Jump to content
Annons

Behöver hjälp att välja akustikmaterial!


Dajana

Recommended Posts

Tjena. Håller på o bygga en liten hemmastudio och ska nu bygga ett mick/sångbås. Jag kör med hörlurar så basfällor är jag inte i jättestort behov utav i nuläget. Har läst på forum och letat runt lite, hittade lite olika förslag som jag håller på och välja mellan. Men eftersom jag inte har tillräckligt med kunskap så vore det sjysst om någon ville råda mig till det bästa och smartaste köpet.

(Info: tänker mig 1200 högst prismässigt och rummet är ca 13 kvm men endast en liten hörna utav rummet är tänkt att akustik-behandlas till främst sång och gitarr)

Har kikat på

The akustik- 1

Och undrar om det är ngt att ha, och vad är skillnaden mellan den ovanför och denna? :

the akustik - 2

Sedan fick jag även lite tips och råd ifrån Absoflex

Palett finns i två storlekar:

1200x1000x50mm = 345kr/st exkl. moms och frakt

1200x600x50mm = 241kr/st exkl. moms och frakt

Och även i tyg

Finns också i två storlekar:

1200x1000x50mm = från 635kr/st exkl. moms och frakt

1200x600x50mm = från 421kr/st exkl. moms och frakt

Tyckte det var rätt bra pris på grejerna, men är de så bra? Och jag behöver ju även diffusorer och inte bara absorbenter?

Ifall jag skulle köpa de ifrån absoflex så tänkte jag dra till med 2 stycken (utan tyg) och sen köpa conrads billiga dämpningsplatta för 195 spänn och använda som en light diffusor?!

Eller är första valen med The T Akustik bättre?

Någon som kan hjälpa mig måntro? 😄

Mvh Dajana

Ps. Bilden är Absofelx Palett absorber!

post-23660-078174500 1285246515_thumb.jpg

Redigerat av Dajana
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa att smälla upp lite skumgummi först! Kanske inte helt "korrekt", men jag gissar att skillnaden i tid och pengar är större än skillnaden i resultat mot riktiga akustikprodukter.

Vad gäller diffusorer så gör de inte jättemycket nytta om rummet är för litet. Ethan Winer säger i en video om diffusorer: "To be useful for music applications, the diffuser needs to be at least three inches deep" och "It's generally accepted that for each inch of diffuser depth, you need to be one foot away". Djupet på diffusorn påverkar hur långt ner i frekvensspektrat den diffuserar, så om ljudkällan ska vara mycket nära diffusorn så blir det mest diskant man kan diffusera (vilken ändå absorberas om man använder akustikprodukter).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack för ditt svar! Har varit inne på att köpa auralex auralex istället, rekommenderar du de istället för de andra grejerna? Var orolig eftersom de bara var absorbenter och inte diffusorer. Får tillägga att det som omringar sångbåset är en väggavskärmare i bambuträ där jag tänkte hänga eller limma grejerna på eventuellt, eller så smackar jag upp de mot väggar istället!! Resultatet är trots allt viktigast, vill ha ett sound som låter nära och varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller diffusorer så gör de inte jättemycket nytta om rummet är för litet. Ethan Winer säger i en video om diffusorer: "To be useful for music applications, the diffuser needs to be at least three inches deep" och "It's generally accepted that for each inch of diffuser depth, you need to be one foot away". Djupet på diffusorn påverkar hur långt ner i frekvensspektrat den diffuserar, så om ljudkällan ska vara mycket nära diffusorn så blir det mest diskant man kan diffusera (vilken ändå absorberas om man använder akustikprodukter).

Man vill i princip aldrig placera diffusor nära en ljudkälla då detta innebär att energi kommer att anlända för tidigt till mottagare i förhållande till direktljud. Två faktorer avgör avståndet mellan ljudkälla och mottagare:

1. Designfrekvensen hos diffusorn, avståndet (mellan direktljud och reflex) bör vara > 3 våglängder (designfrekvens).

2. Vilken ISD-gap (Initial Signal Delay) man eftersträvar, riktlinje brukar vara ca >20ms.

Oftast avgör ISD-målet avstådet.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

För att eliminera risken att det läcker ut fibrer från glasullen, så kan du köra över ytan med spraylim, så slår du två flugor i en smäll; binder fibrerna till skivan och fäste för tyget. 🙂 För att tyget ska funka bra för höga frekvenser, så ska det gå lätt att andas genom det.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att eliminera risken att det läcker ut fibrer från glasullen, så kan du köra över ytan med spraylim, så slår du två flugor i en smäll; binder fibrerna till skivan och fäste för tyget. 🙂 För att tyget ska funka bra för höga frekvenser, så ska det gå lätt att andas genom det.

