Jump to content
Annons

Hälp en stackars flickvän att köpa digitalt trumset!


Elin87

Recommended Posts

Hej

Jag är flickvän till en 25 årig kille som spelat trummor i hela sitt liv, spelat i ett stort band men har nu av olika anledningar slutat!

Han vill nu ta upp detta som sin hobbey, och har sagt i förbifarten att "det vore nice att ha ett hemma"!

Detta får då bli min julklapp till honom. men jag kan absolut INGENTING om detta!

Eftersom han är en duktig trummis så vill han väl förmodligen inte ha någon skit samtidigt som jag inte kan lägga hur mycket som helst!

Vad ska man ha? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Egentligen ska man ju aldrig diskutera pris, utan mest hålla sig till behov, men i det här fallet är det möjligen befogat. Digitaltrummor kostar från 2-3000 upp till kanske 60 000 kr.

Är din pojkvän en duktig trummis skulle jag TRO att det är trummor i prisklassen runt 10 000 kr som är något slags minimum för att det ska kännas roligt att spela på dem Roland TD-4 är ett bra set. Du kan även kolla efter begagnade Roland TD-3 och TD-6, men välj då ett som har i a f virveltrumma med nätskinn (både TD-3 och TD-6 finns i varianter med endast enkla gummi-plattor att slå på).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga.

Som ledstjärna kan sägas att det är antingen ett Yamaha- eller Rolandset som gäller.

Själv är jag en Yamaha-guy, men vissa föredrar Roland med sina mesh-heads, vilket ska ge en mer "verklighetstrogen" spelkänsla sett till anslaget. Där håller jag dock inte alls med då jag repar på ett rolandset varje vecka och inte alls gillar anslaget. För mycket studs i nätskinn (mesh heads) - ett annat mer stumt sådant med gummiplattor.

Roland är bra men dyra. Yamaha kostar inte lika mycket men är i princip lika bra. Dock inte lika dyra just då de inte har mesh heads.

Vilken typ av musik gillar han? Varför la han av till att börja med? Hur mycket "hobby"

blir det? Man kan ju ha det som sidosyssla och ändå över tre-fyra timmar om dagen menar jag. Hur mycket/lite är du beredd att lägga? Nytt eller begagnat?

Absolut minimum för ett nytt om det ska vara någotsånär spelbart tycker jag ligger på ca

5 papp.

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=e-trummor_sets&oa=pra

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 🙂

Detta är ju sinnessjukt svårt. Jag hade tänkt att lägga typ 4000:-. Men då kanske det inte är något att ha.

Han är en duktig trummis men ska som sagt inte ha det för att "träna" på utan mer som en hobby hemma.

Ska jag släppa tanken om detta helt eller finns det i den billiga klassen som ändå är något att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Bra fråga.

Som ledstjärna kan sägas att det är antingen ett Yamaha- eller Rolandset som gäller.

Själv är jag en Yamaha-guy, men vissa föredrar Roland med sina mesh-heads, vilket ska ge en mer "verklighetstrogen" spelkänsla sett till anslaget. Där håller jag dock inte alls med

då jag repar på ett rolandset varje vecka och inte alls gillar anslaget.

Roland är bra men dyra. Yamaha kostar inte lika mycket men är i princip lika bra. Dock inte lika dyra just då de inte har mesh heads.

Vilken typ av musik gillar han? Varför la han av till att börja med? Hur mycket "hobby"

blir det? Man kan ju ha det som sidosyssla och ändå över tre-fyra timmar om dagen menar jag. Hur mycket/lite är du beredd att lägga? Nytt eller begagnat?

Absolut minimum för ett nytt om det ska vara någotsånär spelbart tycker jag ligger på ca

5 papp.

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=e-trummor_sets&oa=pra

Det är 2box som gäller om man vill ha det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johnrick:

Den musik stil han spelade förut har jämförts med u2 och muse.

Han la av, av olika anledningar. Bandmedlemmar etc. mer kan jag tyvärr inte skriva om 🙁

Han saknar det enormt mycket och han trummar på allt som kommer i hans väg 🙂

Jag kan tänka mig att det blir något han gör relativt ofta mest för att han verkligen älskar det! Svårt att förklara 🙁

VAR kan jag leta efter dessa som ligger kring 5 då? Är ALLTING med då man behöveR?

Link to comment
Dela på andra sajter

detta trumset... vad är skillnaden på ett sådant eller ett för 10.000

bra och veta så jag vet hur jag ska kolla 🙂

http://www.thomann.de/se/millenium_mps200_edrum_komplett_set.htm

Tacksam för er hjälp!

