Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Skulle behöva veta vad en slags kabel heter.

Och om ni vet var den går att få tag på.

Den är modell äldre och används inte lika mycket nu till någe alls tror jag.

Hursomhelst så är det en kabel som brukar gå från förstärkare till högtalare.

Hanen är typ 2 pins som sitter med lite mellanrum, har för mig att bakom pinsen så brukar hanen vara rundad.

Den kanske var vanlig förr, vad vet jag.

Jag råkar vara född på 80 talet.

Extremt konstig fråga men skulle behöva lite hjälp

Annons
Postat

Åtminstone jag tyckte det var extremt svårt att förstå hur kontakten ser ut..det enda jag kommer på är de gamla ingjutna högtalarkontakterna med minitele och 2 styrstift på.. styrstift som hjälper till att hålla fast kontakten i intryckt läge... kan du fixa någon bild ?

Postat

Har såna till en gammal förstärkare med tillhörande högtalare hemma, men har ingen aning vad dom heter 😕

Postat

En sådan här kanske?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2022030.htm

eller denna:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...&dok=140384.htm

De kallas nog bara högtalarkontakter. Jag har aldrig sett någon annan beteckning i alla fall. Det är nog någon DIN-standard, eftersom det är samma form som många andra DIN-kontakter...

Postat

Det är "standard" DIN högtalarkabel (DIN = Deutsche Industrie Norm = tysk industri standard).

Kontakterna finns som synes på Elfa, med skruvanslutning så du behöver inte ens löda. Kanske finns det några kvar i en låda hos din lokala radiohandlare så slipper du frakten.

Lycka till.

T.

Postat
En sådan här kanske?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2022030.htm

eller denna:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...&dok=140384.htm

De kallas nog bara högtalarkontakter. Jag har aldrig sett någon annan beteckning i alla fall. Det är nog någon DIN-standard, eftersom det är samma form som många andra DIN-kontakter...

Det var precis sån jag menade, man tackar så mycket!

:rolleyes:

Postat
Hmmm är inte DIN kabel detsamma som midikabel?

Nej - men midikabelns kontakt är en 5-polig 180 graders DIN-kontakt. För övrigt samma kontakt som förr i tiden användes till kassettdäck - innan RCA började användas mer generellt av alla...

Postat

Nej - men midikabelns kontakt är en 5-polig 180 graders DIN-kontakt. För övrigt samma kontakt som förr i tiden användes till kassettdäck - innan RCA började användas mer generellt av alla...

Aha då hänger jag med. Men skulle det inte fungera att överföra midi signaler via RCA likaväl som midikabel då?

Postat

Aha då hänger jag med. Men skulle det inte fungera att överföra midi signaler via RCA likaväl som midikabel då?

Lite svårt att trycka i kontakten bara - men kabeln i sig är det ju ingen skillnad på - så visst hade det kunnat fungera...

Postat

Lite svårt att trycka i kontakten bara - men kabeln i sig är det ju ingen skillnad på - så visst hade det kunnat fungera...

Jovisst det förstår jag hehe. Men teoretiskt sätt så skulle den informationen kunna gå via en RCA? Så menade jag hehe. Men nu fick ag ju svar på detta =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.