Jump to content
Annons

HjÀlp med val av Mac till inspelning


Ekim

Recommended Posts

Hej 🙂 En sĂ„n hĂ€r trĂ„d har ni sĂ€kert aldrig sett förut(!).

Jag Ă€r vad man kanske skulle kunna kalla en bedroom shredder och har fram tills nyligen inte haft nĂ„gon möjlighet till att spela in. Men nu har jag fĂ„tt ihop lite pengar och tĂ€nker köpa en Mac. Eftersom mina jeansfickor inte kan spotta ut oĂ€ndliga summor pengar sĂ„ mĂ„ste jag vara smart och ekonomiskt, och har sĂ„ledes kommit hit 😄

Jag har nÄgra frÄgor, men lite fakta först:

Jag kan spendera upp till 17000 pÄ allt men kommer gÀrna undan betydligt billigare Àn sÄ.

Vad jag vill ha Àr inte bara en dator utan ocksÄ:

-En mick till stÄlstrÀngad akustisk gitarr

-En mick till att micka en Peavey Valveking

-En sÄngmick

Sedan sÄ behöver man kanske nÄgot slags mixerbord(?) som man kopplar in mickarna i innan datorn?

Jag ska med andra ord kunna spela in akustisk gitarr, elgitarr och sÄng.

Jag kommer antagligen andvÀnda mig av garageband i början nÀr jag spelar in för att fÄ programmerade trummor, bas, piano etc men vill Àven kunna andvÀnda Pro Tools, och liknande krÀvande program, om möjligt.

Jag vill ha sÄ absolut lite ljudlagg som möjligt och vill att datorn ska flyta pÄ bra.

Jag kommer att spela mycket metal, om det gör nÄgon skillnad. Dvs helst ska 5-10 instrument kunna spelas upp samtidigt utan att datorn laggar.

I framtiden kommer jag Àven vilja kunna filma in mig sjÀlv samtidigt som jag spelar. FörstÄr att jag behöver nÄgon sorts kamera för det, men tÀnkte om det var sÀrskilt krÀvande för datorer.... Jag har ingen aning.

Lite frÄgor:

Ska man ha stationÀr eller bÀrbar? Jag har fÄtt för mig att man fÄr en bÀttre stationÀr för samma pris som nÄgon bÀrbar. StÀmmer det?

Om inte annat sÄ Àr vÀl livslÀngden pÄ stationÀra lÀngre Àn bÀrbara?

Vad missar jag som jag borde köpa?

Tack sÄ hemskt mycket för alla svar. Vet att jag frÄgar mycket men jag kan verkligen ingenting om inspelning eller vad som behövs.

Alla tips vÀlkomnas.

Redigerat av Ekim
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

För 17000 sÄ fÄr du bra grejor men ingen superstudio BÀst Àr nog att köpa en stationÀr Mac 21" Kostar runt 10-11000

Firewireljudkort exv. Presonus eller en mixer typ Behringer Xenyx med inbyggt USB ljudkort ca. 2.000

Ett hyfsat bra set med mikrofoner 3000

Hörlurar 1000

DÀr tog pengarna slut givetvis kan du köpa begagnat ocksÄ men risken Àr att du bara sparar nÄgra 1000 och fÄr prylar utan garanti som kanske inte funkar 100.....Mikrofoner och hörlurar tycker jag du ska köpa efter din smak, svÄrt att rekommendera exakta modeller.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ„ller med glaskatten om att en imac antagligen Ă€r det bĂ€sta valet nĂ€r det gĂ€ller dator. Är du student fĂ„r du Ă€ven lite rabatt genom csn/mecenat om man bestĂ€ller frĂ„n apple stor.

Skulle rekommendera en shure sm57 för att spela in elgitarren med och röde NT2a eller se electronics X1 för sÄng och akusten. Finns mÄnga mikrofoner att vÀlja bland och du bör testa vilka som fungerar bÀst för just dig.

Även ljudkort finns mĂ„nga att vĂ€lja bland och det mesta fungerar rĂ€tt sĂ„ bra. Firewireljudkort Ă€r att föredra om det ligger inom budget annars fungerar Ă€ven usb2 bra.

