Jump to content
Annons

Nå ut med musiken via egen Webbsida


debatt

Recommended Posts

Tänkte göra slag i saken och skaffa en egen webbsida.

Då måste man ju söka upp ett webbhotell och jag har fått nys på ett par:

City Network och Easy Wbbhotell.

Bara en intuition jag har, men de två verkar ok. Tydligt upplägg.

Men jag har inte haft webbsida förut, även om det var nära en gång,

men då nekades jag köpa Privatpaketet eftersom jag skulle sälja cd

via sidan och de hänvisade till deras Företagspaket. Det var Loopia.

Jag vill kunna lägga upp lite text och bilder samt ha en e-shop där

för egna cd och annan merchandise. Program för att skapa egen sida

får gärna "ingå" i priset och max 100 spänn i månaden är ok.

1) Domännamn finns det ju något som heter också och det verkar ingå första

året, men vad sånt kostar därefter framgår inte. Vad kostar det sen?

2) Sedan undrar jag över detta med trafiken. Vad HÄNDER om den överstiger

det som ingår. Stängs den av eller debiteras man för den överskjutande delen?

3) Det sägs vara viktigt med sökmotoroptimering för att nå högt i Google bl.a.

Hur ser man och påverkar man den biten själv? Hur går detta till?

:rolleyes:

skorpa//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare!

1) Domännamnet är själva "webbadressen" man skriver in i adressraden. dvs "www.studio.se". Kostnaden för denna är beroende vilket företag du köper igenom och vilken ändelse du vill ha (.se, .com, .eu, .net osv)... .com och .se är att föreslå. Ca pris per år: 50:- till 150:-

2) Trafiken lär du inte överskrida hos de flesta webhotell om du endast har en "privat" sida

3) Sökmotoroptimering fixar du i html koden, design, hur ofta du uppdaterar hemsidan osv osv. Använder du ett program för att göra själva sidan fixar de oftast såna "meta-taggar". Annars finns det 1000000 sidor på nätet som du kan fördjupa dig med.

Ett webhotell som jag brukar föreslå är one.com. Har varit kund hos dom sedan 2003 med olika projekt, företag, band osv osv och har numera aldrig krånglat. Bra support, vettiga priser och har allt man behöver. De har även stöd för att göra själva hemsidan utifrån mallar. Likaså bildgallerior, bloggar och bra med statistik.

Lycka till, du får gärna höra av dig till mig ifall du behöver hjälp.

//E

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack, jo jag har kollat in One com också. Bra pris, enkelt upplägg.

Satt med en provgrej och undrade lite grann varför det bara fanns fasta mallar, jag skulle vilja ha en typ blank sida och lägga in de bilder och den text som jag själv vill. Jag pratar nu om SiteBuilder och City Network som Webbhotell. Jag vill inte ha en silhuettfigur på en kontorist eller mannekäng liksom. Sedan var ju inte deras upplägg så enkelt alls, ville man ångra sig så vet jag inte hur man gör. Det gamla låg kvar iaf.

Att ta bort en del av sidorna som man inte vill ha heller öht vet jag inte om det går. Tar man sig in i kategorin Musik bland mallarna så ser det till en början bra ut, tills man märker att den innehåller en felstavning, "Discogrphy" mitt på sidan, men "Discography" upptill som sig bör. 😲 Detta verkar vara fasta rubriker, som man antingen väljer att ha med eller inte. Men jag kan ha fel.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade väl mac?

I sådant fall kan jag rekommendera iWeb för att enkelt slänga ihop hemsidor, gör precis det du beskriver och fungerar smidigt.

One.com kör jag med, inga som helst problem. Varit kund nu i 3-4 år, både med musiken och företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

City Network har jag med numera, sedan Box gick ihop med dem.

Vad domänen beträffar så varierar priserna något beroende på vem du köper dem av och om det är en .se, .com, osv. Runt 200kr/år.

Är du helt grön på html så är det en CMS-system du söker, Content Management System. Även dessa kan i många fall kräva programmering men Wordpress har väl börjat kalla sig CMS nu även om det från början är ett bloggverktyg. Sidorna är väldigt anpassningsbara och du kan knyta din domän till den sidan. Själv har jag aldrig använt Wordpress så jag ska inte säga för mycket men många i bekantsskapskretsen kör det och det finns säkert några här med erfarenheter.

