Jump to content
Annons

Spela in trummor med två mikrofoner (ljudklipp)


Schampo

Recommended Posts

vi ska spela in lite demos i repan och tänkte ändå ge oss på att försöka få till ett skapligt ljud.

Jag är ny på det här med inspelning över huvud taget och har säkerligen gjort en massa missar redan så jag tänkte be om lite hjälp här.

Vi spelade in trummorna snabbt till en låt bara för att ha något att utgå ifrån här.

Mickarna sitter på samma stativ, ca 20 cm mellan varandra riktade lite utåt (väldigt lite, de är nästan riktade rakt fram), ungefär en meter över marken, strax under crash/riden, ungefär en meter framför trumsetet.

Kitet är ett Gretsch Catalina med en häng och en golvpuka och cymbalerna är 1x HH, 1x crash, 1x crash/ride och 1x china.

Rummet är en replokal, uppskattningsvis ca 7x4m och trummorna står med ryggen mot mitten av en långvägg.

Det är trägolv, betongtak och väggar av spånskivor eller något annat som släpper igenom väldigt mycket ljud och det ligger mattor över största delen på golvet och det hänger mycket tyger på väggar och tak.

Mickarna är (skratta inte nu) två st T-Bone SC600 stormembransmikrofoner och går igenom ett M-Audio Fast Track Pro usbkort.

Det är någon form av punkrock vi spelar och det ska väl vara lite skramligt men helst ska det ju skramla på "rätt sätt" och inte vara skramligt för att det är ett jävla skräpljud.

Så här låter det nu:

http://www.speedyshare.com/files/25403758/leftright.rar

Spåren är helt orörda.

Vad bör vi ändra på?

Jag vet inte riktigt hur det bör låta när det är orört men vi blev faktiskt ganska förvånade över att det lät så pass bra från början som det gör.

Ett problem vi har är att kaggen blir för stark och crash/riden likaså.

Problemet med kaggen löste vi genom att lägga ett par backdrops och filtar över den så blev det lite bättre balans men crash/riden vet jag inte riktigt vad vi kan göra åt.

Vi har en massa tyger/filtar/backdrops etc vi kan slänga upp här och där för att dämpa av mer om det behövs.

Vi funderar på om man borde skärma av trummorna lite från resten av lokalen genom att hänga upp (tjocka) tyger som skärmväggar. Är det en bra idé eller är det dumt att ta bort akustiken/rummet?

Jag ska till repan en sväng ikväll och försöker komma ihåg att ta lite bilder på spektaklet så blir det kanske lite lättare att ge råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sak att tänka på är att det visst kan låta bra om hela setet med bara två mickar. Men vid mix är det troligt att ni skulle önska att ni kundet höja kaggevolymen lite. Jag skulle sattsat på en mono overhead och den andra micken på kaggen. Virvelns volym går att fuskjustera lite med eq på ohn.

Och. Ingen skrattar åt enkla grejer o metoder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har också funderat på att offra en mik för kaggen men vi kände att vi vill försöka få till lite bredd på trummorna och panorera spåren så att man får lite av känslan att man sitter bakom trummorna själv.

Det funkade ganska bra när vi panorerade spåren fullt åt höger och vänster. Eftersom att mickarna sitter ganska nära varandra och bara lite riktade utåt så blir inte panoreringen att kännas överdriven trots att de är fullt panorerade.

Jag fick ett tips angående tryck i kaggen att man kunde kopiera spåret och skära bort så mycket som möjligt utom kaggen och lägga det "under" det riktiga spåret så att säga, för att få mera tryck i kaggen om det skulle behövas.

Jag har inte provat hur vida det funkar i praktiken men det lät ju som en bra idé iaf.

Hur bör man tänka kring rummet då, bör man skärma av trummorna mer eller bör man låta det vara öppet runt om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det angående rummet så beror det helt på rummet själv och vilket sound ni är efter 🙂

Ett stort trärum med bra akustik skulle jag såklart häldre utnyttja det än att boxa in trumsetet så mycket som möjligt och själva grejen att ni kör 2 mikar gör sig bäst som ett "rummigt" trumljud skulle jag säga.

Men mycket beror som sagt på rummet själv om inte allt förutom mik-val, Preamps, och trummis själv då! Också viktigt när man kör färre mikar, väl stämda trummor kan göra all skillnad också!

Okej lite tips angående trumljudet är också att köra parallellkomprimering av en ganska extrem form och rulla av toppen så man får ett köttigt ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej lite tips angående trumljudet är också att köra parallellkomprimering av en ganska extrem form och rulla av toppen så man får ett köttigt ljud 🙂

Idiotfråga: Betyder det att man kopierar trumspåren, komprimerar dem, skär bort diskanten och kör dem parallellt med de "vanliga" spåren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i princip, gör en aux bus eller FX-channel/send som det heter i cubase och lägg på en trevlig kompressor och dra till så den jobbar hårt och sedan EQa fram köttet och bort med sådant som stör sedan är det bara att mixa tills det låter bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har inte lyssnat på klippet, men nåt som jag har gjort när vi bara har tagit upp 2 kanaler (Zoom H2) har varit att jag har kopierat den ena overheadkanlaen i Cubase, sen har jag centrerat den och tagit bort så mycket (med EQ) att det till slut bara är basfrekvenserna till baskaggen kvar. Sen har jag brukt den kanalen till att trigga en baskagge i Drumagog. Då har man vips fillibabba 3 kanaler, 2 overhead och 1 kagge. Det funkar helt okej 🙂 .

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...