Jump to content
Annons

Plocka preamps från mixerbord


saverman

Recommended Posts

Vet ju att det finns några som har erfarenhet av att peta i elektronik så jag tänkte kolla om det är möjligt att plocka ut preamps och möjligtvis EQ ur ett gammalt mixerbord och göra om dem till en rack-preamp? Jag läste här om någon som ville använda dessa preamps via en linebox så möjligheten finns ju men jag tänkte dra det steget längre och flytta över dem i ett rack. Kanske helgerån på en så pass halvlegendarisk...? :rolleyes:

Jag tänkte försöka lämna bort den till en bekant som är van vid att jobba med kretskort och lödning men om det är någon här som mot betalning kan tänka sig att göra jobbet så är det bara att säga till. Jag tänkte mig att använda åtta kanaler, alternativt 2x4 beroende på utrymme. Själv har jag ingen som hest erfarenhet av att jobba med elektronik så jag hoppas på lite feedback från er som gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, i min värld låter det inte helt omöjligt. Haft en liten diskussion med en kille som är mer insatt i det elektroniska och han tror att det kan bli problem med spänning men det är ju något som går att lösa. Får se var det hamnar. Responsen här var inte enorm direkt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bl a haft ett Soundcraft-bord där alla kanaler var separata moduler. De satt inkopplade på en kabel som gick genom hela bordet och hade kontakter för varje kanal. Där hade det säkert inte varit några problem att bygga om till en separat channelstrip. Bara att kolla vilka tåtar som innehåller vilka spänningar och vilka som innehåller in/utsignaler, tappningar etc.

Friskt kopplat, hälften brunnet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för mixer att utgå ifrån.

Jag har en polare som är grym på lödning och fixning. Han lödde om en pot på min Virus Ti. och lagade min Tascam US2400 där en fader var lite half kajko. Kan höra med honom om du har lite mer fakta och grejer att utgå ifrån. Men han är inte billig =) samt min förmedlingsavgift uppgår till flera bärs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ju att det finns några som har erfarenhet av att peta i elektronik så jag tänkte kolla om det är möjligt att plocka ut preamps och möjligtvis EQ ur ett gammalt mixerbord och göra om dem till en rack-preamp?
Ja. Med vissa modulbaserade mixerbord är det lättare, och med andra mixerbord är det ett riktigt meck.

Vilket mixerbord gäller det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller Satt Sam 82. Bilder på det finns i länken i mitt första inlägg. Jag har haft mailkontakt med en kille som har koll på dem och sa att de består av många små moduler så det känns som att det kan vara vilket som när det kommer till svårighetsgraden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...