Som en lite parentes så föll mitt CMS-val på umbraco. Gratis och lättarbetat men då ska det tilläggas att jag jobbar med webbutveckling och att umbraco kräver kunskapar inom ASP.net, C# eller VB samt SQL för att utforma själva grundsidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan bytte jag webhotell för firman och den ena testsiten till http://www.binero.se . Det har funkat kalasbra och är dessutom billigt. De har vunnit pris som bästa webhotell ett par år i rad.

När det gäller att registrera domän, så kan jag rekommendera http://www.godaddy.com . Funkar finfint och de håller vettiga priser på domännamnen. Det är bättre att ha en separat domänregistrar, än att låta ett webhotell registrera domänen, eftersom det blir smidigare den dag man bestämmer sig för att flytta till ett annat webhotell.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan bytte jag webhotell för firman och den ena testsiten till http://www.binero.se . Det har funkat kalasbra och är dessutom billigt. De har vunnit pris som bästa webhotell ett par år i rad.

När det gäller att registrera domän, så kan jag rekommendera http://www.godaddy.com . Funkar finfint och de håller vettiga priser på domännamnen. Det är bättre att ha en separat domänregistrar, än att låta ett webhotell registrera domänen, eftersom det blir smidigare den dag man bestämmer sig för att flytta till ett annat webhotell.

Ahaa... så då börjar man väl med att registrera domän.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

en annan ide' är att helt skippa webhotell och endast använda en blogg

wordpress har många möjligheter men sök på olika bloggar och se vad man kan göra

en blogg kan ju nästan se ut som en hemsida och det krävs inte så mycket kunskap att programmera

och sen spar man pengar

sen kompletterar man med myspace och facebook

du kan ju ändå köpa eget domännamn som leder till din blogg

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan bytte jag webhotell för firman och den ena testsiten till http://www.binero.se . Det har funkat kalasbra och är dessutom billigt. De har vunnit pris som bästa webhotell ett par år i rad.

När det gäller att registrera domän, så kan jag rekommendera http://www.godaddy.com . Funkar finfint och de håller vettiga priser på domännamnen. Det är bättre att ha en separat domänregistrar, än att låta ett webhotell registrera domänen, eftersom det blir smidigare den dag man bestämmer sig för att flytta till ett annat webhotell.

Binero har jag kollat in nu. De verkar ju bra och man får många GB för sin webbsida, 100 eller 200. För trafiken stod det, "inga problem" som svar, dock stod det en GB-gräns för den i alla fall på 2000 resp 4000 GB per månad, när man klickade vidare. Jag undrar hur man skapar webbsidan hos Binero, dvs. i klarspråk måste man kunna programmering? Jag har Microsoft Publisher, kanske kan snickra ihop något med det programmet? Jag ska ha videos på min webbsida.

Vid Beställning av Domän så kan man hos Binero välja mellan; 1)Registrera nytt domännamn och 2)Har en befintlig domän som jag pekar om. Om man först registrerar domännamnet hos Godaddy.com t.ex., så klickar man ju i 2) såklart om man vill ha Godaddy fortsatt som registrator eller hur, men vad betyder "pekar om"?

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Just idag fungerade inte din webbadress. 😳

Kör på one.com säger jag bara där du har domännamn, webhotell, statistik och allt i ett paket. Bra med utrymme och allt du behöver när du har lärt dig lite mer om html, php, css, mysql osv. Jag själv kör Dreamweaver för att hålla koll på alla filer och har bra ftp funktioner. Knackar sedan all kod för hand. Dreamweaver har dock bra stöd för att göra sidorna helt genom programmet men det har jag ingen koll på =)

one.com röstar jag på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på one.com säger jag bara där du har domännamn, webhotell, statistik och allt i ett paket. Bra med utrymme och allt du behöver när du har lärt dig lite mer om html, php, css, mysql osv. Jag själv kör Dreamweaver för att hålla koll på alla filer och har bra ftp funktioner. Knackar sedan all kod för hand. Dreamweaver har dock bra stöd för att göra sidorna helt genom programmet men det har jag ingen koll på =)

one.com röstar jag på!

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra och gratisprogram för att skapa websidor är "Kompozer" http://kompozer.net/ vilket jag kan rekommendera.

Det är särskilt bra för nybörjare. Kompozer bygger på öppen kod och använder Mozilla motorn. Alltså det som var den web redigerare (composer) som var inbyggd i gamla Netscape en gång i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

För vår sida så använder vi One.com (se www.kobojsarna.se)

Vi har varit grymt nöjda med dem trots att sidan blev avstängd när trafiken tippade över.

