Jump to content
Annons

Audio till MIDI


aolsson

Recommended Posts

Fick en fråga häromdan om hur man omvandlar audio till MIDI i Pro Tools. Hade aldrig gjort det förut så jag satt mig ner å funderade lite och kom fram till ett litet arbetsflöde som jag tror kan fungera.. 🙁

Som LE användare behöver man ha version 6.7 då jag har blandat in Beat Detective för att komma åt anslagskänsligheten i ett i detta fallet inspelad virvel.

Har inte hunnit testat allt i LE ännu men jag är rätt säker på att det även fungerar där..

Det är lite för mycke text å bilder för att få plats här så jag slängde ihop en liten pdf på det.. 🙂

audio till MIDI i PDF format

Samt mitt lilla pdf arkiv

arkiv

hoppas att det är till nytta för någon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Super!

Jag måste updatera till 002 och 6.7 nu!!!

Än så länge får det räcka med "tab to trancient" på mina 2 & 4 virvlar.

Mer sådana pdf-filer!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett utmärkt tips!!

Heder åt AOlsson  😄

Ska testa med en melodislinga . . .

Tack för feedback, känner dock att jag missade något.. typ.. Det arbetsflödet jag skrev ihop fungerar enbart på icke tonhöjdsrelaterade instrument typ trummor, jag har inte hittat något sätt att kunna plocka ut tonhöjds relaterade instrument (melodier) från en audiofil och skapa MIDI noter efter det.. ännu 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade att tabba en melodi, det gick bra men enklast är att spela med audiot live. Näst enklast är få någon annan att spela med.

😄

Annars får det bli Melodyne: http://www.celemony.com

Hittade på nätet:

Audio to MIDI Programs

Transcribe!

Transcribe! by Seventh String is shareware and runs on Windows, Mac OS 9 and Mac OS X.

Solo Explorer

Solo Explorer by Recognisoft runs on Windows 98 through XP.

AKoff Music Composer

By AKoff Sound Labs runs on Windows 95, Windows 98 and Windows NT. Recognizes polyphonic music of Windows PCM (.WAV) sources.

WAV2MIDI and Sound2MIDI

By www.audioworks.com (the website doesn't exist any more!) run on Windows 95 and Windows 98. Both support only monophonic pitch recognition of Windows PCM (.WAV) sources. WAV2MIDI allows more control than Sound2MIDI.

Digital Ear

By Epinoisis Software runs on Windows XP/2000/Me/98/95. It supports only monophonic pitch recognition of Windows PCM (.WAV) sources.

Intelliscore

By Innovative Music Systems, Inc runs on Windows XP/Me/98/95/2000/NT4. Intelliscore is avaliable as monophonic and polyphonic edition at different prices. Both read from Windows PCM (.WAV) sources.

AmazingMIDI

By Tetsuya Araki runs on Windows 95/98/Me/NT/2000/XP/2003. It supports polyphonic pitch recognition of Windows PCM (.WAV) sources.

Autoscore

By Wildcat Canyon Software runs on Macintosh and Windows 31, Windows 95 and Windows 98 and Apple Macintosh. It supports only monophonic pitch recognition. There are three versions: Autoscore Deluxe, Autoscore Professional and Audioscore Studio.

Pfs-System

By Franz Straessler runs on DOS (including the DOS box of Windows 3.11 and Windows 95). It supports polyphonic pitch recognition and reads .VOC files. It is academic sofware with a description of the analysis methods.

Capella-audio

By WHC runs on Windows 95, Windows 98 and Windows NT. It supports only monophonic pitch recognition. I don't find this product any more on their site.

WIDI

WIDI runs on Windows 98, Windows ME, Windows NT4, Windows 2000 and Windows XP.

Inst2midi

By Nerd runs on Windows 95, 98 and Silicon Graphics. It supports only monophonic pitch recognition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...