Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag står och väger mellan dessa. När är det Firewire bättre än USB och tvärt om?

Vad är skillnaden?

Kommer använda ljudkortet huvudsakligen på min stationära PC, Athlon X2 6000+ med Nvidia MCP61 chipset och 4gb ram, men även med min Macbook Pro Late 2008.

Vet någon av er hur bra RME funkar med Macbook pro över firewire, jag har hört olika att det sprakar för vissa med för andra funkar det bra.

På den stationära, måte firewire kortet vara ett väldigt bra sådant, eller funkar det med vilket standard firewire kort som helst?

Vad hade ni valt?

Tack på förhand.

Edited by Thorell
Annons
Posted

Det som är problemet är att vissa Mac:ar använder Lucent/Agere Firewire-chip - och det lever inte upp till kravspecen, utan det ger problem med vissa Firewire-ljudkort.

Sitter det TI Firewire-chip i datorn, så ska det funka fint.

Posted

Hur tar jag reda på vilket chip som sitter i maces fw-kort?

Överlag, är firewire bättre för studiosyfte?

Det är väl bara usb/fw som skiljer dessa 2?

Posted

Jag kollade upp vilket chipset jag har i macen. Tråkigt nog var det ett Lucent. Det betyder väl att jag "måste" ha en USB version, det är väl ingen ide att ta några chansningar? Vad hade du rekommenderat till mig Claes? Är USB sämre än FW för studio-bruk?

Posted (edited)

Det måste inte vara en TI-krets, det är bara ett säkert kort. Jag kör en ny Macbook Pro och ett Motu Ultralite och har aldrig haft några problem. Har aldrig använt en TI-krets och aldrig haft problem. Ända gången det strula var med ett Mackie Onyx 400F men det hade med att Mackie vägra uppdatera drivrutiner till senaste OSX.

Chansa och kör på öppet köp. Firewire är bättre för musikproduktion då det belastar processorn mindre än USB men jag vet inte hur stor betydelse det har i dagens läge nu när datorerna är så snabba. Det beror ju dock på hur stora projekt men kör mm.

Edited by fulis
Posted

I "normala fall" så är FW snabbare (lägre latency) och mindre CPU-belastande än USB men just FF UC är nog lite av ett undantag (till viss del) då RME skrivit ett eget USB protokoll för denna. Om man har ett bra FW-chip (läs TI) så är FW troligtvis fortfarande bättre totalt sett men om man har ett Lucent/Agere så skulle jag nog satsa på USB (UC) i detta fall:

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_uc_systems.php?page=content/products/en_uc_maclaptops

Posted

Nya Agere chipen ska vara OK enligt de flesta tillverkare av firewire ljudkort. Skulle dock välja TI om det fanns ett val. Min mac book pro 2009 fungerar med fireface 800 och firebox i alla fall ner till 196 samples med hyfsad belastning i cubase. Jag tror mer på firewire med agere än usb.

Posted

Om det ena inte fungerar, är det då något egentligt val?