Jump to content
Annons

Funkar det med portabla recorders till sång-inspelning?


Mr. Math

Recommended Posts

Jag funderar på att beställa en sån där digital portabel recorder till syrran så hon kan spela in ljudspår hemma hos sig eftersom vi inte ens bor i samma land. Typ den här http://www.amazon.com/gp/product/B003QKBVYK/ref=s9_simh_gw_p267_d0_i1?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-2&pf_rd_r=08RG9NX16JT9XEB1QDM9&pf_rd_t=101&pf_rd_p=470938631&pf_rd_i=507846

Hur blir inspelningen med denna, eller andra liknande mickar? Jag förstår att det inte blir exakt lika bra som med en riktig sångmick, men är det "ok" att ha som vocal spår i musik? Är det någon stor nackdel att det är stereomick, och i så fall, finns det liknande men med monomickar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Storebror H4n har ju metronom och möjlighet till att hänga på extern mic. Den kan även spela upp backing track till sångaren och spela in i synk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sleap:

Efter snabbt googlande verkar det gå att spela in i mono. Men å andra sidan måste det väl ändå fungera att spela in i stereo och, om man nu vill ha ett mono-spår, bara kovertera via datorn till mono? Eller kan det resultera i något konstigt?

Vad gäller miljöljud så måste väl detta ändå gå att undvika om man bara ställer sig i en garderob eller nån annan sluten yta?

Pme:

Storebror? 🙂 Jag skulle snarare säga att H2 är storebror, medan H4n är pappa (3x priset).

Redigerat av Mr. Math
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sleap:

Efter snabbt googlande verkar det gå att spela in i mono. Men å andra sidan måste det väl ändå fungera att spela in i stereo och, om man nu vill ha ett mono-spår, bara kovertera via datorn till mono? Eller kan det resultera i något konstigt?

Vad gäller miljöljud så måste väl detta ändå gå att undvika om man bara ställer sig i en garderob eller nån annan sluten yta?

Pme:

Storebror? 🙂 Jag skulle snarare säga att H2 är storebror, medan H4n är pappa (3x priset).

Det är helt klart att föredra stereo. Du kan välja höger eller vänster vilket som blev bäst. Eller summera båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag skulle brytt mig om är extern mickrofoningång samt möjlighet för uppspelning av backtracks som du har gjort och möjlighet för medhörning.

Då kan hon med minimala inspelningskunskap göra ett så bra resultat som möjligt. Det blir i takt med dina tracks, hon hör sig själv live i lurar och man kan byta mickrofon om de inbyggda inte räcker i framtiden. Kan tänka mig att de inbyggda tar allt runt omkring.

Vilken maskin spelar sen mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...