Jump to content
Annons

Hur skyddar man sin musik? Försäkring?


debatt

Recommended Posts

Fick nyss tillgång till följande regler från Posten:

1) "Posten ansvarar inte för uppkomna indirekta skador eller följdskador, t ex utebliven handelsvinst, förlorad marknad eller annan liknande skada eller förlust."

2) "Posten ansvarar inte för skador som uppkommer av att någon efter utlämnande använder innehållet i en försändelse för att företa rättshandlingar olagligen eller utan befogenhet eller behörighet."

Egentligen säger båda dessa bestämmelser att det är kört!

Den första att om brevbäraren lägger brevet fel och det hamnar i orätta händer och ges ut, så får man inte ett piss av Posten för förlorad arbetsinkomst.

Den andra att man inte får ett dugg i ersättning om kassörskan lämnar ut brevet till fel person.

😳

Både STIM och Svenska Författarförbundet går bägge ut med att man ska skicka grejerna till sig själv med brevpost och inte öppna dem.

Men hur skyddar man sig om Posten gör fel? Posten verkar ju inte ta ansvar eller ha någon försäkring som täcker deras egna misstag.

Jag tror ju inte att ens egen stöldförsäkring eller drulleförsäkring inom hemförsäkringen kan ge en endaste krona i ersättning.

Så frågan är:

HUR försäkrar man sig för Postens misstag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fick nyss tillgång till följande regler från Posten:

1) "Posten ansvarar inte för uppkomna indirekta skador eller följdskador, t ex utebliven handelsvinst, förlorad marknad eller annan liknande skada eller förlust."

2) "Posten ansvarar inte för skador som uppkommer av att någon efter utlämnande använder innehållet i en försändelse för att företa rättshandlingar olagligen eller utan befogenhet eller behörighet."

Egentligen säger båda dessa bestämmelser att det är kört!

Den första att om brevbäraren lägger brevet fel och det hamnar i orätta händer och ges ut, så får man inte ett piss av Posten för förlorad arbetsinkomst.

Den andra att man inte får ett dugg i ersättning om kassörskan lämnar ut brevet till fel person.

😳

Både STIM och Svenska Författarförbundet går bägge ut med att man ska skicka grejerna till sig själv med brevpost och inte öppna dem.

Men hur skyddar man sig om Posten gör fel? Posten verkar ju inte ta ansvar eller ha någon försäkring som täcker deras egna misstag.

Jag tror ju inte att ens egen stöldförsäkring eller drulleförsäkring inom hemförsäkringen kan ge en endaste krona i ersättning.

Så frågan är:

HUR försäkrar man sig för Postens misstag?

Om du skickar ett rekommenderat brev till dig själv (även om jag är högst osäker på om det verkligen är ngt att komma med i en eventuell tvist) så är ju risken ganska så minimal att posten ska schabbla bort det. Och om de skulle göra det så är ju risken ännu minimalare att det skulle hamna hos en person som ger ut musiken som kuvertet innehåller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skickar ett rekommenderat brev till dig själv (även om jag är högst osäker på om det verkligen är ngt att komma med i en eventuell tvist) så är ju risken ganska så minimal att posten ska schabbla bort det. Och om de skulle göra det så är ju risken ännu minimalare att det skulle hamna hos en person som ger ut musiken som kuvertet innehåller.

Det är helt riktigt att ett Rekommenderat brev i en rättegång är helt verkningslöst faktiskt, eftersom det krävs att brevet är skickat som Assurerat (Värdepost) och inte som Rekommenderat för att få bli försett med assuranstejp runtom - det specialtejp som enligt reglerna krävs för att försändelsen ska anses vara oöppnad.

Posten... jag har fått ett Rekommenderat brev rätt ned i min brevlåda som skulle till en helt annan person. Dessutom har min post legat utanför min entrédörr vid flera tillfällen. Inte konstigt när var tredje brevbärare sticker i den 20% att den ramlar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ASS och REK så är det spårningsbart eftersom det får ett sändningsnummer.

Risken att ett sådant brev kommer bort, är mikroskopisk. Det verkar mycket underligt att du har fått ett REK-brev i brevlådan. Det får inte hanteras så, utan de måste ha en underskrift, så det är någon som har gjort fel - men sådana fel är lika osannolika som Harrisburg... 😉

Att skicka som vanligt brev är det mest osäkra som finns eftersom det inte går att spåra. En lite "lustig" sak i sammanhanget, är att även om brev-postförskott har ett sändningsnummer, så räknas det också som vanligt brev - alltså att Posten är utan ansvar om det kommer bort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ASS och REK så är det spårningsbart eftersom det får ett sändningsnummer.

