Jump to content
Annons

Preamp?


Lavoe

Recommended Posts

Hej.

Jag är ny både inom musikproduktion och på forumet!🙂

Iallfall så undrar jag om jag "måste" skaffa mig en preamp.

Jag funderar starkt på det. har nyss skaffat mig följande:

Motu 828 MK3

Genelec 8030

MPC 2000 Xl

Dator : grymt bra dator med bl.a I7 3.33 Extreme,12 gb dominator GT minne. SSD.

Cubase 5.

Jag vill ju få bra tryck och ljud på både sång och audio/midi.

Jag spelar både gitarr och bas själv.Och med MPCn kör jag bara audio out.

Hur funkar det? blir det stort skillnad med en preamp?

och isåfall vad ska jag ha för preamp?

Om det är så att jag måste ha en, så är min budget på 10.000.

Musiken jag spelar in är i första hand Filmmusik.

Sen blir det en blanding av Hiphop,blues,jazz,funk,latin.

Uppskattar stort all tips.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min högst personliga åsikt är att du kan få betydligt "nyttigare" grejer till studion för 10.000 (som är en rejäl summa att handla musikprylar för). Precis som Anders skriver så har du redan pre-amps som duger bra.

Jag skulle istället rekommendera någon mikrofon om du vill jobba så, eller en lyxplugg till datorn till filmmusiken eller kanske ett midiklaviatur? Nu var det inte alls det du frågade efter, men jag kunde inte låta bli 🙂

Välkommen till forumet och grattis till en spännande och aprolig hobby 😄

EDIT: Om du verkligen MÅSTE göra av med 10.000 så har jag några grejer jag behöver till min egen studio... 😉

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba med preampsen i motu't ett tag, och se hur du känner. Kanske låna någon preamp och jämför osv.... Min egna åsikt är att en preamp utöver dom i motu't kan göra mkt. Hade motu2408 mk3 förrut....(det kanske är sämre än 828 mk3, jag vet inte) men det gjorde stor skillnad att köra via en extern preamp. Tex joemeek vc1q blev stort lyft kommer jag ihåg. Men det kan ju vara en smaksak kanske.

Kolla beggade saker. Skulle gissa att du kan få ganska nice mik och preamp för 10 lax begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt preamp till rätt mick till rätt sångare/sångerska gör sjukt stor skillnad, dock måste man upp en hel del i pris om man ska få tag på en riktigt bra preamp. Beror ju helt på vilken nivå man vill lägga sitt musikskapande och inspelande på.

Har provat en stor mängd mikrofoner och preamps och kommit fram till att även en bra mick inte alltid låter bra alla sångare. Körde en U87:a för nån vecka sen på en sångerska och den passade inte alls, slutade med att vi körde en SM7:a istället som lät betydligt bättre på henne.

Denna fick gå genom en Focusrite ISA220 Producer Pack och det funkade kanon bra. SM7:an är ju en betydligt billigare mick än 87:an och dynamisk dessutom. Men du klarar dig säkert en bra bit på dina motu-preamps, spara pengar sålänge så du kan köpa en riktigt bra mick och preamp innan du investerar. Åk runt och testa och låna hem grejor så du verkligen vet vad du får innan du bestämmer dig. Beställde precis en ny mick till min samling nu i veckan, har funderat på den länge men nu när jag fick jobba med en igen vart det till att skaffa sig en då dom låter så otroligt bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trevliga ni är, det värmer att se att ni hjälper och bryr er.

1000 tack:) ska följa era råd.och önskar jag kan hjälpa till nån gång med nånting:)

skulle vilja ha en kontroller för mixerbordet faktist. och editera med osv. finns det nån som fixar det

cubase? jag svär hela tiden när jag grejar med musen på edit,eller när jag pannar 😄 .

ha det bäst vänner.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta kontroller borda klara dina önskemål. Steinberg har släppt egna. sen finns det väldigt många olika i diverse prisklasser. hitta en controller du tycker ser schysst ut i din musikaffär. kolla sedan tillverkarens hemsida för att se om de funkar med just din setup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...