Glöm inte köpa kablar 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag hade ju förmĂ„nen att fĂ„ en 27" imac av mor och far och jag anvĂ€nder mig av presonus firepod, FUNKAR UTMÄRKT! nu Ă€r vĂ€l datorn i sig inte en 21" men jag var ju inne pĂ„ den först men sen blev det den hĂ€r. men jag fick faktiskt prova hem 21" och den Ă€r fett bra, m-audio ljudkort kanske om du bara ska spela in gura och sĂ„ng?

sm57 lÀtt! kör Àven med en fattig tsm kondensator ocksÄ, lÄter hyffsat i mina öron. men sen behöver du verkligen inte köpa nytt...lite som glaskatten sa att man inte har garantin kvar..men sen kanske man inte ska köpa alldeles för gamla saker beg. heller...

sen tror jag det Àr typ 8% rabbat du fÄr pÄ life&style/office

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag hade ju förmĂ„nen att fĂ„ en 27" imac av mor och far och jag anvĂ€nder mig av presonus firepod, FUNKAR UTMÄRKT! nu Ă€r vĂ€l datorn i sig inte en 21" men jag var ju inne pĂ„ den först men sen blev det den hĂ€r. men jag fick faktiskt prova hem 21" och den Ă€r fett bra, m-audio ljudkort kanske om du bara ska spela in gura och sĂ„ng?

sm57 lÀtt! kör Àven med en fattig tsm kondensator ocksÄ, lÄter hyffsat i mina öron. men sen behöver du verkligen inte köpa nytt...lite som glaskatten sa att man inte har garantin kvar..men sen kanske man inte ska köpa alldeles för gamla saker beg. heller...

sen tror jag det Àr typ 8% rabbat du fÄr pÄ life&style/office

Hej Emil.

Kul att du Àr nöjd med ljudkortet...

Imac Àr en bra insp.dator ja

/Göran

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar! 🙂

Har lÀst igenom hÀr och frÄn andra kÀllor om vad "som gÀller" och kÀnner mig vÀldigt osÀker. Lite kÀnns det som att satsa sina pengar pÄ luckgrejen i bingolotto:

"Hmm.... Lucka... 47."

"47! Nu ska vi se... Vad gömmer sig dÀr...? Neeej! Det blev visst en besvikelse: latencyproblem, högljudd flÀkt, fel antal utgÄngar till ljudkortet, fel ljudkort iöht! Tough luck, kid."

Sedan sÄ fick jag veta att det idag nÀstan Àr onödigt att köpa en processor sÀmre Àn intel core i5, fast dÄ rusar ju priset ivÀg till runt 15000+! Och det kanske Àr lite för mycket för min redan svÀltande plÄnbok.

Fast samtidigt vill jag inte köpa en med i3 och sedan efter nÄgon mÄnad Ängra mig ifall jag fÄr problem med latency och datorns snabbhet överlag.

Vad sÀger ni, kan man komma ner i bra latency och fÄ datorn flyta pÄ bra med sÀmre Àn intel core i5? Eller kan man skrÀddarsy en iMac, ta bort onödig prestanda (tex dyra grafikkort) och komma ner i ett acceptabelt pris?

Försöker leta sjÀlv men biter mest pÄ naglarna av ren nervositet.

Tack 🙂

Redigerat av Ekim
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...

Jag kan spendera upp till 17000 pÄ allt men kommer gÀrna undan betydligt billigare Àn sÄ.

Vad jag vill ha Àr inte bara en dator utan ocksÄ:

-En mick till stÄlstrÀngad akustisk gitarr

-En mick till att micka en Peavey Valveking

-En sÄngmick

En bÀrbar dator Àr alltid dyrare Àn motsvarande stationÀr dator. Anledningen Àr att komponenter behöver ta mindre plats i och med att datorn skall vara just "portabel" och att ett dugligt batteri skall följa med i priset. Redan hÀr kommer du inte att klara dig under 17k SEK om du vill ha en 15" skÀrm och i5 propp. Iallafall inte om du köper nytt... Mikrofoner har jag inte stenkoll pÄ och överlÄter till de som vet bÀttre att döma i frÄgan. Dock kan jag tÀnka mig att en och samma mikrofon sÀkert passar bra till bÄde akustisk gitarr och sÄng. Shure SM57 brukar rekommenderas till elgitarr om jag inte minns fel men denna mikrofon krÀver att man Àger ett ljudkort som klarar av att ge den "gain" till SM57 för att den skall komma till sin fulla rÀtt.
Sedan sÄ behöver man kanske nÄgot slags mixerbord(?) som man kopplar in mickarna i innan datorn?

Jag ska med andra ord kunna spela in akustisk gitarr, elgitarr och sÄng.