Risken att ett sådant brev kommer bort, är mikroskopisk. Det verkar mycket underligt att du har fått ett REK-brev i brevlådan. Det får inte hanteras så, utan de måste ha en underskrift, så det är någon som har gjort fel - men sådana fel är lika osannolika som Harrisburg... 😉

Att skicka som vanligt brev är det mest osäkra som finns eftersom det inte går att spåra. En lite "lustig" sak i sammanhanget, är att även om brev-postförskott har ett sändningsnummer, så räknas det också som vanligt brev - alltså att Posten är utan ansvar om det kommer bort...

Men REK kan vi glömma. Assurerat är 1 miljon gånger bättre ur bevishänseende. Det som hamnade fel var ett rek.brev från Universitet och det värsta var kanske att det inte skulle ha kommit med på turen alls, utan hämtas ut av mottagaren.

Det värsta är nog ändå att jag kan hämta ut paket utan id (från ett sånt där paket-ombud, Schenker m.fl.)... sådana som ska kräva id alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fram till utgivningen borde väl inspelnings-sessionerna vara hyfsat "tunga" i ev. bevisföring? Dvs. dom separata spåren?

HUR bevisar man när de är inspelade?

Anta att de ligger på kassett- eller rullband, eller i datorn för den delen kanske.

Eller att man har ett manus eller noter på papper.

Efter tre veckors idogt frågande i olika instanser står det iaf klart att Posten inte ersätter ett skit om något är outgivet och är det redan utgivet (och därmed skaffat sig ett marknadsvärde) så är det ju liksom ingen idé att skicka post i det läget.

Har också lärt att rekommenderat inte ger något bevis alls, utan det ska skickas till en själv som assurerat om det ska skickas öht.

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite, fast inte helt OT-fråga i sammanhanget, men hur många fall finns det där det har blivit rakt av stulet?

Ett sidospår, men går jag efter vad branschfolk sagt inom den litterära branschen så lär det där vara ett hundratal totalt.

Därmed inte sagt att det skett i den fasen, det kan lika gärna faktiskt ha inträffat efter att ett manuskript nått ett förlag.

Inte orimligt att tro detsamma om skivbolag och musikbranschen.

Därför är det viktigt att vidta de åtgärder jag nämner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här enkelt är det faktiskt — read it and weep:

Det finns INGET skydd som 100% garanterar mot "postens misstag", stöld eller skada av vad det nu är du har som är SÅ värdefullt.

Om du inte godkänner Postens villkor, så får du ju se dig om efter något annat företag som garanterar "bättre skydd", och hittar du inget där heller så betyder ju det bara en sak: att du sitter på en handling som du anser hela världen ska bry sig om. Och då blir det ju lite patetiskt.

Faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda Posten (och alla andra speditörer) ger ersättning för om något försvinner, är fraktkostnaden och det värde som går att styrka, under förutsättning att man har försäkring på sändningen. När det gäller en låt, så finns det inget värde som går att styrka, eftersom man inte vet hur mycket låten är värd förrän efter att den är släppt, så man kan aldrig förvänta sig någon ersättning för sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda Posten (och alla andra speditörer) ger ersättning för om något försvinner, är fraktkostnaden och det värde som går att styrka, under förutsättning att man har försäkring på sändningen. När det gäller en låt, så finns det inget värde som går att styrka, eftersom man inte vet hur mycket låten är värd förrän efter att den är släppt, så man kan aldrig förvänta sig någon ersättning för sådant.

Om man är kontraktsbunden och har avtal om att göra tre filmmanus t.ex., varav det första är i produktion redan och man skickar det andra som råkar komma bort, så kan man få ersättning för vad det andra skulle inbringa eftersom man med kontraktet kan styrka att det redan är antaget. Så långt har jag fått reda på. I övrigt stämmer det som du säger tyvärr.

Jag tog mig friheten att stryka under en bisats i ditt anförande. Vad menas med "man" där? De eller jag? Hur vet man det? Hur får man det? Genom rekommenderat eller assurerat så betalar man väl just för denna försäkran?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda raka är nog att ge fan i och sprida matrl

ÖVERHUVUDTAGET fram till släpp...