Skulle undvika spraylim i detta fall då det handlar om absorption även i högre register. Man vill inte blockera luftflödet, som du själv påpekar gällande tyget. Om bara lägre frekvenser ska absorberas så är det inte lika kritiskt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle undvika spraylim i detta fall då det handlar om absorption även i högre register. Man vill inte blockera luftflödet, som du själv påpekar gällande tyget. Om bara lägre frekvenser ska absorberas så är det inte lika kritiskt.

Det behövs inte mycket lim, utan bara väldigt sparsamt. Det håller ändå kvar fibrerna tillräckligt bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt hehe 😄 behöver oroa mig mindre om dotterns luftvägar också.

Men ärligt talat, jag är nog inte sämst men inte bäst på diy-absorbenter

men med dom jag köpte blev resultatet tusen gånger bättre. Snart har jag sista

beställningen hemma sen är hela mitt rum behandlat, kännst så jävla gött!

Kliar mindre också....

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, inga glasfiber och en massa kli vill man ju ha :/ Men jag antar att klistret var för det?! Hmm..kanske man ska köpa absorbenter istället 🙂 Men då är åter frågan, OM jag inte ska göra några och köpa istället. VIlka är bäst?

Det är just fiberflykten som spraylimmet gör att man slipper.

Det nämndes kanske tidigare, men mineralull är samlingsnamnet för glasull och stenull. Till ljudisolering är stenull bättre, eftersom det blir tyngre. Till akustikbehandling brukar glasull framhållas som lämpligare - men det är nog egentligen väldigt liten skillnad, så båda delar funkar bra där.

Är det någon sorts motsatsförhållande mellan glasullskivor och absorbenter...? Det man skapar om man gör en sådan inklädd glasullskiva, ÄR ju en absorbent...

Du menar kanske skumabsorbenter? I samma tjocklek är de lika effektiva, så av den anledningen kvittar det. Skumabsorbenterna är däremot snyggare (tycker jag), men dyrare. Tunnare skumabsorbenter än typ 50mm är inte så stor mening, utan välj tjockare än så - om du inte enbart vill dämpa diskant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Till ljudisolering är stenull bättre, eftersom det blir tyngre.

Det är lite av en missuppfattning att mineralull med högre densitet är bättre för ljudisolering då ullens primära uppgift är att minimera resonanser i väggarna och ev. absorbera (om frikopplade väggar). Det är väggarna som måste vara tunga, tjocka, mekaniskt isolerade och framförallt täta för att bra ljudisolering ska kunna uppnås.

"... please don’t get too caught up in fretting over what insulation to choose, just make sure to use something. Fortunately, common fiberglass routinely used in construction has been shown to be as effective as any other insulation type, particularly at low frequencies. Absorption is most effective in decoupled or damped walls, in a conventional 2x4 wall, sound can easily pass through the studs and doesn’t need to go through the insulation."

http://www.greengluecompany.com/fivePrinciplesOfSoundproofing.php

Till akustikbehandling brukar glasull framhållas som lämpligare - men det är nog egentligen väldigt liten skillnad, så båda delar funkar bra där.

Det kan vara ganska stor skillnad på flödesmotstånd mellan olika typer av mineralull. För absorption så brukar ca 10000 rayls/m vara lagom.

Du menar kanske skumabsorbenter? I samma tjocklek är de lika effektiva, så av den anledningen kvittar det.

Beror helt på vilken cellstruktur det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Här en enkel bygginstruktion från DMH 🙂 Han påpekar också att med en luftspalt mellan panel och vägg går absorptionen djupare i frekvenserna, där kan man ju göra efter behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite av en missuppfattning att mineralull med högre densitet är bättre för ljudisolering då ullens primära uppgift är att minimera resonanser i väggarna och ev. absorbera (om frikopplade väggar). Det är väggarna som måste vara tunga, tjocka, mekaniskt isolerade och framförallt täta för att bra ljudisolering ska kunna uppnås.

Och för oss som då bygger på riktigt och själv har provat och jämfört glasull kontra stenull, så skall jag be att få påpeka att det definitivt skall vara stenull i väggarna i isoleringssyfte. Att sedan innervägg skall vara mekanisk skilt från yttervägg, och att ytskikten skall vara så tunga som möjligt, är en helt annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för oss som då bygger på riktigt och själv har provat och jämfört glasull kontra stenull, så skall jag be att få påpeka att det definitivt skall vara stenull i väggarna i isoleringssyfte. Att sedan innervägg skall vara mekanisk skilt från yttervägg, och att ytskikten skall vara så tunga som möjligt, är en helt annan sak.

Jag väljer nog att lita på experterna:

"Often it is thought that using denser insulation is the cure-all to sound problems. But this simply isn’t the case. In general, it is preferable to use standard building type insulations (i.e., normal fiberglass) and it is never desirable to utilize expensive, very dense insulations, as in addition to the expense, they tend to make low frequency performance worse by raising resonance frequencies."

http://www.greengluecompany.com/insulationCommonWall.php

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...