Jump to content
Annons

ljudkorts kombination


eetfuk

Recommended Posts

Jag behöver ett nytt firewire ljudkort så man kan spela in minst 8 spår samtidigt. Har ett mixerbord ståendes så ja undrar om man ska använda de och köpa ett ljudkort med bara line ingångar eller ska man strunta i mixern och köpa ett kort med mickingångar. ger de några förutsättningar att använda mixern? Tänkte att man kanske får mer för pengarna när man inte behöver köpa preamps. Ge gärna tips på några kort i 5-6000kr klassen.

Mixerbord: soundtracs solo 16

Dator: Macbook pro 2.4ghz intel core i5 4gb

Redigerat av eetfuk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

va har ni å säga om mina funderingar, mixerbord eller inte?

Det beror på ljudkortet.

I de flesta fall så fyller ett mixerbord ingen funktion i en hemstudio, eftersom man har alla funktioner som behövs, i väldigt många ljudkort.

Det man vill ha, är t ex hörlursutgång och en intern mixer i ljudkortet så att man kan få latency-fri medhörning medan man spelar in.

Å andra sidan, så om du redan har en mixer, så kan du plocka ut signalen från varje ingång från Direct Out (direkt efter preamparna) och koppla till lineingångarna på ljudkortet, så kan du ordna medhörning enkelt genom mixern, utan att vara beroende av en inbyggd mixer i ljudkortet... Finns det ingen separat Direct Out, så kan du använda Insert-jacket med en speciell kabel, för att plocka ut signalen direkt. http://wiki.kontrollrummet.com/Direct_out

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på ljudkortet.

I de flesta fall så fyller ett mixerbord ingen funktion i en hemstudio, eftersom man har alla funktioner som behövs, i väldigt många ljudkort.

Det man vill ha, är t ex hörlursutgång och en intern mixer i ljudkortet så att man kan få latency-fri medhörning medan man spelar in.

Å andra sidan, så om du redan har en mixer, så kan du plocka ut signalen från varje ingång från Direct Out (direkt efter preamparna) och koppla till lineingångarna på ljudkortet, så kan du ordna medhörning enkelt genom mixern, utan att vara beroende av en inbyggd mixer i ljudkortet... Finns det ingen separat Direct Out, så kan du använda Insert-jacket med en speciell kabel, för att plocka ut signalen direkt. http://wiki.kontrollrummet.com/Direct_out

ok, känns lite onödigt att ha ett stort mixerbord för endast medhörning. Har kört på ett m-audio 610 ett tag och har aldrig haft några problem med de.

Hur jobbar du/ni med mjukvarumixern. själv har jag bara igång den som volymkontroll för kanalerna och monitorerna. Känns som att jag har missat något när de gäller mjukismixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, känns lite onödigt att ha ett stort mixerbord för endast medhörning. Har kört på ett m-audio 610 ett tag och har aldrig haft några problem med de.

Hur jobbar du/ni med mjukvarumixern. själv har jag bara igång den som volymkontroll för kanalerna och monitorerna. Känns som att jag har missat något när de gäller mjukismixen.

Det finns ju olika avancerade inbyggda mixrar i olika ljudkort. Vissa är väldigt rudimentära men vissa är otroligt avancerade.

Själv kör jag med RME HDSP9652, som har sitt "Total Mix" - och där finns en DSP-mixer med löjligt många kanaler. Det innebär att jag kan skapa individuella medhörningsmixar till varje utgång jag har tillgång till - och skicka en inkommande signal både till datorn och samtidigt utan latency i valfri mängd till varje separat utgång. Jag kan också koppla in en extern effekt för att skapa ett feelingreverb som bara hörs i medhörningen, om jag skulle vilja det. Total Mix är i princip obegränsat. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...