Jump to content
Annons

Måste man köpa massor av soft synthar ?


TripMan

Recommended Posts

Måste man köpa massor av soft synthar ?

Har experimenterat lite med mjukvaru synthar och kommit fram till att det är väldigt få man har användning för.

Dela med er om vad ni tycker och sedan vilka soft synthar ni verkligen använder.

Min erfarenhet är att det saknas ett vist djup på soft synthar.

Kan tillägga att jag tycker om Rapture för sin värme och ES 2 för att den låter överlag bra och en FM Synth som Octopus.

Till sist passar alla ljuden från samma synth i en låten bäst förutom trummor och bas enligt min erfarenhet.

Tripman

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara bra att ha några att välja bland, men några mängder behöver man inte, eftersom man ju kan köra flera instanser om det behövs.

Sylenth1 och Waldorf Largo är nog de jag använder mest för syntljud. I viss mån också HALion Sonic.

Sedan har jag ett rejält gäng andra VSTi, men då handlar det om samplingsbibliotek som behövs för de naturliga ljud som jag vill ha tillgång till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv äger jag Addicitve Drums och U-he Zebra V2.5. Hurvida Addictive Drums är en soft synth eller inte låter jag vara osagt men jag använder AD till de flesta låtar istället för Logic ESX24 och dess samplingar för trummor.

Vidare har jag funderat på att införskaffa mig delar av eller hela Korg Legacy och Arturia V Collection V2.0. Utöver det kan jag inte komma på något som i nuläget är intressant för mig.

För att svara på frågan behöver man inte köpa några soft synthar om man inte finner det lämpligt på något sätt.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då fick man vad man bad om.

Vet inte om Sylenth1 är något att ha tycker den låter lite tun och Waldorf Largo tycker jag inte låter så bra tycker bättre om TerraTec Komplexer som låter precis som Micro Q men tillverkas inte nu synd.

Men kom med mer förslag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Massive, liksom allt annat från NI klarar jag mig utan.

Det gör inte jag! Tycker att Massive har varit överlägsen alla mjuksynthar jag testat då det går att göra så jävla sjuka ljud med den på ett enkelt sätt, bara man sätter sig in i hur allt funkar. Men det beror väl helt på vilken musik man gör; många som använder Massive gör dubstep och liknande musik. Är man ute efter nåt mer analoglåtande så kanske man kör på Sylenth1 eller nåt annat. Men personligen använder jag Massive till allt jag gör och jag tycker den är grym och lättskruvad. Framförallt har den så sjukt många möjligheter. Sen är jag kanske lite av en NI fanboy iom att jag kör Kontakt och Guitar Rig också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör inte jag! Tycker att Massive har varit överlägsen alla mjuksynthar jag testat då det går att göra så jävla sjuka ljud med den på ett enkelt sätt, bara man sätter sig in i hur allt funkar. Men det beror väl helt på vilken musik man gör; många som använder Massive gör dubstep och liknande musik. Är man ute efter nåt mer analoglåtande så kanske man kör på Sylenth1 eller nåt annat. Men personligen använder jag Massive till allt jag gör och jag tycker den är grym och lättskruvad. Framförallt har den så sjukt många möjligheter. Sen är jag kanske lite av en NI fanboy iom att jag kör Kontakt och Guitar Rig också..

Tror det handlar dels om vana, som du skriver - själv tål jag inte NIs plottriga grafik. Men också om hur man jobbar: Att skruva och routa och experimentera är inte alls min grej, jag vet alltid vilket ljud jag söker och det enda jag behöver är en plugg som klarar jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då fick man vad man bad om.

Vet inte om Sylenth1 är något att ha tycker den låter lite tun och Waldorf Largo tycker jag inte låter så bra tycker bättre om TerraTec Komplexer som låter precis som Micro Q men tillverkas inte nu synd.

Men kom med mer förslag...

DCAM Synth Squad från fxPansion kanske är något?

AAS Tassman kan göra det mesta i syntväg, så den kan kanske också vara värd en titt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DCAM Synth Squad från fxPansion kanske är något?

AAS Tassman kan göra det mesta i syntväg, så den kan kanske också vara värd en titt.

När jag testade Synth Squad så var de lätt de mest CPU-krävande syntharna som någonsin funnits i min dator. Åt verkligen upp den från insidan. Men jag läste att de verkar ha fixat det med en uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vanguard" från reFX är väl flitigt påbjuden?

Så även "Toxic Biohazard" från Image Line och "Albino" & "Predator" från Rob Papen.

Vill Också rekommendera Toxic Biohazard, även Harmless, också de från Imageline.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Reason, Analog factory, NI7, och impOSCar.

G-force impOSCar är faktiskt favoriten, sjukt mycket bra ljud det går att göra på den.

Sen handlar det som sagt, om vilken musikstil man gör och vad man gillar för interface på produkten, vilken ljudbild man är ute efter, och hur snabbt man vill komma dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen så skruvar man själv och då är jag perfekt nöjd med det som finns i Live Suite. Gör man inte det så är man kanske mer ute efter samplingar.

Det är även jag. Tycker att det finns för lite DX7 och Thermin och för mycket Swedish House Maffia och Nord-ljud i musiken nu. Är man ute efter det så kan man ju alltid flyta med strömen. Vill du göra något eget så skruva själv. Vill du göra det enkelt kolla in IK både deras synt, melotron osv. men även Korgserien från ?. Bra skit. Däremot tror jag mer på det just du kan åstadkomma med vilket ljud som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man köpa massor av soft synthar ?

Har experimenterat lite med mjukvaru synthar och kommit fram till att det är väldigt få man har användning för.

Dela med er om vad ni tycker och sedan vilka soft synthar ni verkligen använder.

Min erfarenhet är att det saknas ett vist djup på soft synthar.

Kan tillägga att jag tycker om Rapture för sin värme och ES 2 för att den låter överlag bra och en FM Synth som Octopus.

Till sist passar alla ljuden från samma synth i en låten bäst förutom trummor och bas enligt min erfarenhet.

Tripman

Nej, det finns ingen lag på det. Det står inte heller i Bibeln.

Jag tycker tvärtemot dig att det är bra om ljuden kommer från olika syntetisatorer i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det finns ingen lag på det. Det står inte heller i Bibeln.

Jag tycker tvärtemot dig att det är bra om ljuden kommer från olika syntetisatorer i så fall.

Amen på det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...