Jump to content
Annons

Digitalt trumset kopplat till FL studio

Recommended Posts

Hassnen (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Har säkert skrivit det här under fel ämne men hoppas ni kan hjälpa mig ändå. Jag har sökt som en galning på forumet och försökt hitta en enkel förklaring dock utan framsteg eftersom alla pratar ett språk jag inte förstår.

Så här ligger det till. Jag har skaffat mig ett digitalt trumset som har en ljudmodul med en MIDI utgång som jag har konverterat till USB och jag har kommit så långt att ja får trumsetet att trigga pianorollen. Nu undrar jag hur jag ska kunna lägga olika trumsamples på dom olika trummorna. När man slår på trummorna så är spridningen på tangenterna i pianorollen helt galen, ingen ligger på samma oktav. Finns det något program man ska köra för att få bukt på detta och hur ska ja gå till väga för att styra trummorna till rätt samples.

Tacksam för svar som går att begripa (dvs idiotsäkert) 🙂

Vh

Hassnen

Annons
Postat (redigerat)

Man kan använda sig av en "MIDI Learn-funktion", men själv brukar jag göra följande både i Superior Drummer såväl som i Addictive Drums:

* Kolla upp vilka midi-note-nummer respektive artikulering (trumljud ligger på).

Bastrumma lär väl ligga på C1 e.d osv. Detta borde du se i ditt program.

* Med denna info går jag in i min trummodul och gör en egen preset där jag säger till

varje pad att skicka korresponderande midi-notnummer. Trycker på kaggen, ser vilket midi-nr som kommer upp och ändrar detta till c1 (eller 36 som det också kan vara tror jag (?)).

Repeterar för samtliga pads tills de låter som jag vill och sparar denna preset i modulen.

Nu gör jag detta på ett par minuter, men mest för att jag är van.

Redigerat av JohnRick
Hassnen (oregistrerad)
Postat

Låter ju precis som det jag letar efter. Musikstilen jag jobbar med är elektro inspirerat och jag har alla vengeancepacken. Går det att ta samples från vengeancepacken och lägga in dom på superior drummer? Eller kan man bara använda sig av dom presets som finns i superior drummer?

Tack så mycket för snabba och på pappret enkla svar 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.