Du behöver inget mixerbord. Oftast finns ett integrerat virtuellt mixerbord inbyggt i dagens ljudkort som fungerar precis som ett traditionellt externt mixerbord.
Jag kommer antagligen andvÀnda mig av garageband i början nÀr jag spelar in för att fÄ programmerade trummor, bas, piano etc men vill Àven kunna andvÀnda Pro Tools, och liknande krÀvande program, om möjligt.
Garageband medföljer vid köp av ny Mac och Àr förmodligen mer Àn tillrÀckligt innan du tar steget ut och köper dig en full version av Logic Express, Logic Studio eller Pro Tools, om du nu ens behöver köpa dessa... VÀljer du att enbart spela in och lÄta andra mixa och mastra dina lÄtar klarar du dig utmÀrkt med Garage Band.
Jag vill ha sÄ absolut lite ljudlagg som möjligt och vill att datorn ska flyta pÄ bra.
För att fÄ sÄ lite lagg som möjligt Àr ett ExpressCard-ljudkort (finns endast i 17" MacBook Pro) att föredra, dÀrefter Àr det FireWire-ljudkort och sÀmst gÀllande latency Àr USB av de tre.
Jag kommer att spela mycket metal, om det gör nÄgon skillnad. Dvs helst ska 5-10 instrument kunna spelas upp samtidigt utan att datorn laggar.
För 17k SEK fÄr du inte en bÀrbar dator och ljudkort som klarar av dina krav vad jag vet. Smolket i bÀgaren Àr att ju fler kanaler du behöver spela in samtidigt, ju dyrare blir ljudkortet.
I framtiden kommer jag Àven vilja kunna filma in mig sjÀlv samtidigt som jag spelar. FörstÄr att jag behöver nÄgon sorts kamera för det, men tÀnkte om det var sÀrskilt krÀvande för datorer.... Jag har ingen aning.
Alla Mac-datorer har inbyggd kamera (iSight) och iMove ingÄr i alla nyköp av Mac. De uppfyller dina grundlÀggande krav.
Lite frÄgor:

Ska man ha stationÀr eller bÀrbar? Jag har fÄtt för mig att man fÄr en bÀttre stationÀr för samma pris som nÄgon bÀrbar. StÀmmer det?

Som nÀmts tidigare Àr en bÀrbar dator en kompromiss, som man dessutom fÄr betala mer för Àn motsvarande stationÀr dator.
Om inte annat sÄ Àr vÀl livslÀngden pÄ stationÀra lÀngre Àn bÀrbara?
Vanligtvis Àr livslÀngden ungefÀr densamma för bÀrbara och stationÀra datorer om man ser till hÄrdvaran. Dock tenderar bÀrbara datorer att leva ett hÄrdare liv i och med att de Àr portabla och att man dÀrmed har med sig den överallt och ingenstans. LikvÀl Àr sannolikheten större att en bÀrbar dator Äker i golvet Àn en stationÀr och batterit varar inte för evigt i en bÀrbar dator. En annan tumregel som gÄr att tillÀmpa Àr att ju varmare en dator blir, ju kortare livslÀngd. Man kommer inte att sitta med den stationÀra datorn i knÀt eller ha den ovanpÄ tÀcket i sÀngen som man kanske kommer att göra med den portabla. Luftintaget för kylning brukar sitta pÄ sidan (ibland till och med undertill) pÄ bÀrbara datorer och aktar man sig inte Àr det lÀtt hÀnt att datorns luftinsug tÀcks över varpÄ datorn i vÀrsta fall blir sÄ varm att den stÀnger av sig sjÀlv i extremfall. Dock mÀrker man ifall flÀktarna börjar gÄ för högvarv och den uppmÀrksamme gör nÄgot Ät saken.

Hoppas du fick lite mer kött pĂ„ benen! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Sedan sÄ fick jag veta att det idag nÀstan Àr onödigt att köpa en processor sÀmre Àn intel core i5, fast dÄ rusar ju priset ivÀg till runt 15000+! Och det kanske Àr lite för mycket för min redan svÀltande plÄnbok.

Fast samtidigt vill jag inte köpa en med i3 och sedan efter nÄgon mÄnad Ängra mig ifall jag fÄr problem med latency och datorns snabbhet överlag.

i3 rÀcker lÄngt, mÄnga tunga musikproduktioner görs fortfarande med datorer som har dual core processorer som Àr 2 processorgenerationer tillbaks....

Sen blir ju inte i3 inte riktigt lika varm som i5 eller i7 kan bli....

Snabb extern hÄrddisk kan man ju rekommendera om du inte redan har....

Behöver du mer kraft i datorn senare kan du ju köpa en beggad TC Powercore hyfsat billigt (2-3k) t.e.x som Àr en extern Firewire ansluten DSP med tillhörande vÀlljudande mjukvarupluggar....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Latency beror till större del pÄ ljudkortet Àn sjÀlva datorn.

Har sjÀlv en MB Pro 15" utan I5 och med Apogee One ljudkort ( Mono ), men har Àven kört med REM Fireface 800 ( 4 kanaler samtidigt )

och bÄda har klarat att spela in utan problem.

Med en Imac och ett bra ljudkort i mellan klassen kommer du klara dig lÄngt.

