Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, lite ny pÄ omrÄdet.

Vet att det finns boxar dÀr man kan koppla in sin Midi synt för att fÄ mer ljudeffekter.

Jag Àr ute efter en box med orkester/symfoni/flygel relaterade ljud. En box med massa riktiga samplingar helt enkelt.

NÄgon som vet var man kan köpa, vilken rekommenderas, och vad det kostar?

Och om en sĂ„dan box kallas nĂ„t speciellt utöver ”effektbox”?

I andra hand tar jag gÀrna emot rÄd om Cubase plugins med orkester effekter.

Mvh A

Annons
Postat (redigerat)

I och med att du inte nÀmner vilken " Midi synth " det gÀller blir det svÄrt att ge tips.

Om du menar VSTi ( anvÀnds i cubase ) sÄ kolla in East-West , Vienna , Native Instruments Kontakt. Dom har en massa olika varianter pÄ orkestrala ljud i olika prisklasser.

Vienna

East-West

Native Instruments

Har för övrigt aldrig hört benÀmningen " Effektbox " , Expansions kallas det oftast om det Àr instickskort till din " midi synth "

Redigerat av Piccazzo
Postat

Jag menar en fysisk box, sÄ att jag nödvÀntigtvis inte behöver en dator med plugins till musikprogrammet.

Jag har en Roland D70

Postat

Typ nÄgon slags synth i rackformat kanske?

Postat

Menar du en hÄrdvarusampler kanske?

Det kan nog stĂ€mma 🙂

rekommendationer pÄ en sÄdan med orkester samplingar i?

Postat

Det mesta som finns att köpa till rimliga priser Àr i plugg-form för datorn nu för tiden.

Roland tillverkar fortfarande en del ljudmoduler med "de vanligaste instrumenten" i en box.

http://www.thomann.de/se/cakewalk_mobile_studio_canvas_sd_50.htm

Om du inte Àr sÄ super noga med ljudkvaliteén kan du sÀker hitta prisvÀrda ljudmoduler frÄn 90- och 00-talet pÄ Blocket och Tradera.

EMU har en del modeller i Proteus serien, Àven Roland, Yamaha mfl har gjort boxar dÀr du kan hitta strÄkar o blÄs.

HÀr Àr ett exempel:

http://www.tradera.com/Roland-XV-3080-auktion_301975_121164451

Postat

Det mesta som finns att köpa till rimliga priser Àr i plugg-form för datorn nu för tiden.

Roland tillverkar fortfarande en del ljudmoduler med "de vanligaste instrumenten" i en box.

http://www.thomann.de/se/cakewalk_mobile_studio_canvas_sd_50.htm

Om du inte Àr sÄ super noga med ljudkvaliteén kan du sÀker hitta prisvÀrda ljudmoduler frÄn 90- och 00-talet pÄ Blocket och Tradera.

EMU har en del modeller i Proteus serien, Àven Roland, Yamaha mfl har gjort boxar dÀr du kan hitta strÄkar o blÄs.

HÀr Àr ett exempel:

http://www.tradera.com/Roland-XV-3080-auktion_301975_121164451

Ok, fyfasen vad dyrt! ;(

Postat

VaddÄdyrt?!?!?!?

HAHA, du tror att grejer kommer ur luften eller? Görs utav vatten kankse? Eller kanske Ätervunnit avgasar för att göra ett kretskort med chip som man programmerar för att Äterge samplingar som Àr inspelade i professionella studios av professionella företag? NÀ, sÄnt Àr gratis =)

=)

Du menar en racksynth, eller ljudmodul, eller sampler. En synth/tonegenerator i rack format helt enkelt.

Sök pÄ "rack" pÄ blocket (under musikinstrument) eller pÄ vend.se sÄ hittar du en hel del. Priset Äterspeglar kvaliten rÀtt bra.

Vad ska du anvÀnda ljuden till?

Postat

VaddÄdyrt?!?!?!?

HAHA, du tror att grejer kommer ur luften eller? Görs utav vatten kankse? Eller kanske Ätervunnit avgasar för att göra ett kretskort med chip som man programmerar för att Äterge samplingar som Àr inspelade i professionella studios av professionella företag? NÀ, sÄnt Àr gratis =)

=)

Du menar en racksynth, eller ljudmodul, eller sampler. En synth/tonegenerator i rack format helt enkelt.

Sök pÄ "rack" pÄ blocket (under musikinstrument) eller pÄ vend.se sÄ hittar du en hel del. Priset Äterspeglar kvaliten rÀtt bra.

Ålrajt, skall kika lite dĂ€r pĂ„ vend.se

En Roland box har jag redan, men det Àr riktigt trista ljud pÄ den.

Jag ska spela pÄ min synt med ljuden sÄklart, eventuellt spela in det (vad annars?).

• 4 veckor senare...
Postat

VaddÄdyrt?!?!?!?

=)

Fick tag i en Roland orchestra box med samplingar för 200 kr pĂ„ en loppis i lördas 🙂

Ljuden (188 instrument) tÀcker en hel orkester, + en del instÀllningsmöjligheter.

Ibland har man tur.

Postat

I och med att du inte nÀmner vilken " Midi synth " det gÀller blir det svÄrt att ge tips.

Om du menar VSTi ( anvÀnds i cubase ) sÄ kolla in East-West , Vienna , Native Instruments Kontakt. Dom har en massa olika varianter pÄ orkestrala ljud i olika prisklasser.

Vienna

East-West

Native Instruments

Har för övrigt aldrig hört benÀmningen " Effektbox " , Expansions kallas det oftast om det Àr instickskort till din " midi synth "

Fick tag i en Roland orchestra box med samplingar för 200 kr pĂ„ en loppis i lördas 🙂

Ljuden (188 instrument) tÀcker en hel orkester, + en del instÀllningsmöjligheter.

Ibland har man tur.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.