Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har kikat runt här lite och fått uppfattning om ungefär vilka mickar det är som gäller. Har bestämt mig för att köpa en SM57 för inspelning av elgitarr men är kluven när det gäller sångmikrofon. Vill kunna få mörkare klang (tänk Fields of the Nephilim). Tror jag behöver lite skjuts på traven då det låten fint när jag sjunger och bara lyssnar utan att spela in, men lite rösten låter lite tunn när jag spelar in.

Här är en låt där jag sjunger på: //forum.studio.se/index.php?app=downloads&showfile=9526 , inspelat med någon halvkeff mick runt tusenlappen (vet inte ens vad det är för någon, kan kolla upp det i veckan!) med ett Phase X24 utan pre-amp. Puffskydd eller studiovana/kunskap fanns inte och gav därför upphov till extra dåligt och smutsigt ljud! (är väl medveten om att jag själv behöver öva på att sjunga.)

Så vad rekommenderar ni för ett par-tre tusen (kan sträcka mig både upp och ner om det verkligen skulle behövas)? Vill ha något som jag kan utvecklas med och som kan hjälpa mig att bli så bra som möjligt på att sjunga de mörkare stämmorna?

Sen vill jag även fråga hur ett rum bör se ut, har hört hur många som helst säga att det aldrig blir bra utan ett bra rum, men nästan ingen definerar vad ett bra rum är exakt. Vad kan man göra hemma för att förbättra rummet, isolering, sångbås? Har väl ett rum på drygt 30 kvadrat och ett på runt 10 kvadrat utan någon speciell isolering tillgängliga.

Tack på förhand!

Redigerat av Zakyath
Annons
Postat

Har testat lite själv och läst på lite extra. Har dragit slutsatsen att jag borde välja någonting som inte är direkt basigt om jag ska sjunga mörkt - då det verkar bli lite "bullrigt"; är det min mick eller är det så att man vill ha mindre bas? Vill ju som i låten jag länkade egentligen inte få det mörka bullriga, utan mycket av själva "rösten" eller vad man nu ska säga, dock i de lägre registerna. Det jag laddade upp var inspelat på en MXL 990 har jag kollat upp nu.

Några förslag eller tips om vilka mikrofoner jag bör kolla närmre på?

Postat

Det var lite svårt att höra sången i din inspelning, men jag är övertygad om att det går att få din röst att låta mer som i youtube-länken än vad den gör nu. Det låter som att du inte har speciellt mycket effekter på sången alls i din inspelning. Jag tror att du skulle kunna komma långt om du sänkte basfrekvenserna på sången med en EQ och sen lägger på en massa reverb och delay. Har du testat det?

• Gilla 1
Postat

Till elgitarr vill jag hellre rekomendera en Sennheiser E906. Man hänger den mot tyget mitt emellan mittkonen och kanten sen är det klart. Som SM57 fast bättre. Det är samma konstruktör vad jag läst.

Men är du verkligen inne i detta med musik så köp ingen speciell elgitarrmick alls, lägg den slanten på sångmicken och köp en Neumann TLM102. Funkar till allt. Underbar till mörk röst.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Till elgitarr vill jag hellre rekomendera en Sennheiser E906. Man hänger den mot tyget mitt emellan mittkonen och kanten sen är det klart. Som SM57 fast bättre. Det är samma konstruktör vad jag läst.

Men är du verkligen inne i detta med musik så köp ingen speciell elgitarrmick alls, lägg den slanten på sångmicken och köp en Neumann TLM102. Funkar till allt. Underbar till mörk röst.

Men Sm57 läser man ju så mycket gott om överallt! Det blir elektrisk gitarr med distortion på höga volymer bla, ger Neumann TLM102 ett "renare" ljud än t ex SM57an då? Läste någonstans att man inte behövde puffskydd till 102an, stämmer det? =)

Redigerat av Zakyath
Postat (redigerat)
Läste någonstans att man inte behövde puffskydd till 102an, stämmer det? =)

Nej , du behöver puffskydd av två anledningar :

1. Ta bort puffen

2. Filter mellan mun och mikrofon m.a.o du spottar inte in i mikrofonen vilket i längden förstör membranen.

Sen vill jag även fråga hur ett rum bör se ut, har hört hur många som helst säga att det aldrig blir bra utan ett bra rum, men nästan ingen definerar vad ett bra rum är exakt. Vad kan man göra hemma för att förbättra rummet, isolering, sångbås? Har väl ett rum på drygt 30 kvadrat och ett på runt 10 kvadrat utan någon speciell isolering tillgängliga.

Ett bra rum är där du inte har överdrivna frekvenser i vissa band , naturlig reflektion och som är behagligt att sitta och jobba i.

Sedan skiljer sig definitionen av ett bra rum beroende på vad rummet är till för. Ett akustikt kontroll rum är inte så lämpad att spela in cello i tex eller ett trumset medans ett reflekterande inspelningsrum är inte så lämpligt att mixa & mastra i.

Hemma utan att bygga om hela lägenheten är väl alternativet att sätta upp diffusorer , försöka få basen under kontroll med dämpning i hörnen framför allt osv osv.

Mer ingående förklaringar hitta du på Kontrolrummets Wiki : Kontrollrummet Wikipedia

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 1
Postat

>Nej , du behöver puffskydd av två anledningar :

Okej, har för mig att jag läste att det fanns inbyggt puffskydd, men måste ha drömt!

>snack om rum

Tack för svaret! Någon har koll på hur neumann tar upp rumsljud jämfört med SM57:an, då jag hört att man inte får särskilt mycket rumsljud av den?

Postat

>Nej , du behöver puffskydd av två anledningar :

Okej, har för mig att jag läste att det fanns inbyggt puffskydd, men måste ha drömt!

>snack om rum

Tack för svaret! Någon har koll på hur neumann tar upp rumsljud jämfört med SM57:an, då jag hört att man inte får särskilt mycket rumsljud av den?

TLM102 har faktiskt en form av puffskydd, man kan inte se membranet glimma därinne som brukligt är. Jag sjunger oftast i den utan extra puffskydd. Den tar upp ljudet ganska brett så det går bra att sjunga lite "bredvid" den. Då är det ingen risk att man dreglar ner den heller.

TLM tål ganska starka ljud, och mickar du en gitarrstärkare nära, eller ganska nära får du nog inte med så mycket rum.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.