vi har torsdag på oss sen måste projektet vara klart. Dålig planering och dålig timing! Men man får jobba med vad man kan med sånna förutsättningar. Jag förstår ditt resonemang ang. massförändring på strängen, hade inte tänkt på det själv först. Tur du sa det, annars hade jag kanske klantat till det rejält på sista inspelningsdagen!
Ken Kängström Postat 5 januari 2011 Postat 5 januari 2011 http://www.elixirstrings.com/products/product_acoustic.html "Acoustic 80/20 Bronze with POLYWEB® Coating Elixir Strings with POLYWEB® Coating have the warm tone and smooth response of "played-in" strings and reduce finger squeak."
TimB Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Mickposition! Hur gitarren låter beror helt och hållet på vart du mickar upp, testa olika positioner och du ska nog se att du kan hitta en bra balans, oftast när man riktar den mot kroppen så kan man slippa det överdrivna slideljudet 🙂 1
qwasdafyr Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Du skulle inte kunna ladda upp ? Har en likadan mick själv och blir inte riktigt nöjd när jag spelar in, vill höra hur du får det att låta.
Gäst Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 (redigerat) En del bra tips här ser jag! Tar tacksamt emot alla. Ska prova de-esser grejen! Intressant med special behandlade strängar, skall ha det i åtanke om jag gör något mer projekt med en gitarrist. Här är uppladdningarna, korta urklipp ur tagningarna. Tjejen som skrivit låten heter Zoe Gault och är en Singer Songwriter från australien. När jag positionerade micen så hadejag den kring 12 bandet på gitarren, har läst att det är en bra utgångspunkt, kanske 25-30 cm ifrån gitarren. På en av tagningarna hade jag även vinklat micen lite mot gitarrens port. Det här är inspelat i ett väldigt kalt och helt obehandlat rum men jag lät EQ och andra effekter vara påslagna. Ni hör ju vart det slidar nånstans i alla fall. Ni erfarna, kan ni säga om det är en bra inspelning eller inte? För själv är jag faktiskt mycket nöjd med resultatet på Zoe Gault Gitarr X1 Mic.mp3. Edit: TimB, menar du sjävla gitarrkroppen eller ha micen längre bak och rikta mot gittaristens torso? Dum fråga kan tyckas men jag är ny på det här 🙂 Redigerat 6 januari 2011 av Gäst
TimB Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Som bilden illustrerar med stormembranaren Kan även vara värt att mika upp med 2 st mikar som på bilden om du vill ha mer kontroll över ljudet, en line audio CM3 att lägga till mikarmén vore ingen dum idé om du vill ha stereo gitarr 😄' Men lyssna dig fram med örat vart gitarren låter bäst för det ditt öra hör är ofta ganska likt det mikrofonen plockar upp! 🙂
Gäst Postat 7 januari 2011 Postat 7 januari 2011 Hej igen! Tack för svaren, bilden förklarade bra! Nästa gång jag skaspela in någon kommer jag lägga större vikt vid uppmicning. bra tips där med örat, provade det efter jag läst tråden, funkade kalas, bra kompleent till att lyssna på vad miccen tar upp genom lurarna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.