Jump to content
Annons

Trummor och distpedaler. Vilka mikrofoner?

Recommended Posts

Tomas Järmyr (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag behöver råd ang mikrofoner. Jag mickar upp trummor, kör dom genom ett gäng effekter och sedan ut i PA. Problemet så fort man sätter en distpedal efter en mikrofon är ju rundgång. Behöver nu köpa bättre mikrofoner; vilka??

/T

www.myspace.com/tomasjarmyr

Annons
Postat

Driver du med oss? 😏<_<

Att inte få rundgång i PAt med distpedaler på mickar som sitter bredvid trumskinn, det är nog typ omöjligt. Byt till digitaltrummor, då funkar det nog.

Postat

Nej nej. Med comp och gate går det ganska ok, men jag vet att det finns mycket kvar att hämta. "det är nog typ omöjligt." Inte HELT omöjligt då 😉

Digitaltrummor? Nej.

Postat
Problemet så fort man sätter en distpedal efter en mikrofon är ju rundgång.

vad tycker du den stora poängen med distpedal på livetrummor är?

Postat

vad tycker du den stora poängen med distpedal på livetrummor är?

Kanske att kunna använda mig av ljudet av överstyrda/distade trummor..

Någon som har förslag på minst möjligt rundgångskänsliga mikrofoner? (ej kontaktmikrofoner)

Postat

Nä för vad är nånsin poängen med att testa nya saker för att kunna efterlikna de saker man gör på skivan? Distade trummor är ballt på plattor, varför skulle det inte vara ballt live då?

Tror du skulle klara dig bäst om du kunde få ut en AUX från PAt med hela trumpaketet in till en ny förstärkare, vilken du i sin tur kan koppla in i två andra högtalare. Mycket bök, skulle funka bättre om du nöjde dig med att få in trummorna i en gitarrstärkare eller så!

Postat (redigerat)

Shure Beta 58 är väldigt rundgångstålig, SM57 är också ganska bra. Jag brukar spela distat munspel med dem genom både gitarrstärkare, och genom PAt, disten får jag då genom att ställa mixerns mickgain nästan i bott. Men att på en normalstor scen dista trummickarna utan att få rundgång det blir mkt svårt. Då måste mastervolymen på PAt vara väldigt låg. I de flesta lokaler är det ju svårt med rundgång i trummorna om man vill ha lite bottenfläsk i pukorna. Klart att man testa nya grejer, men just det här blir mycket svårt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Har provat att köra ut det jag har i en gitarrförstärkare och en basförstärkare. Det funkade ganska ok i basförstärkaren, men inte alls i gitarrstärkarn. Det som funkar bäst hittills är DIbox till husmixern och sen få det tillbaka i monitor. Har då en egen monitor på egen linje med bara elektroniken min och resten i annan låda på annan linje. Duon jag använder detta med (duo med tuba/fx och trummor/fx) spelar ofta sjukt starkt, så där brister det där med mastern på låg volym.. 🙂

Ok. Finns det inga mindre mikrofoner som är mer riktade? Vad med "fästa på trumman"-modellerna?

Postat

alternativ: spela in dom distade trummorna innan och sampla på dom, om ni båda sköter "fx"? Kunde säkert även ge mer fläsk om ni nu är en duo.

Postat
Distade trummor är ballt på plattor, varför skulle det inte vara ballt live då?

för att det rundar?

för att det live mest blir oväsen å inte så himla ballt?

å om det ändå ska distas kan man ju lika gärna köra digitalt på den biten eftersom det akustiska ljudet ändå inte är det man vill ha

Postat

alternativ: spela in dom distade trummorna innan och sampla på dom, om ni båda sköter "fx"? Kunde säkert även ge mer fläsk om ni nu är en duo.

Jag sysslar med friimproviserad musik där effekter används spontant och som en förlängning/utveckling av det akustiska ljudet.

Lägg bara fram tips på dom mikrofoner ni vet om som rundar MINST. Så är det upp till mig sen att prova och få det att funka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.