Jump to content
Annons

Har gått över från cubase 4 till Logic 9


Rawbert

Recommended Posts

Så då... har äntligen gått över till Logic 9 (imac och apogee duet)

Första frågan:

I pianorollen: Går det att få att tangenterna blir svarta (eller någon slags indikation på vilken tangent som trycks förutom i transportbaren) i piano rollen när man trycker på en tangent på sin klaviatur?

Andra frågan:

När jag ska köra preview på en loop i browser loop menyn till höger så kommer lopparna off sync typ 2-3 takter in i låten, vad kan vara fel här? är det ljudkorts inställning eller vad?

Kommer säkert fråga fler grejer...

och ja Logic är original och jag hittar det inte i manualen 😉

Redigerat av Rawbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Första frågan:

I pianorollen: Går det att få att tangenterna blir svarta (eller någon slags indikation på vilken tangent som trycks förutom i transportbaren) i piano rollen när man trycker på en tangent på sin klaviatur?

Inte en aning tyvärr.

Andra frågan:

När jag ska köra preview på en loop i browser loop menyn till höger så kommer lopparna off sync typ 2-3 takter in i låten, vad kan vara fel här? är det ljudkorts inställning eller vad?

Troligtvis går loopen i en annan takt. VIssa loopar tex Apple Loops & Acid synkas automatiskt medans vanliga Wav filer gör det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en aning tyvärr.

Troligtvis går loopen i en annan takt. VIssa loopar tex Apple Loops & Acid synkas automatiskt medans vanliga Wav filer gör det inte.

Jo tänkte att det borde vara något sånt.. men ändå, WAV är ju såpass vanligt att det borde gå att fixa detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra in loopen på ett nytt audiospår , aktivera flextime , välj algoritm , dra ut / tryck ihop loopen så att den synkar.

Jo men det förstår jag hur man gör... men det är när man vill köra en preview av loopen i browser fönstret samtidigt som man har igång sin låt som strular (skönt när man kan kolla om loopen funkar i mixen innan man drar den till ett nytt spår)

Link to comment
Dela på andra sajter

jo men när man har några 1000 loopar och inte är riktigt säker vilken som funkar så blir det ju en hel del sekunder

Men vänta nu... är det inte så att loopen synkas gentemot dels, hur lång den är och beroende på var i musiken du "browsar in den". Det är ju bara att kolla var den börjar lira, om man får vänta en takt, så starta bara avsnittet en takt innan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...