Jump to content
Annons

digitalt knaster

Fredrikmo

Recommended Posts

Irriterande ofta knastrar ljudet när jag splear in/upp i Cubase/Wavelab men om jag klickar ner fönstren så att jag inte ser ljudprogrammens grafik och låter ljudet rulla på, försvinner missljuden. Kan det vara ett undermåligt grafikkort (billigaste TNT2 från Kjell & Co). 😎

Edited by Fredrikmo

Annons
Det kan det faktiskt vara. Testa att uppgradera drivenheten till kortet.

Okay! Jag hoppas slippa köpa nytt grafikkort efterom jag inte vill lägga pengar på "onödiga" prylar; allt måste gå till musiken. Bra idé med att försöka hitta ny drivrutin; det är billigare. Ok, anti Melo...Autot...tack för tipset! 😱

• 1 month later...

Jag har faktiskt samma problem, bl.a. knäpper det till när man spelar upp och markören kommit till slutet av fönstret och sedan hoppar till vänstersidan (alltså när man zoomat in ganska rejält). Dessutom sprakar det om jag flippar med musen över rullgardinsmenyerna under uppspelning men det verkar inte som att några oljud fastnar på inspelning.

Jag funderade också på om det kunde vara ljudkortet, mitt är antagligen ännu äldre och sunkigare än ditt. Får kolla om jag hittar bättre drivisar.

Irriterande ofta knastrar ljudet när jag splear in/upp i Cubase/Wavelab men om jag klickar ner fönstren så att jag inte ser ljudprogrammens grafik och låter ljudet rulla på, försvinner missljuden. Kan det vara ett undermåligt grafikkort (billigaste TNT2 från Kjell & Co). 🙂

har haft liknande problem med vissa pluggar i cubasesx. det verkar som om de har ett krävande grafiskt gränssnitt eller nått.

• 3 weeks later...

Ljuden kommer grafikkortets hårdvaruacceleration av windows. Grafikkortet tar hand om musrörelser, fönster mm utan att belasta processorn. Ibland kan ljud från detta läcka igenom till ljudkortet (särskillt på laptops med skräpiga interna ljudkort, som min) 😛

om man vill kan man stänga av hårdvaruaccelerationen, gå in på:

egenskaper för bildskärm -> inställningar -> avancerat -> felsökning

här kan man ställa in hur mycket acceleration man vill ha, eller stänga av den helt. Testa att minska ett steg i taget tills det blir tyst!

lycka till!

Edited by fisken