Jump to content
Annons

Midiproblem Korg Triton och Studio One


Mattias1972

Recommended Posts

Jag har en Korg Triton jag vill använda som "Tone generator", dvs använda synthen som ljudbank. Jag spelar och skickar midi signaler från synthen (midi out till midi in) till Studio One Artist, via min Presonus Firebox, och sen midisignalerna tillbaka till synthen (midi out till midi in). Midi In funkar (Studio One tar emot signaler) men Midi out är "död". I min Triton har jag stängt av synthens Local Control Settings vilket jag tolkat i manualen att man ska, men utan resultat. Det är heller inget fel på midikablarna. Och givetvis förstår jag att det krävs ljudkablar för att ljud ska höras. Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har ett midikeyboard (eller kan låna ett) så skulle du ju kunna prova att koppla in det direkt i synthen. Då vet du om det är MIDI-in på synthen som strular, eller om det är midi out från datorn som inte vill sig riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipset. Testade med min dotters keyboard som har midi ut och det funkade, dvs jag spelade på keyboarden och med min Triton som "Tone generator". Med andra ord är det inget strul med synthens midi in (och heller inte midi ut).

Jag har också testat att koppla in ett annat midi interface (usb) men resultatet i Studio One Artist blir även då att jag inte kan få min Triton att agera "Tone generator". Och i programmet syns det tydligt då ikonen för midi output inte lyser orange som ikonen för midi input gör.

Jag kikar vidare på midiinställningarna (både på synthen och i Studion One Artist) men det känns som jag redan vänt på alla stenar. Är därför mycket tacksam för ytterligare tips.

Redigerat av Mattias1972
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...