Som så mycket annat kan man vänta sig att få vad man betalar för. Det millenium-set du länkar till kan säkert fungera. Roland och Yamaha-set kostar mer just för att de är erkända märken och levererar oftast därefter. Vad som blir kritiska punkter i billigare set är de inbyggda ljud som medföljer trummodulen, typen av plattor (nätskinns- kontra gummi - eller annat), samt anslagskänsligheten/triggningen på dessa.

Googla lite recensioner på ditt länkade set t.ex. Eller andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

detta trumset... vad är skillnaden på ett sådant eller ett för 10.000

bra och veta så jag vet hur jag ska kolla 🙂

http://www.thomann.de/se/millenium_mps200_edrum_komplett_set.htm

Tacksam för er hjälp!

Hm, har en trummande kompis som provade något liknande här i stan:

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=954148&artno=235834

Trumseten ser exakt likadana ut (gissar på någon asiatisk tillverkare som låtar kedjorna sätta sina egna loggor på trummorna). Han tyckte att det var helt okej. Fast jag tror nog att det motsvaras av Millenium MPS-400 (http://www.thomann.de/se/millenium_mps400_edrum_stereo_set.htm). Då får man lite fler anslagszoner på slagplattor/cymbaler, vilket höjer spelkänslan en del. T ex kan man slå till en cymbal och sen tysta den genom att greppa den med handen, precis som med riktiga trummor. Sånt går inte att göra på billigare set.

Vill du förkovra dig ordentligt i ämnet finns också följande långa tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=7137

Link to comment
Dela på andra sajter

detta trumset... vad är skillnaden på ett sådant eller ett för 10.000

Lite för utförligt...

Slagplattor och cymbaler; Dels hur dom känns att slå på (i princip, ju dyrare desto mer likt ett vanligt trumset) och dels hur "detaljerade" dom är. Det handlar om saker som om dom reagerar olika beroende var på plattan man slår och hur bra känslighet dom har för hur hårt man slår.

Trum-modulen: Själva hjärnan i setet. Det är den som behandlar signalerna som kommer från slagplattorna. En billig brukar ha lite "sämre" (man tycker förmodligen att ljudet inte är lika kul att lyssna på) och färre ljud. Det hänger ihop lite mer hur känsliga slagplattorna är. Även om du har en slagplatta som kan förmedla väldigt små skillnader i anslaget, så hjälper ju inte det om inte trum-modulen klarar av att spela upp dessa skillnader.

Hardware; Stativ, pedal och liknande. Trumpedaler är väl egentligen ett kapitel för sig, här handlar det väldigt mycket om personlig tycke och smak. Din pojkvän kanske t o m har kvar någon pedal till baskaggen någonstans? Annars så gäller samma sak här, på dyrare set är det oftast bättre kvalite på stativen, stadigare, mindre vibrationer o s v.

Vet inte om det hjälper dig att välja, men det är i a f saker som skiljer trumseten åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Fredrik!

Eftersom din pojkvän har "spelat trummor i hela sitt liv, spelat i ett stort band" och dessutom är duktig, så skulle jag råda dig att se dig om efter en annan julklapp. Ett trumset är högst personligt och bör på förhand utses av den blivande ägaren själv.

Köp något annat, icke-musikrelaterat. Det är mitt tips.

Vad är det förresten för "stort band" som din pojkvän har lirat i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så behöver han bara en lite spark i baken för att fatta att han behöver ett trumset. Jag håller med valle att ett trumset, eller ett instrument vilket det än må vara så är det en högst personlig sak, men om jag hade en flickvän som efter att jag hade gått och trummat på allt annat som går och trummat på köpte ett trumset till mig så skulle jag bli mer än superglad. Och bara att du har varit inne på forum och sökt hjälp skulle vara ännu mer super. Sen kanske han inte kommer spela på det så mycket, eller så blir det det bästa han fått, eller så får han bara en spark i baken och efter tre månader köper ett annat. Detta kan vi ju inte veta, som med vilken present som helst. Men att det blir en fin present hittar jag inga motargument för. Hoppas han på något sätt får något att trumma på och att ni lever i kärlek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har insett att vissa presenter är FÖR svårt att köpa rätt. Om jag vill ge en spark i baken eller ge en fin (dyr) present där det finns olika märken/modeller/årgångar/smaker/osv gör jag ett personligt presentkort med angiven summa och ev ytterligare förpliktelser som till exempel att se till att personen handlar just det som var avsett och inte spenderar på räkningar och avbetalningar på lån. Att bara ge en bunt sedlar känns lite opersonligt men presentkortet brukar funka bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...