Jump to content
Annons

Save all mixer settings, en enda kanal funkar inte


suprapappa

Recommended Posts

Hallå

håller på med ett projekt med 14 låtar som ska ha liknande ljudbild och vill därför kopiera mixerinställningar mellan låtarna i Cubase. för att kunna använda "save/load all mixer settings" har jag därför med stor noggrannhet byggt upp en template som alla låtar utgår från för att inte får "channel type mismatch". jag har lyckats kopiera inställningarna mellan några låtar men plötstligt har jag stött på patrull.

den första gruppkanalen är för baskagge och 2 kanaler är adresserade till den. dom spelar inte. om jag adresserar om utgångarna på dom 2 baskaggekanalerna till en annan gruppkanal så låter det. jag har testat att bypassa alla pluggar på gruppkanalen i fråga utan resultat.

jag tycker mig ha testat det mesta och det slog mig precis att jag skulle spara och ladda mixerinställningar på samma låt, dvs. där det omöjligen finns några skillnader och jag råkar då ut för samma resultat : (

jag har testat såväl att första som sista kanalen i projektet är markerad när jag laddar in det men det ger samma bug.....

jag har oxå testat att efter att ha laddat alla andra inställningar bara ladda baskaggekanalen för sig men icke...

det här FÅR inte hända nu!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det verkar vara ngt som är helt buggigt över hela den gruppkanalen....skulle testa att stänga av en plugg på kanalen som jag misstänkte skulle kunna spöka för att spara mixerinställningen utan den men så fort jag tog bort den blev gruppkanalen tyst inget ljud passerar och inget syns på mätarna.

testade att ta bort gruppkanalen och skapa om den på nytt men det hjälper inte heller. jag tror jag ska testa att backa en programversion från 5.5.2 till 5.5.1 och se om det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

haha, jo jag fick göra så som en workaround (är klar med projektet nu). när jag hade laddat en mixerinställningar för hela mixen så fick jag kasta den första gruppkanalen (som var för baskagge), skapa en ny gruppkanal, adressera baskaggespåren till den nya gruppkanalen och läsa in inställningarna för endast den kanalen.

då funkade det men att det är en bug är nog sannolikt. ibland när projektet stod och vilade en stund upphörde det plötsligt att komma ngt ljud ur just den första gruppkanalen vilket endast gick att lösa genom att starta om Cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Jag brukar spela in hela album i ett enda projekt. Förutsatt att det är samma stil och grundljud över hela. Då slipper man byta projekt mellan låtarna dessutom. Tror att det var på grund av just den här buggen som jag började göra så.

Ja det funkar ju bra så länge man vill ha samma sound. Men gör så olika låtar.Tillslut kanske jag har mallar som jag kommer använda mig av. Men har inte kommit så långt än. Än sålänge kör jag på "save selected channels" bara, för det funkar. Vill jag ändra något mer får jag göra det förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...