Jump to content
Annons

Mp3-komprimeringen förstör min loop!


UNiT

Recommended Posts

Satt och läste en gammal tråd här, och dök på det här fenomenet...

...eftersom mp3-kodningen lägger på en tom frame eller några tomma samplingar i första frame'en.

/Majken

...som råkar vara ett problem just nu. Har gjort en backgrundsloop till en screencast, och givetvis funkar det ju inte att ett par milisekunders tystnad (och därmed också ett illa tydligt klick) läggs till i början. Det låter väldigt amatörmässigt vill jag lova. 😠

Gör alla mp3-kodare så? Hade Wavelab 4 förut (har inte kvar det längre 🙁), och jag vill minnas att den komprimerade utan att sabotera filerna. Nån som vet nåt om den codec:en? Eller får jag försöka övertala min kund att använda wav-filen istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Satt och läste en gammal tråd här, och dök på det här fenomenet...

...som råkar vara ett problem just nu. Har gjort en backgrundsloop till en screencast, och givetvis funkar det ju inte att ett par milisekunders tystnad (och därmed också ett illa tydligt klick) läggs till i början. Det låter väldigt amatörmässigt vill jag lova. 😠

Gör alla mp3-kodare så? Hade Wavelab 4 förut (har inte kvar det längre 🙁), och jag vill minnas att den komprimerade utan att sabotera filerna. Nån som vet nåt om den codec:en? Eller får jag försöka övertala min kund att använda wav-filen istället?

Om jag inte minns helt fel så skulle du kanske kunna köra med AAC som Apple har utvecklat, vill minnas att det formatet inte lägger till några frames.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag komprimerar till mp3 hela tiden utan att få problemet som beskrivs ovan.

Så antingen är det appen som används eller så codec:en.

(om loopen ska till en Flash snutt/film/etc så kanske man kan prova med att importera aif/wav in i Flashen och där komprimera den till mp3 . . .)

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris, kodar du med iTunes? Isåfall får du "gapless mp3", antalet frames som läggs till skrivs i mp3-filen och program som stöder detta hoppar därmed över dessa samples i avkodningen.

Jag skulle rekommendera wav ifall saker ska loopas perfekt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det skulle ju förklara en del. Ifall det är av intresse så har jag provat både med Waveosaur och Audacity förresten, och i båda fallen använt lame som encoder...

En sån funktion borde vara valbar tycker jag, men eftersom den inte är det så kanske det finns tekniska skäl till det "måste" vara så?

Han använder inte Flash, utan något slag av videoredigeringsprogram. Men det borde vara samma sak ändå, ljudet komprimeras väl i renderingsprocessen. Jag ska höra med honom både om AAC och wave, men kommer att propsa för det senare...

Tack för era svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir rätt när video- och ljudframes skrivs i renderingen.

Ja, jag menar det. Bah! Egentligen är det väl ganska självklart att man använder så okomprimerat material som möjligt hela vägen fram till sista renderingen/exporteringen är klar, SEN väljer man format att distribuera i.

Bra att få bolla tankarna lite, även om det känns simpelt när man är framme 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...