Jump to content
Annons

DemolÄt och video med en TR-606 som triggar syntar


Kebunatorn

Recommended Posts

Hej!

Jag kallas för Kebu och kommer frĂ„n Finland. Jag brukade besöka forumet nu och dĂ„ tidigare (under anvĂ€ndarnamnet Kebu), men jag bytte e-mail och tappade bort lösenordet eventuellt... 🙁 Kul att se att forumet Ă€nnu lever! 🙂

Hur som helst, sÄ Àr jag en syntfreak. Jag testade nyss hur pass bra man kan trigga andra syntar med min Roland TR-606. Konstaterade att det funkade bra och blev sÄ ivrig att jag gjorde en hel lÄt och en video till:

http://www.youtube.com/watch?v=kCYhreM7kao

LÄten Àr faktiskt inspelad live direkt till en stereokassettbandare! Videon Àr förstÄss tagen i flera pass...

Ha ett bra veckoslut!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Coolt, just love it. Du kör alltsÄ "auto" arpeggion pÄ Junon dÀr tempot Àr triggat fr 606:an?

mvh robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar!

SjÀlv har jag inte hunnit anvÀnda Monopolyn sÄ vÀrst mycket Ànnu. Den Àr vÀldigt mÄngsidig, men ibland kan det ta vÀldigt lÀnge förrÀn man fÄr ljudet man söker efter. Jag har vÀl bara inte Ànnu blivit van med den...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Awesoooooooome!!!! Det hÀr var ju huuur bra som helst!! Och imponerande att allt Àr live till kassett, och att man fÄr se framförandet i detalj! Riktigt snygga ljud ocksÄ! Och en vÀldans bra lÄt, med fina melodier - full pott (<-syntskÀmt) helt enkelt. (Om du Àr syntnörd kanske du gillar mitt bitpop-band, du kan lyssna pÄ Bandcamp om du vill!)

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hehheh, tack för tipsen! 🙂

Är nog sjĂ€lv lite trött pĂ„ att filma i samma rum hela tiden. MĂ„ste försöka hitta pĂ„ nĂ„n intressantare omgivning nĂ€sta gĂ„ng... !

ja, de e inte de lÀttaste, kolla in pÄ myspace madeinroad79 inga supervideos direkt men allt inspelat mycket billigt :-) Blev lite kul, tycker ja i allafall...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Awesoooooooome!!!! Det hÀr var ju huuur bra som helst!! Och imponerande att allt Àr live till kassett, och att man fÄr se framförandet i detalj! Riktigt snygga ljud ocksÄ! Och en vÀldans bra lÄt, med fina melodier - full pott (<-syntskÀmt) helt enkelt. (Om du Àr syntnörd kanske du gillar mitt bitpop-band, du kan lyssna pÄ Bandcamp om du vill!)

Va inne Ä kolla, hur bra som helst, har sjÀlv en 64:a som ja köpte för 150 spÀnn man ja fattar inte hur ja skall programera den sÄ att den lÄter bra, har du nÄt tips pÄ var ja kan fÄ tag i program? Kasettstationen Àr nÀstan ny i kartong....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Va inne Ä kolla, hur bra som helst, har sjÀlv en 64:a som ja köpte för 150 spÀnn man ja fattar inte hur ja skall programera den sÄ att den lÄter bra, har du nÄt tips pÄ var ja kan fÄ tag i program? Kasettstationen Àr nÀstan ny i kartong....

Tack! Det Ă€r vĂ„r programmerare Andreas som kodat ett eget program till den, om du har nĂ„gra frĂ„gor sĂ„ kan du ju maila honom pĂ„ andreas@liquidham.se. Om du inte pallar att programmera sjĂ€lv kanske han kan dela med sig av sitt program! 😉

AngĂ„ende rumsbakgrund sĂ„ hade en Bluescreen varit toppen sĂ„ kan man stĂ„ pĂ„ Hawaii och lira 😉

VÀÀÀÀÀÀrt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Awesoooooooome!!!! Det hÀr var ju huuur bra som helst!! Och imponerande att allt Àr live till kassett, och att man fÄr se framförandet i detalj! Riktigt snygga ljud ocksÄ! Och en vÀldans bra lÄt, med fina melodier - full pott (<-syntskÀmt) helt enkelt. (Om du Àr syntnörd kanske du gillar mitt bitpop-band, du kan lyssna pÄ Bandcamp om du vill!)

Fantastiskt! "Let's Joe" var min favorit! Ni har mĂ„nga lĂ„tar med element som fĂ„r mig direkt att tĂ€nka pĂ„ Emerson Lake and Palmer! Underbart hur de olika syntsoundena funkar superbra ihop. Ni spelar tydligen live? Är ni pĂ„ kommande till Helsingfors i nĂ„t skede? SĂ€j till i sĂ„fall, jag kommer direkt Ă„ lyssnar! Thumbs up!!!

Redigerat av Kebunatorn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fantastiskt! "Let's Joe" var min favorit! Ni har mĂ„nga lĂ„tar med element som fĂ„r mig direkt att tĂ€nka pĂ„ Emerson Lake and Palmer! Underbart hur de olika syntsoundena funkar superbra ihop. Ni spelar tydligen live? Är ni pĂ„ kommande till Helsingfors i nĂ„t skede? SĂ€j till i sĂ„fall, jag kommer direkt Ă„ lyssnar! Thumbs up!!!

Tack sĂ„ oerhört mycket!! Fatta vad mycket det betyder nĂ€r det kommer frĂ„n nĂ„gon med sĂ„ bra koll pĂ„ komposition och synt-sounds!! 😉 Jo, Let's Joe Ă€r en go dĂ€nga att börja bĂ„de skivan och konserterna med!

Japp, vi har spelat live i snart fem Ă„r, men bara sĂ„hĂ€r seriöst i tvĂ„ (innan körde vi tv-spelscovers och var lite plojband). TyvĂ€rr har vi inte sĂ„ mĂ„nga bokningar just nu, men nĂ€sta sommar kommer bli fullspĂ€ckad. Och vi kommer gĂ€rna till Helsingfors!! Om ni har nĂ„t stĂ€lle eller nĂ„gon klubb dĂ€r som anordnar konserter kan du ju tipsa om oss (vi Ă€r inte sĂ„ dyra i gage Ă€n sĂ„ lĂ€nge 😉)! Snart Ă€r vĂ„r nya hemsida uppe, dĂ„ kan du lĂ€sa mer om vad vi anvĂ€nt för utrustning till skivan samt hur vi löser allt nĂ€r vi spelar live (enda datorn pĂ„ scen Ă€r ju en Commodore 64 - som vi anvĂ€nder som synt 🙂).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...