Ska det mot förmodan delas av flera ska detta nog ske via SKRIFTLIGA

kontrakt eller så...

Att vara Hundra % säker med flera inblandade är nog orimligt.....

Väldigt mycket tack för detta insiktsfulla svar.

Man får väl åka som bud i egen hög person och lämna det personligen, mot kvittens...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är kontraktsbunden och har avtal om att göra tre filmmanus t.ex., varav det första är i produktion redan och man skickar det andra som råkar komma bort, så kan man få ersättning för vad det andra skulle inbringa eftersom man med kontraktet kan styrka att det redan är antaget. Så långt har jag fått reda på. I övrigt stämmer det som du säger tyvärr.

Jag tog mig friheten att stryka under en bisats i ditt anförande. Vad menas med "man" där? De eller jag? Hur vet man det? Hur får man det? Genom rekommenderat eller assurerat så betalar man väl just för denna försäkran?

"Man" är i betydelsen "du"...

Vissa typer av sändningar har automatiskt försäkring som ingår upp till ett visst värde (exempelvis 50000:- för Företagspaket), medan man måste teckna en tilläggsförsäkring på vissa (om det ens är möjligt på vissa sändningar...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är kontraktsbunden och har avtal om att göra tre filmmanus t.ex., varav det första är i produktion redan och man skickar det andra som råkar komma bort, så kan man få ersättning för vad det andra skulle inbringa eftersom man med kontraktet kan styrka att det redan är antaget. Så långt har jag fått reda på. I övrigt stämmer det som du säger tyvärr.

Jag tog mig friheten att stryka under en bisats i ditt anförande. Vad menas med "man" där? De eller jag? Hur vet man det? Hur får man det? Genom rekommenderat eller assurerat så betalar man väl just för denna försäkran?

Men du... om man är så korkad att man skickar det enda originalmanuset, och det kommer bort, så borde man snarare få en box (boks) på hakan... Det är väl inte värre än att man skickar in en kopia... Kan det inte vara lite så att du drar saker till sin absolut nödvändigaste spets?

Se nu till att skicka in skiten, ring upp om nån dag och konfrimera (ja, du kan ju också spela in det samtalet) att det kommit fram... Sen är det bara att sitta och vänta in dom enorma summor som filmen/teaterpjäsen/musiken kommer att inbringa...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

När det gäller paket så har jag för mig att posten har en försäkring för din försändelse upp till minst 50 000 spänn. Men det måste väl då motsvara värdet på försändelsen vilket när det gäller tidigare outgivet musik material förmodligen är svårt att uppskatta eller ange ett verkligt pris på. Och efter det är inne i rullorna så är det väl förmodligen både försent och kanske till och med ointressant.

Att kunna försäkra en sådan försändelse vet jag inte om man kan göra fullt ut och samtidigt vara säker på att posten eller någon annan aktör om det eventuellt skulle balla ur gör samma bedömning av värdet på försändelsen som en själv uppskattar det till. Dörr till dörr personligen eller krypterad överföring via nätet kanske kunde vara en ny nisch för den hugade att starta upp för den här typen av försändelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du... om man är så korkad att man skickar det enda originalmanuset, och det kommer bort, så borde man snarare få en box (boks) på hakan... Det är väl inte värre än att man skickar in en kopia... ---

Se nu till att skicka in skiten--- Sen är det bara att sitta och vänta in dom enorma summor som filmen/teaterpjäsen/musiken kommer att inbringa...

Skicka in? Men tråden skulle handla om hur man säkerställer att man varit först om att skapa en produkt, inte om hur man säkrast ser till att den når skivbolaget eller förlaget. Vet inte om jag var tydlig nog i första inlägget, där jag presenterade Postens två huvudregler och sedan rekommendationen om att man ska skicka brev till sig själv. Jag talar i alla fall om den sändning man gör till sig själv, ur säkerhetssynpunkt i det allra första läget och inte det manus eller cd som senare går till förlaget eller skivbolaget. Frågan handlar alltså inte om huruvida man skickar ett originalmanus eller master till dem eller inte. Sedan är det ju så med manus på papper att det egentligen inte finns något original eller kopior - man printar ut några ex och alla ser likadana ut. Man väljer ett av dem på måfå att skicka till sig själv allra först. Och vad gäller en master på cd av musik, så är det inte heller där tal om något original, utan digitalt framställda exemplar. De ska vara identiska. Vi kan symboliskt kalla dem det första exemplaret. Lovar, ska skita in skiten. 😄