Detta har dock bara hänt en gång iom att vår första låt på ca 6-7 MB blev nerladdad 35.000 ggr på under 1,5v.

Var lite otydligt i kontraktet var gäller trafiken på One, så fick vi då i efterhand reda på att det är "fri trafik sålänge det inte stör andra användare".

Vilket i praktiken betydde att vi lyckades sno en hel del bandbredd från andra sidor som låg på One. Står i det finstilta tydligen, men vem läser? 🙂

Kan ju ha blivit ändrat nu, vem vet.

Jag har även andra domäner på One och ett annat exempel på att sidan stängdes av var när jag gjort fel i kodningen till en kontaktmail, dvs skicka mail direkt från sidan.

De hävdade då att (vilket var fullt möjligt) folk kunde använda min sida för att attackera andras. Så därför stängde de min domän, men ej min FTP så jag kunde logga in och rätta problemet.

Dock var de lite dåliga på att MEDDELA MIG OM DETTA, men deras support svarade snabbt och är enormt bra, och det är dygnet runt.

Så +1 för One.com

De är grymt billiga och du får en faktura varje år via mail. Första avgiften landar på runt 500 kr.

Sedan betalar du ca 250/år för ALLT (har inte hundra procent koll just nu...)

Så, då fick jag ge min syn på One.

+ Billigt

+ Bra Support

+ Mycket utrymme

+ Fri Trafik (se ovan)

+ Obegränsade epostadresser

+ Användarvänlig och bra kontrollpanel

+ Allt extra-stuff som medföljer via kontrollpanelen

- Kan inte ställa din domän i "Safe Mode Off" (kan störa mig ibland, men är inte hela världen)

- Otydliga vad gäller trafiken vid riktigt höga nivåer

Kan även citera en annan sidas slutsats:

Avtal, att tänka på

Tänk på att One är ett budgetalternativ. För den kräsne eller storanvändaren är detta alternativ inte att rekommendera. Även om One erbjuder fri trafik och upp till 3000 Mb i utrymme så finns det en del förbehåll i avtalet. Endast en filstorlek på max 1 Mb/hit i genomsnitt över tre dagar får distribueras, om man driver större webbplatser som drar mycket resurser så kan man bli avstängd (10 000-20 000 unika i månaden). Så för större webbplatser med stora/många filer eller mycket besök rekommenderar vi istället Binero eller Hostgator.

- http://www.whr.se/recensioner/one-com

Link to comment
Dela på andra sajter

Avtal, att tänka på

Tänk på att One är ett budgetalternativ. För den kräsne eller storanvändaren är detta alternativ inte att rekommendera. Även om One erbjuder fri trafik och upp till 3000 Mb i utrymme så finns det en del förbehåll i avtalet. Endast en filstorlek på max 1 Mb/hit i genomsnitt över tre dagar får distribueras, om man driver större webbplatser som drar mycket resurser så kan man bli avstängd (10 000-20 000 unika i månaden). Så för större webbplatser med stora/många filer eller mycket besök rekommenderar vi istället Binero eller Hostgator.

- http://www.whr.se/recensioner/one-com

Det där hade jag inte läst,

Jag har skaffat en sida på one.com enbart för att strema min musik på som är över 1 MB. Kommer det inte att funka då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där hade jag inte läst,

Jag har skaffat en sida på one.com enbart för att strema min musik på som är över 1 MB. Kommer det inte att funka då eller?

Jo det kommer att fungera. Men som danielssondesign säger så vid 350.000 nedladdning blir det tydligen för mycket. Kommer ni uppnå den nivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

One (tidigare B-one) har ändrat sina regler relativt nyligen. Tidigare har det inte varit tillåtet alls att lägga upp MP3:or (även om många har klarat sig ändå under flera år) - och de har stängt av abonnemang utan förvarning. Numera tillåter de MP3:or, men bara det faktum att de stänger av utan förvarning om man har för mycket trafik (trots att de påstår att de har "fri trafik"), tycker jag är illa nog, så jag skulle inte sätta dem högt på min lista, utan väljer hellre webhotell där fasta gränser är satta eller där det verkligen ÄR fri trafik - och inget lämnas åt godtyckliga bedömningar från webhotellets sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

One (tidigare B-one) har ändrat sina regler relativt nyligen. Tidigare har det inte varit tillåtet alls att lägga upp MP3:or (även om många har klarat sig ändå under flera år) - och de har stängt av abonnemang utan förvarning. Numera tillåter de MP3:or, men bara det faktum att de stänger av utan förvarning om man har för mycket trafik (trots att de påstår att de har "fri trafik"), tycker jag är illa nog, så jag skulle inte sätta dem högt på min lista, utan väljer hellre webhotell där fasta gränser är satta eller där det verkligen ÄR fri trafik - och inget lämnas åt godtyckliga bedömningar från webhotellets sida.

