Jump to content
Annons

Köp av Waw-Wah?


elguran (oregistrerad)

Recommended Posts

elguran (oregistrerad)

tjena, jag tänkte köpa en wah-wah till min elgitarr men vet inte riktigt vilka som finns.

jag spelar mest 80 och 70talsrock och har inte så mycket pengar så en under 1500kronors prisklassen skulle vara bra.

några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jim Dunlop Cry Baby GCB95 är väl den vanliga billiga man brukar rekommendera (ca 800kr). Den duger bra till den musik du spelar.

/Johan

Edit: Jag ser nu att VOX:arna är i ungerfär samma prisklass, jag skulle ha gissat att dom var snäppet över...

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Cry Baby säljs väl på ryktet att Jimi Hendrix använde den. Fast jag har aldrig sett nån filmsnutt med honom där han använder den, han kör Vox-wah wah jämt. De Cry Baby jag provat ger en mycket sämre diskanthöjning i helt framtrampat läge än VOXen. Och backar man pedalerna blir Cry Babys ljud ett enda mummel, medan man fortarande kan höra vilken ton man spelar på VOX. Med VOX händer det mer, och låter bättre.

Kanske är Cry Baby bättre nu, men köp ingen utan att ha testat VOX samtidigt!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

Rekomenderar själv aldrig Crybaby då jag tycker dem är helt galet skrikiga i diskanten och har dåligt "svep". Men som alltid så tycker man olika och därför är det bäst att du helt enkelt tar dig tid till att pröva flera olika brevid varandra!

Link to comment
Dela på andra sajter

elguran (oregistrerad)

Kan tilläggas att jag spelar på en cort evl k4 med förstärkaren Roland microcube

Redigerat av elguran
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag rekommendera VOX, kör själv på en W847 med true bypass mod.

Personligen tycker jag att den har ett mycket varmare och klarare ljud än Crybaby som är lite skarpare och hårdare, brukar få känslan av en dist som inte går att stänga av på CB.

Men prova och jämför, alltid det som är nyckeln!

Link to comment
Dela på andra sajter

Made in USA står där också. Jag älskar den verkligen.

Proof of solid quality? :rolleyes:

Angående Wah-wah kan jag bara hålla med föregående talare, dvs lyssna dig fram. Prova en Cry-baby, en vox, någon av Dunlops andra modeller etc. Det finns många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Morley är bäst.

Dessutom ligger denna tråd fel.

Vox wah wah ligger aldrig fel... Har inte Cry Baby true bypass? Om man inte har waw-effekten på på Voxen kan man lämna den med sladdarna i hur länge som helst utan att batteriet blir slut.

Gitarrdosor utan true bypass köper jag absolut aldrig numer. De är skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Morley Power Wah lägger jag rösten på, den har enligt mig mera fyllighet än crybaby och den är väldigt hållbar. Det enda minuset är att knappen sitter vid sidan av pedalen istället för under, dock har den en volym boost om det behövs.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, men det är en STOR fördel att knappen är vid sidan.

Morley Power Wah

Ljudprovet på Thomann säger exakt det jag vetat många år, Morleyn ger inte samma diskanthöjning som Voxen. När man får Morleyns mest ljusa ljud går det att trampa en bit till med Voxen och få det ljusare och vassare ändå. Det ljusaste Morleyn presterar är ungefär samma ljud man får från stallmicken med full ton. Om man vill kan man då simulera Morleyn med tonkontrollen.

Somliga säger säkert att VOXen ger för mycket diskant, men om man inte vill så behöver man inte trampa den i botten.

VOX REGERAR. Min boostar ljudet anings när jag slår på den så det blir knappt märkbart starkare än utan WAH. Andra pedaler ger svagare ljud med pedalen på, de duger till snustorrt porrfilms chucka chucka på dämpade strängar, inte mer.

JOIN THE WOX WAH WAH ARMY. VOX RULES THE WHA WHA WORLD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...