När det gäller paket så har jag för mig att posten har en försäkring för din försändelse upp till minst 50 000 spänn. Men det måste väl då motsvara värdet på försändelsen vilket när det gäller tidigare outgivet musik material förmodligen är svårt att uppskatta eller ange ett verkligt pris på. Och efter det är inne i rullorna så är det väl förmodligen både försent och kanske till och med ointressant. Att kunna försäkra en sådan försändelse vet jag inte om man kan göra fullt ut och samtidigt vara säker på att posten eller någon annan aktör om det eventuellt skulle balla ur gör samma bedömning av värdet på försändelsen som en själv uppskattar det till. Dörr till dörr personligen eller krypterad överföring via nätet kanske kunde vara en ny nisch för den hugade att starta upp för den här typen av försändelser.

Det som Posten talar om är det materiella värdet av en försändelse. Men de blandar ihop det materiella värdet med det fysiska värdet. Ett materiellt värde är det värde marknaden sannolikt är beredd att betala för det. Det kan vara en materiell tillgång men det kan lika gärna vara en immateriell tillgång. Att försäkra sig kan man göra mot precis vadsomhelst, enligt min försäkringsrådgivare, bara man betalar för det.

Nuförtiden är det inte helt ovanligt att ett synopsis går iväg enbart ihop med ett följebrev om en själv, istället för ett helt manus. Om man i det läget får tummen upp så kan ett avtal ingås och det som sänds sedan blir ett kontraktsbundet manuskript. Detsamma kan gälla med previews av låtar till ett skivbolag. Innan de fått hela produkten har de hört smakprov enbart. Den där gränsen du nämner på 50000 är den övre gränsen i det lägsta intervallet för assurerade försändelser. På Posten kan de säga att de har synpunkter, men att det är kunden själv som alltid bestämmer värdet. Man ska dock, som Claes nämnde, själv kunna styrka värdet! Att därför sätta ett högt assuransbelopp på något man inte har en aning om ifall någon annan än en själv skulle uppskatta är överdrivet. Försändelsen kostar dock detsamma att sända inom hela värdesintervallerna som är; 0-50000 kr, 50001-200000 kr och 200001-500000 kr. Värden över 500000 kr kan man inte sända. Eftersom man naturligtvis vill hämta ut paketet själv och det därför stannar i korgen på samma ställe som man lämnade in det och aldrig ska lämna lokalerna under ett dygn, så kan det ju dessutom vara dumt att locka den ende som kan lockas att sno försändelsen genom ett högt angivet värdebelopp på paketet, nämligen en anställd på postkontoret. Alternativt kan man som jag gjorde be att få det direkt när jag lämnade in det, när jag ändå var där... 😆😆

Att skicka med bud är nästan 100% säkert, det kan man ju göra till ett skivbolag eller förlag om man vill. Att använda sig av Manusbanken, som jag länkade till tidigare men utan reaktion - förmodligen har ingen här använt sig av dem, är ett alternativ. Det kostar ett par hundra om året ungefär. Ens grejer läggs på "säkra servrar".

Tråden handlar om hur man säkerställer att man varit först om att skapa en produkt, inte i första hand om hur man säkrast ser till att den når skivbolaget eller förlaget. Jag är glad att du tog upp kryptering över nätet som en idé. En del anser ju att mailskick kan vara det bästa alternativet. Nån som provat det?

🙂

leverpastej//:debatt

edith, nu med pagefriss: stavfel

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

En sista fråga i ämnet:

Vilket är mest logiskt -

att man tejpar över skarvarna på brevet först och sedan skriver namnteckningarna ovanpå så att de kommer utanför tejpningen också

eller

att skriver namnteckningar över alla skarvar först och sedan sätter ett tejp över?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen borde det ju finnas bättre lösningar i vår digitala tid. Teoretiskt sett räcker det ju att utifrån en fil skapa en HMAC (unikt digitalt fingeravtryck) och få den tidsstämplad och signerad av en betrodd tredje part. Då behöver man ju inte ens lämna ifrån sig materialet som man skapat och därmed inte oroa sig över att det kommer i felaktiga händer(även om den risken inte borde vara speciellt stor). Det hela skulle enkelt kunna ske över internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...