Lutar åt Binero här.

Jag kommer att ha musikvideos och låtar i så bra kvalitet som möjligt och e-shop och en massa annat, så... det kräver en del utrymme.

Men jag undrar, hos Binero får man inte tillgång till ett jätteenkelt webmakarprogram eller, så man måste lära sig lite programmering?

Inte ett ord om det hos Binero vad jag kan hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar åt Binero här.

Jag kommer att ha musikvideos och låtar i så bra kvalitet som möjligt och e-shop och en massa annat, så... det kräver en del utrymme.

Men jag undrar, hos Binero får man inte tillgång till ett jätteenkelt webmakarprogram eller, så man måste lära sig lite programmering?

Inte ett ord om det hos Binero vad jag kan hitta.

Jag har aldrig använt något sådant webmakarprogram, utan brukar köra med editorn i CuteFTP pro, men om jag loggar in i kontrollpanelen hos Binero, så finns det ett verktyg som heter Site Builder - så någonting sådant finns det i alla fall. Förmodligen bara för att bygga en rudimentär sida, men kanske något att starta med i alla fall...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

One (tidigare B-one) har ändrat sina regler relativt nyligen. Tidigare har det inte varit tillåtet alls att lägga upp MP3:or (även om många har klarat sig ändå under flera år) - och de har stängt av abonnemang utan förvarning. Numera tillåter de MP3:or, men bara det faktum att de stänger av utan förvarning om man har för mycket trafik (trots att de påstår att de har "fri trafik"), tycker jag är illa nog, så jag skulle inte sätta dem högt på min lista, utan väljer hellre webhotell där fasta gränser är satta eller där det verkligen ÄR fri trafik - och inget lämnas åt godtyckliga bedömningar från webhotellets sida.

Du har dock alltid gnällt på one och spridit negativa omdömen kring hur dom bemöter sina kunder, sen att det fungerar smärtfritt och klockrent för de flesta användare verkar du blunda för 😉

Mitt tips är att köra på one.com, det är fortfarande mest prisvärt, skulle "kunden" sen märka att han åker på avstängning pga. för hög trafik så kan man eventuellt byta hotell då, vilket dock inte verkar hända speciellt många. Det är väl extremfallen. Känns löjligt att oroa sig för sådant om man inte är en etablerad artist eller vet med sig att man kommer ha så pass högt trafiktryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har dock alltid gnällt på one och spridit negativa omdömen kring hur dom bemöter sina kunder, sen att det fungerar smärtfritt och klockrent för de flesta användare verkar du blunda för 😉

Mitt tips är att köra på one.com, det är fortfarande mest prisvärt, skulle "kunden" sen märka att han åker på avstängning pga. för hög trafik så kan man eventuellt byta hotell då, vilket dock inte verkar hända speciellt många. Det är väl extremfallen. Känns löjligt att oroa sig för sådant om man inte är en etablerad artist eller vet med sig att man kommer ha så pass högt trafiktryck.

Jag blir irriterad på falsk marknadsföring, som det faktiskt handlar om när de påstår att de har "fri trafik" och det i själva verket är en flytande gräns som ingen egentligen vet var den går när det gäller trafikmängden. När de dessutom tillämpar sina egna regler godtyckligt och inte ens förvarnar innan avstängning, så ser jag dem inte som ett seriöst alternativ, helt enkelt.

Varför betala för ett webhotell när det ändå finns risk att man behöver flytta sedan? Blir hemsidan avstängd, så är det ju redan för sent, eller hur - och ju mer data man har för nedladdning (i detta fallet tydligen video i hög upplösning), desto större blir risken att man når det godtyckliga taket. Även om det är billigt, så föredrar jag att hålla mig hos webhotell som gör som de borde - även om det blir lite dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...