Jump to content
Annons

Ljud-Interface


Mr Keys

Recommended Posts

Jag och en kollega ska smälla upp en "setup", någon form av preproduction-studio, och har fått en budget till detta..

Den skall bestå av:

Mac G5

UAD-kort

Logic Pro 7

Diverse mjukvarustynthar

Mik

Mik Preamp

Ljudinterface - det är detta jag bvehöver lite hjälp med

Aktiva Närfälts-Monitorer

(+ diverse instrument såsom elbas, gitarrer och externa synthar osv, som vi redan har)

Rent spontant är jag inställd på ett ProTool-interface, då jag testat ett 192I/O, det hamnar dock nog på 96I/O då det är prisklassen vi bör hålla oss till, men jag vidgar gärna mina vyer. Det är flera år sedan jag tittade runt på interface, och då var det i prisklassen 5.000:-

Vad finns det för interface i samma klass som Protools, och ungefär samma prisklass....ca: 15.000:- ...typ....kan gå över med ett par tusenlappar också...gärna under också självklart....

8in/ut är det vi behöver nu....

Kommer självklart spana runt på andra håll också, men vill skaffa så mkt kött på benen ang. detta som möjligt nu....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom enda i Klass med Pro tools jag skulle tänka på att välja emellen vore

RME , Apogee eller Metric Halo

Eller värför inte en DIGI 002 / Digi 001.

Kanske inte samma Audioomvandlare som i PT HD men säkerligen inte allt för mycket sämre.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har tittat en del på RME interfacen....

Är det någon som har någon erfarenhet av RME ADI-8 PRO?

Råkar veta att Claes här inne och på VST forum säljer dessa....kul att höra din feedback också!? 🙂

Inte nog med att jag säljer dem - jag använder en ADI-8 Pro själv. 😉 Med tanke på att jag har haft den i flera år vid det här laget, så säger det kanske en del om vad jag tycker...? 😕

Den enda nackdelen är att man inte kan köra mer än 48kHz - om man tycker att man har behov av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent spontant är jag inställd på ett ProTool-interface, då jag testat ett 192I/O, det hamnar dock nog på 96I/O då det är prisklassen vi bör hålla oss till, men jag vidgar gärna mina vyer. Det är flera år sedan jag tittade runt på interface, och då var det i prisklassen 5.000:-

Det räcker ju inte med interfacet. Om du köper ett sådant här Digidesign interface måste du ju även ha själva ljudkortet, Pro Tools HD. Och då får du nog hosta upp närmre 100.000:- lite beroende på hur många DSP-kort du vill ha till det.

EDIT: Eller är det så att man kan köra Pro Tools interfacet med andra ljudkort? Men i så fall tappar man ju vitsen med Pro Tools konceptet...

Redigerat av bassman
Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda nackdelen är att man inte kan köra mer än 48kHz - om man tycker att man har behov av det...

He he he.....den diskussionen ska vi inte ens ge oss in i! 😉

😕

Det behöver vi kanske inte, nej... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har ju fått höra detsamma från Estrad nu, och det var ju lite smått irriterande......blev pris från 18.000:- till 80.000:- för kort+interface....! *suck*

Vilket gör att vi måste stryka Pro tools....måste bli RME eller något annat....

Ang. Onyx-lösningen som någon nämnde....jag har hört mkt positivt om onyx-borden, men är lite skeptisk till hur det ställer sig mot bara interface....låt säga RME interfacet vi nämnt tidigare?

Dessutom....Är det motoriserade reglar på onyxborden? Går det att använda som en Logic-controll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nog jag som nämnde Onyx-borden, men har absolut ingen som helst erfarenhet av dom själv. Tror inte att reglagen är motoriserade. Är nog mer så att det är ett "vanligt" (idag generaliserar vi vilt! :rolleyes:) mixerbord som har möjlighet att skicka upp till (beroende på modell) 16 separata kanaler till datorn via firewire (vilket kräver ett extra interface, men man hamnar nog under 20 000 i a f). Annars hade ju den där Tascam-prylen motoriserade reglar, längst ner här: http://www.jam.se/soundMAC.html

Edit: Glöm inte Motu, dom ska väl också vara ganska bra?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har ju fått höra detsamma från Estrad nu, och det var ju lite smått irriterande......blev pris från 18.000:- till 80.000:- för kort+interface....! *suck*

Digi 002r: 9.380:-

Digi 002 (fader): 18.065:-

HD börjar på 72.000:-

ovanstående ex moms

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Glöm inte Motu, dom ska väl också vara ganska bra?

Jag har jobbat med MOTU mot Mac vid olika tillfällen och de har alltid verkat stabila. Ska ni köra Mac tycker jag definitivt att ni kollar in MOTU.

Kolla t ex in MOTU 2408 mk3

8 balanserade analoga in-/utgångar (24 bitar/96kHz)

24 digitala in-/utgångar via endera optisk ADAT eller TDIF

Word clock in och ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir mkt bollande med olika lösningar nu här....men det är nästan bara interfacet som är det kvarvarande frågetecknet just nu....(monitorerna också, men där lånar och lyssnar vi oss fram) ....

Ni som arbetar med Digi 002 och Motu interface....

Hur står sig Motu 2408 MK3 mot DIGI002'an.....eller tvärtom....

Som det känns just nu står det i alla fall lite mellan dessa:

Digi002 Rack (kommer troligtvis köpa en beggad Logic-controll)

Motu 2408 MK3

RME ADI-8 PRO

Digi002'an är ju ett par tusen billigare........lite nyfiken på vart pengarna sparats in där....!??

Link to comment
Dela på andra sajter

Digi002'an är ju ett par tusen billigare........lite nyfiken på vart pengarna sparats in där....!??

Eller vänd på det, vad har lagts till i MOTU burken?

Vad jag kan se, word clock, synkroniserings möjlighet (SMPTE), TDIF anslutning, Cue MIX DSP... frågan är nog mer vad du har för behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...