4056E Postat 10 november 2010 Postat 10 november 2010 Jag satt och läste om ADC i den nya manualen för pro tools 9 Jag reagerade över att delay-kompensationen känns väldigt omständig, eller missuppfattar jag något? "Determining Your Hardware’s Insert Delay Check the documentation for your external hardware to see if it identifies the hardware latency, or use the following procedure in Pro Tools to determine the latency for hardware inserts. To determine your hardware’s insert delay: 1 Ensure that Automatic Delay Compensation is enabled (Options > Delay Compensation). 2 Change your session’s Main Time Scale to Min:Sec. 3 Create two tracks. 4 Route the tracks as follows: Route the output of track 1 to the device’s inputs, then route the input of track 2 to the device’s outputs. 5 Place a short tone (or other sound with a definitive beginning) on track 1. 6 Record enable track 2 and press Record Enable and Play in the Transport window to play back the audio in track 1 and record it to track 2. 7 After recording, zoom in and measure the difference between where the audio starts in track 1 and track 2. The difference is the value you would enter as your hardware’s insert delay offset." Jag är van i Cubase (och logic) att man väljer sina external plugins i plug-listan och man får upp routingsignalen som en "plugg" I den pluggen har man en mycket behändig ping-knapp som skickar en signal ut ur systemet genom outboarden och tillbaka igen, mäter värdet och ställer in sig själv i millisekunder. Vad håller avid på med? Vill dem inte att man inte ska kunna använda outboard ordentligt?
JonesH Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Det kommer säkert smidigare lösningar framöver. Men ska du idag använda externa inserts blir det lite krångligt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.