Jump to content
Annons

Inspelning utav trummor - ljudkort


Andrew (oregistrerad)

Recommended Posts

Andrew (oregistrerad)

Tjaha, när jag lirar in på portan så har jag ju 6 ingångar till förfogande. Så då har man ju ingångar så det räcker.

Men hur gör man när man ska lira in trummor på en dator? En kompis vill att jag ska hjälpa dom med att komma igång med deras typ mini-studio....

Dom har en tolvkanals-mixer och typ cubasis(jo det är köpt)

Vad behöver man för ljudkort? Nån som kan tipsa om ett?

Finns det ljudkort med 6-8 ingångar? Behöver man en preamp?

Har sökt men inte hittat riktigt den info jag behöver...

:rolleyes:

Hoppas ni kan hjälpa mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns många ljudkort med 8 ingångar, vanligast är väl att det inte är preampar på någon av dom. Så det får man ju komplettera med på något sätt, antingen en mixer med "direct out" på åtta av kanalerna, eller bara preampsen helt enkelt (plankmedlemmen Claes har ju någon väldigt prisvärd variant: http://www.holmerup.biz/produktsidor/smproaudio/pr8.html)

Sen finns det ju andra varianter, som har åtta kanaler med preamp och en digital utgång, då räcker det ju att ha motsvarande digitala ingång på ljudkort (ADAT/Lightpipe är en väldigt vanlig sådan), så får man åtta kanaler rätt in i datorn. Behringer tillverkar den billigaste varianten (vad jag vet) http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG Finns dock ett flertal varianter från andra tillverkare, t ex M-audio, Presonus och Mackie, i varierande prisklass.

På en del ljudkort, t ex de senaste från EMU ska man enligt deras support kunna köra alla ingångar parallellt. Så om man har t ex två analoga ingångar och ADAT in, så kan man få tio samtidiga spår in till datorn. Har dock inte provat det själv, misstänker att det kanske kan vara lite pill innan man skulle få något sånt att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

Ok... Tack tack JjRockford.. 😳

Så antingen alla mickar in i en pream alt mixer och sen in i ett ljudkort med 8 ingångar...

Sen var det den andra varianten då...

Åtta kanaler in i ljudkorten och sen EN digital utgång in i datorn? Adat eller Lightpipe... Vilket innebär att man måste ha ett ljudkort med en sån ingång????

Har jag fattat det där rätt? Låter ju verkligen användbart...

Nu skulle jag behöva lite tips på ljudkort då... Gärna märke och vad den heter...

Både såna som har 8 ingångar och såna som då har en sån där ADAT/Lightpipe ingång...

Jag är en total nybörjare på sånt här så all information är användbar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag är också inne på helt samma spår. har kollat på behringers ADA8000 preamp och skulle oxo vilja ha mer tips på ljudkort med denna ADAT lightpipe 8 kanaler in. fick ett tips om Terratec EWS 88D men vad finns det mer för alternativ? Snälla proffs, hjälp oss newbies 😄 Här är den tråd jag startade för nån dag sen:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8598

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
jag har en PreSonu DigiMAX, borde jag då kunna ansluta denna preamp till ett EMU 1212M kort?? och få in alla 8 kanalerna??

Jag läser på Presonus hemsida att Digimax LTDigimax LT har en ADAT utgång och Wordclock in/ut via BNC.

EMU 1212m har ADAT in/ut, men ingen separat in- eller utgång för wordclock.

Så om du vill använda Digimax LT tillsammans med 1212m så ska du ansluta Digimax till 1212m's ADAT in och sedan ställa in så att 1212m synkar mot extern klocka (i det här fallet blir den synkad till Digimax klocka via ADAT-kabeln).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en PreSonu DigiMAX, borde jag då kunna ansluta denna preamp till ett EMU 1212M kort?? och få in alla 8 kanalerna??

Jag läser på Presonus hemsida att Digimax LTDigimax LT har en ADAT utgång och Wordclock in/ut via BNC.

EMU 1212m har ADAT in/ut, men ingen separat in- eller utgång för wordclock.

Så om du vill använda Digimax LT tillsammans med 1212m så ska du ansluta Digimax till 1212m's ADAT in och sedan ställa in så att 1212m synkar mot extern klocka (i det här fallet blir den synkad till Digimax klocka via ADAT-kabeln).

Vad händer om man inte synkar als?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om du vill använda Digimax LT tillsammans med 1212m så ska du ansluta Digimax till 1212m's ADAT in och sedan ställa in så att 1212m synkar mot extern klocka (i det här fallet blir den synkad till Digimax klocka via ADAT-kabeln).

Vad händer om man inte synkar als?

Om du inte synkar det ena mot det andra kommer ljudkort och ad-omvandlarna köra efter sin egen klocka. AD-omvandlarn skickar samples i sin egen takt och ljudkortet lyssnar efter samples i sin egen takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...