Att spela in Audio Àr inte sÄ resurskrÀvande som du verkar ha fÄtt uppfattningen av att det Àr.

Har spelat in ett hela album pÄ en G4 och G5 dÀremot klarade dom inte alltid av att ha massa effekter pÄ alla kanaler samtidigt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Tack sÄ mycket för alla svar. Jag har lÀst igenom allt ni sagt och försökt ta in sÄ mycket som möjligt.

Jag har Àven tittat pÄ mycket frÄn andra kÀllor och pratat med mÄnga personer och nu verkar det som att jag kanske Àr redo att bestÀlla.

Men för att inte göra ett impulsivt köp sĂ„ sĂ€ger jag nu vad jag ska köpa. Har ni nĂ„gra invĂ€ndningar sĂ„ tveka inte att sĂ€ga till! 🙂

*TvĂ„ stycken shure SM57LC med tillbehörande mikrofonstativ och sladd. Även ett filter.

*En Presonus Firestudio Mobile

Detta kostar mig sammanlagt 5067 kr pÄ Thomann.

Sedan en Apple iMac med:

3.60GHz Intel Core i5

4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

1TB Serial ATA Drive

ATI Radeon HD 5670 512MB GDDR3 SDRAM

8x double-layer SuperDrive

Det finns ett uttag för firewire pÄ den Mac'en (firewire 800).

Sammalagt landar jag pÄ ca 21200 kronor. Lite mer Àn jag tÀnkt men det löste sig.

Any objections? 🙂 Vad missar jag?

PS: Skulle egentligen vilja ha en lite dyrare mic för bÀttre ljud vid inspelning av akustisk men vÀljer shure SM57 eftersom den verkar sÄ all-around. Dyrare mic fÄr vÀnta ett litet slag.

Redigerat av Ekim
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Du skulle ju kunna köpa ett billigare men i princip lika bra ljudkort och dÄ fÄ rÄd med en bÀttre kondensatormikrofon plus nÄgra dynamiska. Sen Àr som sagt i5 iMacen antagligen lite overkill...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PS: Skulle egentligen vilja ha en lite dyrare mic för bÀttre ljud vid inspelning av akustisk men vÀljer shure SM57 eftersom den verkar sÄ all-around. Dyrare mic fÄr vÀnta ett litet slag.

Jag skulle inte köpa en dynamisk för akustisk gitarrinspelning. Kondensator Àr oftast ett sÀkrare kort, framförallt om mickförstÀrkaren inte Àr hundra. Tycker heller inte att en i5 Àr "overkill" idag. Att man sedan vÀljer en Mac innebÀr givetvis att det kostar lite mer men sett till prestanda sÄ Àr det verkligen inte att ta i för mycket.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo, det var ju eftersom du sa det Gilbert, att man skulle ha minst i5, som det kĂ€ndes sĂ€kert att vĂ€lja det... Men jag litar pĂ„ dig och den hjĂ€lp jag fĂ„tt 🙂

Jag köper det dÀr nu om ingen sÀger emot.

Tack sĂ„ mycket för hjĂ€lpen! 🙂

LĂ€gger vĂ€l upp nĂ„got inspelat hĂ€r sen nĂ€r jag fĂ„tt ordning pĂ„ det 😉

(PS, jag förstÄr att man kan komma undan billigare men vÄgar faktiskt inte chansa... Och sedan sÄ om jag i framtiden behöver mer prestanda sÄ vill jag gÀrna ha lite att ta av istÀllet för att köpa helt nya grejer.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

(PS, jag förstÄr att man kan komma undan billigare men vÄgar faktiskt inte chansa... Och sedan sÄ om jag i framtiden behöver mer prestanda sÄ vill jag gÀrna ha lite att ta av istÀllet för att köpa helt nya grejer.)

Fast skillnaden mellan i3 & i5 Àr sÄ pass liten i praktiskt bruk att det i sÄ fall vore bÀttre att satsa pÄ en 27" iMac i7 med 4 kÀrnor........

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast skillnaden mellan i3 & i5 Àr sÄ pass liten i praktiskt bruk att det i sÄ fall vore bÀttre att satsa pÄ en 27" iMac i7 med 4 kÀrnor........

Beror givetvis pÄ vilken i5 man pratar om (glömde nÀmna detta). En Lynnfield (7XX) Àr ganska mycket roligare Àn en i3:

http://www.anandtech.com/show/2901/9

http://www.anandtech.com/show/2901/8

men som du sÀger, en i7 Àr givetvis Ànnu roligare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Beror givetvis pÄ vilken i5 man pratar om (glömde nÀmna detta).

Precis och mellan de processorer vi pratar om hÀr sÄ Àr den praktiska skillnaden nÀst intill försumbar.....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...