Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lyssnar just nu på Abbas Take a chance on me och försöker lista ut vad de har använt för effekt på den manliga rösten som scattar Take a chance precis i början av låten. Jag försökt åstadkomma precis samma effekt, men lyckas inte. Det är som om rösten stäms ned med en vocoder när de byter ackord, men ändå låter det inte som en vocoder.

Är det någon som vet hur de har gjort?

Annons
Postat (redigerat)

Jag är ingen expert, men mycket av ABBAs sound kom till genom att de först och främst dubbade, dubbade och dubbade en gång till för säkerhets skull. Sedan joxade de med hastigheten på rullbandaren. På tjejernas röster drog de ofta ner hastigheten innan en dubb, och drog upp till normal hastighet efter inspelning. På så sätt kom det där berömda smurfartade ABBA-skimret till.

I "Take a chance..." skulle de mycket väl kunna ha gjort tvärt om. Dvs dubbat med lite högre bandhastighet. Därav killarnas djupa klang.

Bandhastighetstrix har ju blivit lite bortglömt i denna digitala ålder.

Men det är bara en teori av mig. Det kan ju vara vocodat på nåt sätt också. Eller en snygg mix av vanliga röster/vocoder och band-dubb. Bra är det i alla fall.

Redigerat av MusicNixon
Postat

Håller med föregående talare. en del av hemligheten som M.B. Tretow använde var just att laborera med bandhastigheten.

Postat
  Claes sa:
I dag löser man det med Melodyne i stället. 😱

Jag har försökt, men det låter bara ... helt ordinärt liksom... inte coolt som det ska låta! 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.