Jump to content
Annons

Drunknar i frekvensträsket


bengt__s

Recommended Posts

Hej

Jag har gått vilse i frekvensträsket... med mer komplexa inspelningar och mer pålägg så tar en del saker ut varandra. Ett exempel är sång och sångpålägg som när de sjungs tar ut gitarrerna och de "dämpas" då, detta leder till att inspelningen blir olyssningsbar, det känns som en kompressor som ligger och tuggar och hela ljudbilden "svänger" i volym, det upplevs så av mig i alla fall. Men observera att i mina hörlurar låter det bra och i en referensanläggning jag har låter det ok, men i en annan låter det kasst....

Råden man läser är att "lyssna och skruva" låt öronen bestämma osv. osv. Men jag har inte intresset/tiden av att lära mig frekvenser och det mer ljudtekniska utan vill bara med Cubase 5 kunna spela in mina låtar och få dem (med grundinställningar) att låta bra, jag kommer aldrig komma över tröskeln till att bli ljudtekniker och kommer aldrig att spela in andra artister heller, då kanske tipset är att inte använda Cubase utan något annat, men Cubase är det jag har (och kan lite grann) och jag tycker ju att det borde finnas några standard inställningar som är rekomenderade att köra? De standard presets som finns i de inbyggda EQ och reverben måste väl räcka till för mina behov? Jag behöver tips från någon Cubase guru på vilka presets som "separerar" sång från gitarr te x?

Min musik finns på Spotify "Bengt Sjöberg" och allt som ligger där har jag spelat in hemma (externmastrat av en kompis) med den utrustningen jag har men jag har nu börjat göra fler pålägg och låtarna har blivit mer komplexa så jag har nu kommit till den punkten att det jag gör nu inte kan släppas ut.. utan jag behöver hjälp :-)

Hur går jag vidare?

Är jag ute och cyklar så får ni gärna be mig att dra åt skogen... ;-)

Hälsningar

/Bengt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du koncentrerar dig på att producera och spela in bra musik, sedan kontaktar du en riktig studio - skickar över alla inspelade filer och får det mixat av ett par andra öron som inte kan låtarna utan och innan.

One-man-productions faller ofta på att man till slut nästan är trött på låtarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Standardinställningar kan fungera hyffsat ibland, men oftast inte eftersom det som är "standard" för mig säkerligen inte är det för dig.

Dessutom spelar det ju enorm roll vad man har för instrument (och vilken modell), med vilka effekter, inspelade med vilken mikrofon (eller line:at) i vilket rum osv osv

Ta en titt på denna annars: http://renegademinds.com/Portals/0/GDT/Remove-Instruments/Interactive-Frequency-Chart.png

Den visar ett hum om vilka frekvensomfång de vanligaste instrumenten har och var övertoner osv ligger. Efter denna kan du ju testa dig fram och sortera

samt filtrera instrumenten med EQ för att de plats åt dem i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du koncentrerar dig på att producera och spela in bra musik, sedan kontaktar du en riktig studio - skickar över alla inspelade filer och får det mixat av ett par andra öron som inte kan låtarna utan och innan.

One-man-productions faller ofta på att man till slut nästan är trött på låtarna

det är faktiskt inget dumt förslag om det verkligen är så att vederbörande inte orkar eller har tid att lära sig själv

fokusera på det man kan å vill å lämna över resten till nån annan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda rådet man kan ge, är egentligen "skruva och lyssna", eftersom alla ljudkällor inte är identiska och alla låtar inte är identiska, så presets på eq etc är oftast i princip meningslösa, tycker jag - även om de kanske kan ge en halvbra utgångspunkt att skruva vidare från. Den enda "preset" jag använder, är typ allting på noll... 😉

Du kan separera spåren dels genom att placera dem olika i stereobilden och dels genom att ge dem lite olika sound med hjälp av eq - och genom att placera dem på lite olika avstånd i mixen. En sak som är viktig, är att tänka på helheten och inte för mycket på varje ingående spår. Om du skruvar till superljud på alla gitarrer, så kommer det troligen inte att bli någon höjdare eftersom de då krigar om samma utrymme, utan ibland måste man skruva så att de olika spåren egentligen låter rätt kasst om man lyssnar på dem enskilt, men när allting läggs samman, så blir helheten ändå kanonbra.

Tänk också på vilket som är viktigast (oftast leadsången) och lämna tillräckligt utrymme för den - även om du har kommit på världens bästa riff på gitarren, som ska ligga samtidigt. Tänk också igenom hela ljudbilden. Prova att tysta ett spår i taget och lyssna om det verkligen behövs eller om det inte tillför något viktigt, utan kan tas bort helt alternativt mixas svagare eller eq:as extra hårt för att lämna utrymme.

- eller, som andra har varit inne på, så lämnar du bort materialet till någon annan för mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla

Tack för era tips, det var lite vägledning jag behövde i min allmänna frustration. Det är alltid jobbigt när man måste inse sina begränsningar, men jag har insett att jag inte kan göra allt, det är nog jobbigt och tar mycket tid bara att skriva text och musik, spela alla instrument, arrangera och sjunga all sång... det är det jag är bra på, jag kommer att fortsätta spela in själv i min lilla studio men när det börjar närma sig färdigt resultat så kommer jag lämna iväg mina bebisar till en extern part för att få till det sista som jag inte själv klarar av :-)

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...